    From: "Majkaa" <m...@n...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: PIT 37 emeryta z dodatkową działalnością - problem
    Date: Fri, 3 Mar 2006 13:55:40 +0100

    Użytkownik <i...@p...pl> napisał w wiadomości
    news:14b1.000000bf.440825c1@newsgate.onet.pl...
    > Witam,
    > Mam wątpliwość przy wypełnianiu PIT-a 37 za 2005.
    > PIT-a wypełniam przy pomocy programu PITYNG
    > ze strony www.pity.pl. PIT dotyczy emeryta
    > z dodatkowym dochodem czyli &#8222;działalność wykonywana
    > osobiście&#8221; (C1 pkt.3). W &#8222;działalności wykonywanej
    osobiście&#8221;
    > są dwa źródła dochodu &#8211; umowa o dzieło i umowa zlecenie.
    > Są to prace wykonywane na rzecz jednego pracodawcy
    > więc PIT od niego jest jeden - PIT 8B. W rubryce
    > koszty uzyskania przychodu jest więc kwota 1771,68.
> [...]
    Wytłumaczę to jak najprościej. Każdy obywatel ma możliwość odliczenia kwoty
    wolnej od podatku. Przy obliczaniu zaliczek na podatek od emerytury, z umowy
    o pracę, z działalności uwzględnia się tą kwotę wolną od podatku. Nie
    uwzględnia się jej przy um. zlecenie i tym podobnych. Dlatego wpisując tylko
    dane z um. zlecenia, program sam uwzględnia tą kwotę wolna od podatku, ale
    wpisując kwotę emerytury, gdzie jest już uwzględniona ta kwota, nie wyjdzie
    nadpłata /bo kwota wolna od podatku jest dla osoby, a nie do każdego
    dochodu/. Ta nadpłata 0,10 zł świadczy, że PIT-40 i PIT-8B, były zrobione
    poprawnie i wyliczony PIT przez program też jest poprawny.