    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Date: Fri, 30 Apr 2010 01:55:25 +0200
    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Subject: Re: PCC3 opoznienie a ulga

    On Thu, 29 Apr 2010, annie wrote:

    > Witam
    >
    > Mąż pożyczył od brata 100000 zł. Pieniądze zostały przelane 17.02.2010 na
    > konto. 01.03.2010 złożona została deklaracja PCC-3 z datą dokonania
    > czynności cywilno-prawnej 17.02.2010 w której skorzystać chciał ze
    > zwolnienia. Urzednik z US poprosił umowę pożyczki i dziś dostał jej
    > kserokopię - niestety na umowie umieszczona jest data 12.02. (do tej pory
    > nie wiem jak czytałam przepisy że mi wyszło że dostanie pożyczki jest
    > opodatkowane a nie sama umowa). Wniosek pana prosty - przekroczony termin

    Na jakiej podstawie?
    Umowa jest *NOTARIALNA*???

    Bo jak nie, to "zwykła pisemna" umowa darowizny sama w sobie jest
    nieskuteczna prawnie, a mocy (prawnej) nabiera dopiero wraz z wykonaniem,
    czyli wydaniem przedmiotu darowizny.
    Regulacja prawna *nie* zawiera słów wskazujących na to, że akceptacja
    powoduje działanie "wstecz" - w niżej cytowanym KC są takie przypadki,
    ale nie przy darowiźnie.
    Skoro pieniądze zostały wydane (poprzez dyspozycję przelewu) 17.02,
    to dopiero z tym dniem umowa darowizny uzyskała "ważność".

    Przepis:
    Art. 890.
    § 1. Oœwiadczenie darczyńcy powinno być złożone w formie aktu
    notarialnego. Jednakże umowa darowizny zawarta bez zachowania tej
    formy staje się ważna, jeżeli przyrzeczone œwiadczenie zostało spełnione.
    ---

    "staje się".

    Ale nie ma słów jak np. tu:
    +++
    Art. 63.
    § 1. [...o czymś tam...]
    Zgoda wyrażona po złożeniu oœwiadczenia ma moc wstecznš od jego daty.
    ---

    Mi wychodzi, że (w przypadku darowizny) "staje się" z dniem wykonania
    (a nie wstecz, czyli dniem podpisania).

    > więc zwolnienie nie przysługuje i wg niego nie ma żadnej metody żeby
    > odzyskać prawo do zwolnienia. Jego propozycja to korekta PCC3 wraz z
    > uzasadnieniem w którym tłumaczymy się z niewiedzy + wpłata 2% wartości
    > pożyczki z odsetkami. Jak można się domyślić średnio mi się to podoba
    > zwłaszcza że pieniądze zostały oddane po niecałym miesiącu co daje "jedyne"
    > 24% w skali roku.....
    > I teraz moje pytanie czy z tym sie da coś jeszcze zrobić

    Sprawdzić, czy mi się dobrze wydaje ;) (prawnikiem nie jestem).
    Jeśli tak, to po prostu objaśnić, że darowizna miała miejsce 17.02
    a nie 12.02, bo fakt podpisania papierka w myśl KC nie powoduje
    skuteczności umowy, skoro zaś coś jeszcze *nie* jest skuteczną
    umową, to opodatkowaniu jako taka umowa podlegać nie może, więc
    bieg terminu rozpoczyna się 17.

    > że jest to dość droga "lekcja czytania ze zrozumieniem"? Jakieś pismo do
    > naczelnika US o zwolnienie z podatku....

    Nie zadziała, dałbym jakieś 99,8% na "nie", jakby należało obstawić ;)

    > Mąż mówi, żeby probować się tłumaczyć, że na umowie jest błąd jeśli chodzi
    > o datę - jest to w ogóle do wybronienia?

    "Prosimy o dowody" :D

    > że wtedy pracował po 16-18 godzin na dobę. Faktycznie umowa została
    > podpisana po 17.02 ale do tego to się chyba też nie możemy przyznać.....

    De facto byłoby to "stwierdzenie zawarcia umowy".
    W myśl Kodeksu Cywilnego, i tak przesądza treść a nie tytuł, a US tak
    naprawdę nie tyle umowy potrzebuje, lecz dowodów stwierdzających dokonanie
    czynności.
    Przecież skromne 99%++ tzw. "umów sprzedaży samochodu" to tak naprawdę
    nie są *umowy* (bo umowę zawiera się *PRZED* dokonaniem transakcji,
    z umową idzie się do sądu w celu wyegzekwowania, jak druga strona
    uchyla się od wykonania tego na co się *umówiła*, a nie do skarbówki
    celem wykazania że coś *już zrobiono*!) lecz właśnie takie stwierdzenia,
    z pokwitowaniem i dowodem wydania (na tym samym papierku).
    Ale nikt nie robi problemu z niewłaściwego tytułu "papierka" - bo też
    nie ma o co. Jest "stwierdzenie umowy pismem", są potrzebne dane...

    Ale faktycznie można się nie przyznawać do dokonania antydatowania
    dokumentu ;) (bo to INNA sprawa, niż fakt iż ten papierek tak naprawdę
    nie był "umową").

    pzdr, Gotfryd