eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPodatkiGrupypl.soc.prawo.podatkiOdsprzedaż usług - KPIR kol 10 czy 13?Re: Odsprzedaż usług - KPIR kol 10 czy 13?
  • Data: 2021-01-05 11:14:59
    Temat: Re: Odsprzedaż usług - KPIR kol 10 czy 13?
    Od: Kviat szukaj wiadomości tego autora
    [ pokaż wszystkie nagłówki ]

    W dniu 04.01.2021 o 21:40, cef pisze:
    > W dniu 2021-01-04 o 19:58, Kviat pisze:

    >>>
    >>> Wcale by nie wykluczało. Oznaczało by jedynie, że
    >>> masz rachunek, którego nie możesz ująć w kosztach.
    >>
    >> I leży w szufladzie do momentu zapłaty? Poza ewidencją?
    >> Zrobić osobną ewidencję? Hmmmm...
    >
    > Strasznie mnożysz problemy, bo nie przyjmujesz
    > najprostszych rozwiązań.

    Zwróciłem tylko uwagę, że właśnie takie rozwiązanie mnożyłoby problemy.

    >>> Jak zapłacisz, to zaksięgujesz.
    >>
    >> ...taką sytuację musiałaby przewidzieć ustawa.
    >
    > Jak przyjmiesz -na chwilę- dla potrzeb dyskusji ten schemat myślenia,

    Tak właśnie zrobiłem.
    I zauważyłem problemy.

    > to sprawa jest banalnie prosta.
    > Taki dowód jest do momentu zapłaty zwykłym kwitem z opisem zdarzenia
    > gospodarczego.
    > Jak zapłacisz to z tą datą zapłaty staje się dokumentem kosztowym

    I to jest właśnie, moim zdaniem, mnożenie problemów.

    Musisz dwa razy klasyfikować wydatek.
    Raz, czy jest kosztem w ogóle, a dwa, czy jest kosztem bo jest
    zapłacony. Albo odwrotnie jeśli wolisz, najpierw czy jest kosztem bo
    zapłacony, a dwa czy jest kosztem w ogóle.

    Dużo prościej jest od razu zakwalifikować wydatek jako koszt/nie koszt,
    a rozrachunki pilnować osobno.
    I wygodniej, bo nie miałbyś "zafałszowanego" podglądu na ilość kosztów
    przypadających na "cośtam" w danym okresie. Przykład podawałem.
    Jeżeli coś kupujesz w styczniu, a zapłacisz w (np. w czerwcu), to w
    przypadku księgowania kosztu w czerwcu (z datą zapłaty) w następnym roku
    zaplanujesz budżet na czerwiec (bo w systemie widzisz, że koszt
    poniosłeś dopiero w czerwcu) i może się okazać, że Ci produkcja stanie w
    styczniu, bo czegoś nie kupiłeś.

    Albo musiałbyś ten koszt z czerwca, po zapłacie, antydatować w systemie
    wstecznie przyporządkowując go do "cosia" na styczeń.

    A jak masz cykl tygodniowy, to może się okazać, że jak koszt wrzucisz w
    trzecim tygodniu od zakupu (z datą zapłaty), to następnym razem nie
    kupisz tego w pierwszym tygodniu, tylko zakup zaplanujesz na trzeci
    tydzień i też Ci produkcja stanie.

    Już widzę ten burdel jakby doszło klasyfikowanie kosztów ze względu na
    to czy jest zapłacony, czy nie...

    > i z tą datą trafia do ewidencji a że metoda jest kasowa, to nie musisz
    > się martwić
    > o żadne okresy i księgujesz tylko rzeczywiste wydatki.

    I tu wychodzą na jaw minusy takiego rozliczania kosztów przy większej
    skali działalności.

    Dbanie o okresy, to nie tylko chodzi o rozliczenie podatku za dany
    okres. Jestem pewien, ze budżet państwa przełknie bez problemu czy koszt
    wrzucisz w tym miesiącu, czy kilka miesięcy później, czy w tym roku, czy
    w następnym. I szczerze mówiąc mam to gdzieś ;)

    Za to nie mam gdzieś swojego biznesu.
    Przy mniejszej skali dasz radę ogarnąć biznes bez martwienia się które
    koszty przypadają do czego, kiedy przypadają i gdzie przypadają.
    Przy większej skali nie dasz rady.

    Mało tego, przy większej skali działalności, klasyfikujesz koszty nie
    tylko w/g rodzaju i czasu (czyli czasu powstawania i do czego się
    odnoszą), ale i w przestrzeni, czyli w/g miejsca powstawania, bo firma
    może mieć klika oddziałów.

    Bez tej wiedzy (które koszty odnoszą się do czego i kiedy) możesz zabić
    biznes.

    > Oczywiście można sobie zaprowadzić dla własnych potrzeb ewidencję
    > faktur niezapłaconych jak ktoś ma kłopot z ogarnięciem większej ilości.

    Ale takie ewidencje już istnieją. Nazywamy to rozrachunkami.
    Nie może być tak, że to osoba płacąca decyduje o tym, czy coś jest
    kosztem, a coś nie jest kosztem (bo teraz nie zapłaci, tylko później), a
    do tego by to się sprowadziło.

    >> A w dalszej części nic nie ma o tym, że niezapłacone możesz księgować
    >> w dowolnie, zgodnie z tym jak się umówisz z kontrahentem na termin
    >> płatności. Masz księgować w okresie, którego dotyczą.
    >
    > W dacie poniesienia wydatku czyli wg tej wersji kasowości -
    > w dacie faktycznej zapłaty - nie ma żadnych okresów wtedy

    I brak wiedzy, którego okresu i czego faktycznie te koszty dotyczą.
    Za to będziesz miał wiedzę, kiedy miałeś pieniądze na zapłatę :):)

    > Do niczego nie dojdzie.
    > Gdyby trzymać się zasady, że zapłata nadaje ważność dokumentowi
    > jako kosztowy, to nie ma żadnego problemu.

    Wręcz przeciwnie :)

    > Nie ma żadnego przesuwania kosztów, bo one są wtedy kiedy wydasz kasę.

    Ale mnie jako przedsiębiorcę nie interesuje kiedy mam wydać kasę (choć
    to też :)), lecz kiedy muszę coś kupić żeby produkcja nie stanęła, albo
    żeby mi pracownicy nie zastrajkowali, bo od stycznia do lutego muszą
    pracować na bosaka. Bo w zeszłym roku buty robocze przywiozłem im w
    styczniu, zapłaciłem w lutym i w systemie widzę koszt zakupu butów w lutym.

    > Księgowi w tak prostej sprawie potrafią wymyślać jakieś problemy.

    Albo niektóre sprawy mają bardziej przemyślane.

    > Problem uważam już za rozwiązany.

    Założyłem, że tak tylko sobie luźno wymieniamy myśli... to w końcu grupa
    dyskusyjna, a nie wirtualne biuro porad do rozwiązywania problemów.
    Przyjemnie jest od czasu do czasu pogadać z kimś na grupach dyskusyjnych
    bez wyzwisk i złośliwości. Korzystam z okazji :) i nie uważam, że masz
    obowiązek odnosić się do wszystkiego co napiszę, choćbym nawet pisał
    jakieś głupoty.

    Pozdrawiam
    Piotr

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

  • 05.01.21 16:36 cef
  • 05.01.21 18:28 Kviat
  • 08.01.21 21:41 Nikt
  • 08.01.21 22:21 Nikt
  • 19.01.21 11:58 J.F.

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1