    From: "Waldek" <d...@k...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Nowelizacja ustawy o vat
    Date: Fri, 27 Sep 2002 13:11:21 +0200
    Sender: d...@k...onet.pl@pa196.dukla.sdi.tpnet.pl

    Użytkownik "Graszka" <g...@w...pl> napisał w wiadomości
    news:an1851$8sd$1@sunsite.icm.edu.pl...
> [...]
    zatem
    > ktoś zrezygnował lub zrezygnuje kiedyś ze zwolnienia podmiotowego z VAT, a
    > nie chce (nie będzie chciał) do niego wrócić, zanim upłyną trzy lata od
    daty
    > tej rezygnacji powinien upewnić się co do wysokości obrotów za poprzedni
    rok
    > podatkowy, a jeśli były one niższe niż ustawowy limit - pisemnie
    powiadomić
    > urząd skarbowy o ponownej rezygnacji z tego zwolnienia. Jeśli tego nie
    > zrobi, utraci prawo do wystawiania faktur VAT i odliczania podatku

    Zaraz - powoli i na chłopski rozum: Jeżeli dwa lata temu wszedłem
    dobrowolnie na VAT, to jeżeli chcę utrzymać VAT będę musiał pamiętać, żeby w
    przyszłym roku znów zrezygnować ze zwolnienia od VAT ??
    Jeśli tego nie zrobię, nie będę mógł wystawiać faktur - czy tak?? i wrócę na
    księgowość bez VAT.
    A dalej...
    > Reasumując, choć nowelizacja ustawy o VAT wprowadziła możliwość ponownego
    > skorzystania ze zwolnienia podmiotowego od VAT, to dotyczy ona tylko tych
    > podatników, którzy wcześniej dobrowolnie zrezygnowali z tego zwolnienia.

    To tak jak ja.

    > Osoby kontynuujące działalność mogą zrezygnować w dowolnym momencie, byle
    > zawiadomiły o tym pisemnie urząd skarbowy przed początkiem miesiąca, w
    > którym rezygnują ze zwolnienia.

    Zrezygnować z czego: z VATu, czy ze zwolnienia z VATu - sorry, nie trybie.
    > Ten, kto nie chce korzystać ponownie ze zwolnienia podmiotowego, również
    > musi z niego zrezygnować. Nie wybiera się go bowiem, tylko nabywa
    > automatycznie. "

    No to w końcu muszę zgłaszać "rezygnację z VAT", czy tylko wtedy, gdybym
    wcześniej wrócił na zwolnienie z VAT.
    Sorry - może mam zamroczenie w związku z pełnieniem f-kcji pełnegonocnika
    informatyzacji wyborów w gminie i bardzo proszę o wyjaśnienie tej
    rzeczywistości po polskiemu.

    pozdrawiam
    Waldemar Kowalski