  • Data: 2009-01-11 18:10:57
    Temat: Re: Najem i DG
    Od: Tomek <t...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Dnia 11-01-2009 o 18:05:19 <x...@o...pl> napisał(a):

    > Dzień dobry
    > Prowadzę sklep meblowy (KPiR VAT), w zeszłym roku odziedziczyłem pewną
    > nieruchomość, w której są biura kilku firm i teraz otrzymuję przychody
    > z najmu, ale nie jako firma, tylko jako osoba prywatna w związku z tym
    > mam kilka pytań:
    >
    > 1. Czy przychody z najmu dodaje do przychodów płynących ze sklepu i
    > razem rozliczam je przy wpłacie zaliczki na podatek dochodowy?

    Tego dokładnie nie wiem, ale tro zależy od odpowiedzi na pytanie 2

    > 2. Jak mam ewidencjować przychody z najmu?

    Skoro się pytasz, to zapewne nie wybrałaś ryczałtu? Jeśli jeszcze
    nie otrzymałaś zapłaty to przelicz to sobie bo może ryczałt się opłaci

    > 3. Czy musze wystawiać najemcą faktury VAT, a jeśli tak to jako kto,
    > bo przecież nie jako firma, bo ta nieruchomość nie zalicza się do
    > majątku firmy?

    Faktury VAT wystawiasz jako podatnik VAT, ten podatnik który jest
    wpisany na VAT-R. To że na fakturach ze sklepu podajesz SKLEP MEBLOWY Jan Kowalski,
    to nie ma znaczenia dla VAT. Równie dobrze mółgbys pisać samo Jan Kowalski.
    Co za tym idzie, również ewidencja VAT jest jedna na podatnika - czyli najem
    będzie wpadał do tej samej ewidencji VAT co sklep.
    (W przypadku PITu jest inaczej - najem to osobne źródło przychodów)

    --
    Pozdrawiam,
    Tomek