    From: Jarek Spirydowicz <j...@k...szczecin.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Lombard i kłopoty
    Date: Wed, 03 Nov 2004 11:24:08 +0100

    In article <cm81cd$dt1$1@as1-253.opole.dialup.inetia.pl>,
    "Dorcia" <d...@l...pl> wrote:

    > Mam problem z lombardem i proszę o pomoc.
    >
    > Zdarzyło mi się coś dziwnego a mianowicie:
    > Pan X przyniósł w poniedziałek towar w zastaw (telewizor) i dostał 150 zł
    > oraz termin zwrotu towaru 2-tyg. później zgodnie z podpisaną umową itd.
    > Żona Pana X przyszła w środę z policją, mówiąc że telewizor w/w jest jej
    > własnością (dowód faktura imienna na żonę Pana X), a mąż jej go ukradł i
    > zastawił z lombardzie.

    A ci państwo mają rozdzielność majątkową? Bo MSZ faktura to trochę mało.

    > Policjant na miejscu spisuje protokół zabrania telewizora.
    > A ja jestem w plecy 150 zł, gdyż jak przewiduję Pan X się nie zjawi.

    Niech go policja poszuka. Art. 286 kk. (§ 1. Kto, w celu osiągnięcia
    korzyści majątkowej, doprowadza inną osobę do niekorzystnego
    rozporządzenia własnym lub cudzym mieniem za pomocą wprowadzenia jej w
    błąd albo wyzyskania błędu lub niezdolności do należytego pojmowania
    przedsiębranego działania, podlega karze pozbawienia wolności od 6
    miesięcy do lat 8.).

    > Uważam że dziś jest to 150 zł ale jak tak dalej pójdzie to takich procederów
    > może być dużo więcej.
    > Jak załatwiać taką sprawę żeby odzyskać kasę? i czy ona jest do odzyskania?
    > Czy policjant może zabrać zastawiony sprzęt?

    "Zabrać" w sensie "odebrać i oddać pani X"? Raczej nie, chociaż tu jest
    ślisko, bo pan X podlega ściganiu za kradzież telewizora tylko na
    wniosek pani X (wniosek o ściganie to nie to samo co zgłoszenie
    kradzieży).
    Ale o ile się nie mylę możesz odmówić wydania. Niech pani X zapłaci za
    męża i sama się z nim wozi albo niech przyjdą z nakazem.

    --
    pozdrawiam
    Jarek