    From: Jureq <j...@X...ze.spamemX.op.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Likwidacja DG i rozliczenie VAT. POMOCY !!!
    Date: Mon, 13 Oct 2003 08:39:09 +0200

    Janusz wrote:

    > Ok, ja jeszcze z jednym pytaniem w kwestii formalnej:
    > w ewidencji vat - zakupy nie ma rubryki do wpisania daty terminu
    > platnosci jest za to np. data otrzymania fakruty...
    > no to jesli otrzynmanie i wystawienie jest we wrzesniu, a termin
    > platnosci w pazdzierniku,
    > a tego terminu nie ma gdzie wpisac, to czy to nie jest dziwne? ze daty
    > sa z innego
    > miesiaca niz wpis w ewidencji?

    Nie ma ustalonego ustawowo wzoru ewidencji VAT. Ma one być prowadzona
    tak aby umożliwić poprawne rozliczenie podatku. Wniosek: można przyjąć,
    że projektant twojej ewidencji wypuścił lekkiego bubla. Ja sam
    zastanawiałem się kiedyś jaki nagłowek powinna mieć odpowiednia rubryka
    i nie wymyśliłem nic poniżej 50 słów.
    W praktyce przy typowych ewidencjach są dwie szkoły:
    1. wpisywać termin płatności w miejsce daty otrzymannia. Można wtedy
    zarzucić, że ewidencja nie jest zgodna ze stanem faktycznym. To było
    poprawne gdy obowiązywały starsze przepisy, w których wprost mówiło się
    coś w stylu "Za datę otrzymania faktury uważa się ....". Obecnie tego
    sformułowania już nie ma. (Na marginesie: uczono mnie kiedyś, że żadne
    prawo nie powinno głosić, że rak jest rybą. No, ale to bylo dawno)
    2. wpisywać datę otrzymania faktury, ale rejestrować na stronie
    odpowiadającej terminowi płatności. Ewentualna kontrola i tak będzie
    wiedziała o co chodzi.