eGospodarka.plPodatkiGrupypl.soc.prawo.podatkiKsięgowanie: RZiS na podstawie księgi przychodów i rozchodów › Re: Księgowanie: RZiS na podstawie księgi przychodów i rozchodów
    From: "Andrew" <anbereda@poczta.(onet).pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Księgowanie: RZiS na podstawie księgi przychodów i rozchodów
    Date: Wed, 11 Mar 2009 12:56:23 +0100

    Użytkownik "Szymon*" <s...@w...pl> napisał w wiadomości
    news:gp87qt$l4j$1@mx1.internetia.pl...

    > Znalazłem kolumnę 13 (mam tylko PIT i trochę wydruków, nie mam dostępu do
    > całej księgowości, a księgowa obsługująca firmę nie potrafi tego zrobić) -
    > otóż figurują tam "wynagrodzenia", niemniej w PITcie od obliczonego
    > dochodu odjęte są składki na ZUS i to dopiero stanowi podstawę
    > opodatkowania - czy w takim razie są to składki tylko właściciela?

    Dokładnie

    > Tak - i nie wiem jakie czary odprawić, żeby RZiS zgodził się z PIT'em.
    > Jutro mija termin.

    Rachunek zysków nie musi zgadzac się z pitem. PKPiR jest ewidencją służącą
    do obliczenie podatku i tylko do tego. Oznacza to ze terminy w jakich
    księguje się tam operacje są terminami podatkowymi. RZiS rządzi ustawa o
    rachunkowości a tam obowiązuje bezwzględna zasada memoriału. Oznacza to np.
    to ze wynagrodzenie księguje się tam w miesiącu którego dotyczą a nie
    miesiącu zapłaty. To samo dotyczy się składek zus. Inny przykład -
    ubezpieczenia. Roczne składki ubezpieczeniowe do PKPiR księgujesz wtedy gdy
    są zapłacone. Do RZiS ujmowane są propoporcjonalnie do okresu umowy. ITD....