    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Kilometrówka
    Date: Thu, 25 May 2006 23:16:08 +0200

    On Thu, 25 May 2006, 'Tom N' wrote:

    > Interesuje mnie druga strona -- kwestia _kosztów_ zleceniodawcy.

    Tak zrozumiałem (poprzednio).

    > Zastanawiam się jak firma może ująć w kosztach podatkowych wydatek na paliwo
    > wlewane do baku pojazdu którego nie ma w EŚT

    Skoro mowa o "kilometrówce" to pojazd nie jest w EST z przyczyn
    oczywistych :)

    > oraz pojazd nie jest użytkowany przez pracownika.

    Toż pytałem, czy firma może:
    a. wynając pojazd
    b. wynająć kierowcę
    c. zlecić kierowcy przewiezienie czegoś wynajętym pojazdem
    A jeśli nie to dlaczego.
    I dlaczego kierowca nie moze być jednocześnie wynajmującym :)

    Inne podejście prezentował Karol, cytuję: "Jak sie strony
    umowia, to co w tym widziesz złego."
    Mowa o potraktowaniu "kosztu samochodu" jako części wartości
    usługi, na tej samej zasadzie na której jeśli komuś buduje się
    dom to zawiera się umowę o roboty budowlane i *nie* zawiera
    się kilkuset umów sprzedaży na piasek, cement, cegły, deski,
    gwoździe, dachówki, okna, druty rurki i inne takie z których
    dom się składa - bądź sprzedaje komputer a nie obudowę, zasilacz,
    płytę główną itp.
    W tym wątku nawet mocno oponowałem:
    http://groups.google.pl/group/pl.soc.prawo.podatki/b
    rowse_thread/thread/2366f266ab4da7d6/063cee98d03bf08
    2
    Ale pozbierawszy ileś guzów ;) muszę przyznać że całkiem spora część
    argumentacji ma ręce i nogi (tej przeciwko mnie czyli w rozwiązaniu
    z kosztami zleceniodawcy, już pomijając wersję ze zwrotem kosztów
    zleceniobiorcy)

    > Zakładam, że przepisy w tym względzie są jednakowe dla OF
    > i OP :D

    Zakładamy w takim razie wspólnie.

    Mam pytania:
    - jak z tym domem, uznasz ze wolno wystawić f-rę "wykonanie
    budynku w stanie zamkniętym (ja się nie znam i jak źle
    określiłem to skorygować proszę) 170 m^2" czy uważasz
    że jednak musi być 173 pozycje na wodę ;), piasek, cement... ?
    - czy dom można postawić z materiałów powierzonych?
    Czy mogą być przy budowie używane materiały i narzędzia
    zamawiającego budowę?
    A jeśli tak - to czy i jakim prawem wolno je zaliczyć w koszt?

    Dla jasności - wątek zahaczający o problem wydatku na narzędzia
    nie używane dla celów sprzedaży lecz tylko na użycie do własnego
    lokalu był niedawno :)

    A jeśli wolno zaliczyć - to co powoduje (jaki przepis) że
    wyrażasz zastrzeżenia "tylko przez pracowników"?

    I cały czas pamiętam ze pytałem czy firma może zlecić komuś
    przewiezienie czegoś, i czy jest jakaś róznica jeśli zleca
    przewiezienie samochodem własnym lub wynajętym - a jeśli
    jest (różnica) to dlaczego!

    :)

    > Czyli rachunek za umowę najmu/wypożyczenia pojazdu. Jeśli założyć, że w
    > umowie przyjęto sposób rozliczania: ty nam wystawisz rachunek za wynajęcie
    > pojazdu według przejechanych kilometrów razy stawka urzędowa...
    > Ale czy taka umowa, choćby była częścią UZ, nie podpada pod DG /"wynajem
    > pojazdu/ów"/?

    Ależ wynajem wcale nie musi być prowadzony w ramach DG - wynajmować
    wolno w zakresie rzekłbym "wynajmu osobistego", prowadzonego
    z podatkowego p. widzenia jako coś nie będącego DG, art.10.1.6
    Jak samochód nie jest "składnikiem związanym z DG" (cytat z przepisu)
    to jego wynajem nie stanowi DG!
    Wynajmuje się go tak samo jak mieszkanie lokato... wróć, jak
    mieszkanie jakiejś firmie na biuro (chodzi o VAT) :)

    Pisałem że tu mam "ew. problem" :) z określeniem czy konieczne
    jest "wydzielenie" wynajęcia samochodu, czy też na zasadzie podobnej
    do sprzedaży domu, komputera lub wykonania jakiejś innej usługi
    (do wykonania której potrzebne są materiały czyli sprzedaż
    rzeczy, stanowiącą czynność oddzielną od świadczenia usług a przecież
    NIE wykazywaną osobno na dokumencie sprzedaży) doliczenia tego
    *wydatku* zwyczajnie do ceny.

    Tak jak trzy lata temu usiłował mnie przekonać Karol z Krzysztofem :)

    Może to np. Maddy czyta i włosy sobie rwie ;) - proszę wszystkich co
    dotąd im się nie znudziło :) o skomentowanie!

    Chciałbym zaznaczyć że zauważyłem twoje powołanie się na to że
    "jak pracownik to można" - pytam na jakiej podstawie u pracownika
    można a u zleceniobiorcy nie?
    Spróbujemy dojść :)

    > :D

    To nie dowcip.
    Chodzi o fakt oddzielnego traktowania (dla celów podatkowych)
    "korzystania z samochodu": przyjęcie że NIE traktujemy
    owego korzystania jako częsci zlecenia powoduje że musimy
    uznać je za ODPŁATNE (i rozliczyć) albo doliczyć firmie
    dochód z nieodpłatnego świadczenia.
    Niewypłacenie (nieujecie) kosztów wyjazdu przez firmę
    lub zwortu tychże kosztów zleceniobiorcy paradoksalnie
    spowoduje konieczność zapłacenia podatku od "wartości
    rynkowej" korzystania z samochodu.

    > O właśnie, wypożyczalnia prowadzi jakiś biznes -- firmą jest.

    A komu to przeszkadza?
    Też jestem firmą i zlecenia czasami przyjmowałem (jako firmą).
    Co nie przeszkadza żeby inni pewne zlecenia (z ograniczeniem
    do niezatrudniania pomocników na przykład) wykonywali osobiście
    *bez* prowadzenia DG.
    Ktoś ci zabrania wynająć (odpłatnie) własny samochód lub komp ?
    :)

    > Ba znam przypadek, że blacharz (jak najbardziej zarejestrowany jako DG) w
    > zamian za przyjęty do naprawy samochód daje na czas naprawy swój. Widziałem
    > tyko DR, a tam jest Imię, Nazwisko i adres. Do tego wszystkiego jest
    > wmieszany ubezpieczyciel, który zapewnia w umowie taki zastępczy pojazd. Ale
    > jest kwit (w skrócie): Pan X w ramach umowy z TU przekazuje do użytkowania
    > pojazd... Koszty eksploatacyjne pokrywa użytkujący.

    Dobrze.
    Ale usiłujesz mi wmówić że do tego żebym mógł wynając jakąś własną
    rzecz muszę "być firmą".
    Nieprawda!
    To raz.
    A dwa - że nie mamy wypracowanej jasnej odpowiedzi co z tymi
    tonami cementu na budowę domu ;) - tj. czy przy takiej usłudze
    która do wykonania wymaga wynajęcia rzeczy zleceniobiorcy
    konieczne jest traktowanie wynajmu osobno (na zasadzie konieczności
    wykazania tych zużytych ton wody - której to konieczności NIE MA).

    > A pewnie, może wynająć, zatrudnić... ;-)

    OK :)

    > Hah, i tu wracamy do wynajęcia pojazdu od..., czyli wynajmujący IMHO to
    > powinna być firma.

    Jeśli tylko na tym bazowałeś to ja się stanowczo sprzeciwiłem :)
    Sprawdź ile postów na grupie dotyczy np. wynajmowania mieszkania
    (bez prowadzenia DG pt. "kamienicznik" :])
    I tylko przez to że na "propozycję" (niestety, takie mamy prawo!)
    żeby przy okazji wynającie komuś "na chwilę" samochodu (lub
    użyczenia go - za darmo!) rozliczyć podatek, statystyczny mieszkaniec
    Polski popuka się w głowę - nie ma zrozumienia że "wynajmować może
    każdy". Byleby podatki płacił.

    Ale takie są przepisy :) - sprawdź ten art. 10.1.6!

    > Teraz to raczej jest modny zastaw na pojeździe

    :)
    OT: nie wiem czy kojarzysz skąd się ta "moda" wzięła :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)