    From: "cef" <c...@i...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: [KPiR/VAT] Serwer (usluga) w USA
    Date: Tue, 13 Jun 2006 09:28:41 +0200
    <e6j3om$h4u$1@nemesis.news.tpi.pl> <e6j77m$q9s$1@nemesis.news.tpi.pl>
    <e6ja0s$4sf$1@nemesis.news.tpi.pl>
    <Pine.WNT.4.60.0606121255030.4000@athlon>
    <e6jjqp$768$1@atlantis.news.tpi.pl>
    <Pine.WNT.4.60.0606122200410.3628@athlon>

    Gotfryd Smolik news wrote:

    > Jak to jest import to tu mi kaktus... ;)
    > Co jest wobec tego eksportem usługi?

    Eksport? Nie ma teraz czegoś takiego.
    Nie zdefiniowali w ustawie, więc nie ma :-)

    Wiem, że Ci nie wyrośnie,
    jednak ja bym wolał, żeby w definicji importu usług było tak:

    [...imporcie usług - rozumie się przez to usługi, z tytułu wykonania których
    podatnikiem jest usługobiorca, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4]

    a nie tak jak jest:
    [...imporcie usług - rozumie się przez to świadczenie usług, z tytułu
    wykonania których ...]

    Ale trzeba sobie dopowiadac
    takie tłumaczenie. Gdyby wziąć definicję z ustawy,
    to u kogo wystąpił import usługi?
    U mnie (usługobiorcy) czy u firmy z USA?
    To oni (ci z USA) wyświadczyli usługę, z tytułu wykonania której
    podatnikiem jest usługobiorca o którym mowa
    w art 17 ust. 1 pkt 4 czyli usługobiorca usług świadczonych
    przez podatników posiadających siedzibę lub miejsce
    zamieszkania albo pobytu poza terytorium kraju
    czyli ja jestem tym usługobiorcą.
    Dla mnie wyraźnie brakuje w tym wypadku powiązania w ustawie
    opodatkowania ze stronami transakcji.
    Wymaga się wystawiania faktur wewnętrznych dla importu usług,
    gdy tymczasem wg definicji ustawowej import jest świadczeniem usług
    a nie "usługobraniem". Tu jest wg mnie błąd,
    który powoduje zapętlanie się tego wszystkiego.

    Pamiętam, że jak pierwszy raz wystawiałem faktury
    dla podmiotów zagranicznych wg nowych regulacji
    (dawny eksport usług), to przeanalizowałem przepisy z tym związane
    obowiązujace w kraju i napisane w języku odbiorcy faktury.
    Oni mają to naprawdę po ludzku zdefiniowane.

    Ale skoro uważasz, że jest to opisane jasno i nie ma niedomówień, to
    nie ma o czym dyskutować.