    From: "ktp" <k...@a...net>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Jestem VAT-owcem od 3 lat. I co?
    Date: Tue, 20 Dec 2005 03:20:01 +0100

    Użytkownik "latet" <l...@l...pl> napisał w wiadomości
    news:do7jse$73s$1@inews.gazeta.pl...
    > Witam,
    >
    > 1-os DG założylem w listopadzie 2002, czyli 3 lata temu.
    > Od początku byłem VAT-owcem, i powiem, że dobrze mi z tym.
    >
    > Czy to prawda, że po 3 latach bycia VAT-owcem musze
    > dokonać w US jakichś formalności, coś w rodzaju ponownego
    > zgłoszenia chęci bycia VAT-owcem, wypełnienia paru papierków?
    >
    > Jesli tak, to bardzo proszę o nieco szczegółów...
    > Ale mam nadzieję, ze to tylko jakaś bzdurka, którą słyszałem.
    >
    > Dzięki,
    >
    > latet

    i jest coś takiego i nie jest...

    jest jeden przepis (art. 113 ust 1 i ust.2), że jeśli w poprzednim roku
    miałeś obrót < 10.000 euro to w next roku NIE jesteś vatmanem
    jest drugi przepis (art.113 ust.11), że dopiero po 3 latach bycia vatmanem
    _można_nie_być_ vatmanem
    jest jeszcze jakiś przepis, że robiąc pewne rzeczy _musisz_ być vatmanem
    (doradztwo, handel złotem, ....)

    jak masz sprzedaż > 10.000 euro - nie masz problemu - masz być vatmanem i
    już
    jak sprzedajesz coś takiego, że _musisz_ być vatmanem (doradztwo, złoto
    itd...), to też nie masz tego problemu...
    jak powyższe nie zachodzi ... to są różne interpretacje...
    jedna z nich mówi, że jak masz <10.000 obrotu, to w next roku NIE jesteś
    vatman,
    (chyba, że się specjalnie oświadczysz, że chcesz być...) - i to pewnie jest
    to o co pytasz...

    druga interpretacja art.113 ust 11 mówi, że jak już byłeś vatman, to masz
    _prawo_
    (magiczne słówko _może_ użyte w tym przepisie)
    po 3 latach nim nie być, jeśli miałeś sprzedaż <10.000 euro, a nie obowiązek
    nim nie być...

    jak tłumaczy to Twój US, to za chiny ludowe nie wiem...

    jeśli w tym roku nie przekroczysz 10.000 euro obrotu i w przyszłym roku
    chcesz być vatman
    ja na twoim miejscu dla świętego spokoju zrezygnowałbym ze zwonienia z vat
    wg art.113 ust.1 na przyszły rok

    pozdr
    KTP