  • Data: 2006-11-09 12:16:31
    Temat: Re: Faktura korygujaca a usluga
    Od: "Jacek Rakowski [www.goldap.info.pl]" <w...@g...net> szukaj wiadomości tego autora

    > Poczekam aż ktoś poda podstawę prawną. Nie znam :)
    > Przyznam że w logice jest tu pewna dziura: reklamacja dotyczy
    > *rzeczy*, więc powinna być korygowalna, ale zapłata jest za
    > *usługę* zawierającą rzecz, do której (usługi) przepisu brak.
    > Zastanawiam się czy taka "korekta" nie ma charakteru kary
    > umownej (ciężka sprawa... dodatkowy podatek dochodowy, bo
    > jest przychodem a nie jest kosztem).

    Moim zdaniem zdecydowanie nie ma charakteru kary. Bo jakiej kary?

    Ustawa o VAT, art. 29 ust. 4 mówi:
    Obrót zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i
    obowiązkowych *rabatów* (bonifikat, opustów, *uznanych reklamacji* i skont)
    o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu
    przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o
    podobnym charakterze, a także kwot wynikających z dokonanych korekt faktur.

    W rozporządzeniu ministra finansów w srawie wystawiania faktur art.16.1
    mówi:

    W przypadku, gdy po wystawieniu faktury udzielono *rabatów* określonych w
    art. 29 ust. 4 ustawy, podatnik udzielajacy rabatu wystawia fakturę
    korygującą.

    Rabatów w przypadku rozporządzenia znaczy takze bonifikat, opustów,
    *uznanych reklamacji* i skont. Do tej pory zgodzisz się chyba ze mną.

    Teraz dalej. Podpisując z klientem umowę w tresci mam zapisane, jakie
    konkretnie materiały (rzeczy) będę montował i jakiej są one wartości. Mam
    też zapisane, że wykonam to z własnych materiałów, nie powierzonych przez
    klienta. W treśći umowy jest też informacja, że faktura będzie wystawiona na
    całą usługę (obejmującą robociznę wraz z materiałami). Bo mam możliwosć
    wystawienia faktury na dwa sposoby: (1) robota + materiały i (2) roboty
    (obejmujące cały koszt robociny i użytych materiałów). To też jest prawnie
    dozwolone.

    Teraz klient ma prawo zareklamować zakupioną rzecz. Tu wg mnie nie ma
    znaczenia, że ja fakturowałem to całościowo jako usługę. W trakcie
    wykonywania tej usługi wstawiłem mu konkretne rzeczy (np. drzwi). Zgodnie z
    KC art. 560 (dla nie-konsumentów) i ustawy "o szczególnych warunach
    sprzedaży konsumenckiej..." art. 8 ust. 4 (dla konsumentów) klient może
    żądac obniżenia ceny reklamowanej rzeczy (drzwi). I jeśli z tym sie zgodzę,
    to ją obniżam. A co za tym idzie, zmniejszam swój obrót w prawnie
    dopuszczony sposób. A zatem mam prawo wystawić korektę faktury.

    Moim zdaniem gdyby nie takie myślenie, nie byłoby podstaw do zareklamowania
    żadnej usługi np. budowlano-montazowej fakturowanej całościowo jako usługa.
    Bo na jakiej podstawie.

    No, to teraz czekam na odbicie piłeczki :)

    pozdrawiam, Jacek
    --
    www.goldap.info