    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: FV w cenach brutto vs. w cenach netto
    Date: Thu, 25 Jan 2007 20:10:52 +0100

    On Thu, 25 Jan 2007, Rafal... wrote:

    > Zasadniczo, to mi o grosze chodzi ;-)
    > Bo mamy powiedzmy 5 pozycji i każda ma m.in.: netto / kwota vat / brutto i
    > wszysrko gra. Ale w podsumowaniu, zasadniczo też gra, bo sumując poszczególne
    > wartości netto, vatu i brutto kwoty są ok. Ale biorąc tą sumę netto x 22%
    > vatu wychodzi kwota vat większa powiedzmy o grosz... ale chyba oleję to, bo
    > matematyki nie przeskoczę.

    A mi idzie o to, że wolno tak i siak :)

    Dopuszczalne algorytmy są lekko rozrzucone po ustawie (o VAT)
    i rozporządzeniu (o f-rach).
    Cały myk jest zawarty w słowach "podatnik moze" - częsciowo wynika to
    z faktu iż "podanik może", bo np. minister nie jest uprawniony żeby
    zmieniać zasady dopuszczalne ustawą :), częsciowo z tego że rozsądne
    jest aby pozwolić na różne zasady stanowiace podstawę rozliczeń,
    bo inaczej np. sprzedaż z kas fiskalnych na fakturę (znaczy że
    jest *i* paragon - oczywiście odebrany klientowi - *i* faktura)
    powodowałaby "rozjeżdżanie sie" ewidencji u podatnika.
    Konkretnie:
    http://podatki.pl/akty/250505a.htm?strona=1#spis4
    +++
    § 9.
    1. Faktura stwierdzajšca dokonanie sprzedaży powinna zawierać co najmniej:
    10) kwotę podatku od sumy wartoœci sprzedaży netto towarów (usług),
    z podziałem na kwoty dotyczšce poszczególnych stawek podatku;
    3. Sprzedawca
    [BACZNOŚĆ!]
    może
    [spocznij :)]
    okreœlić w fakturze również kwoty podatku dotyczšce wartoœci sprzedaży
    poszczególnych towarów i usług wykazanych w tej fakturze; w tym przypadku
    łšczna kwota podatku
    [BACZNOŚĆ!]
    może
    [spocznij :)]
    być ustalona w wyniku podsumowania jednostkowych kwot podatku.
    ---

    > Inny sposób wyliczania miałem lepszy, ale program troche lipny: po prostu są
    > pozycje i tylko kwota netto, wartośc netto i %vat. A kwota vat jest loczona
    > dopiero w podsumowaniu, IMO lepiej dla mnie, piej dla vatowca, ale dla
    > nievatowca juz problem, bo żeby dowiedzieć się ceny brutto musi do każdej
    > pozycji dodać ręcznie vat.

    Pytanie jak poprzednio: a jest zakaz żeby na fakturze wykazywać
    *zbędne* dane?
    Ja już na fakturze widywałem potwierdzenie zapłaty ("wpłatę gotówką
    przyjąłem"), potwierdzenie wydania towaru "towar przyjąłem",
    gwarancję )"na poz 2,3,5 udziela się gwarancji 24 miesiące")
    i różne dziwne rzeczy.
    Ktoś broni "zrobić dobrze" nieVATowcowi? ;)

    Kto? I gdzie (w którym przepisie)?

    "dla czytelności" mogłoby być warto jedynie nie umieszczać sumy tych
    "zbędnych pozycji". Ale jakoś zakazu żeby POKAZAĆ ceny brutto
    (na zwykłej f-rze) nie widzę.
    Możesz powiedzieć "dlaczego nie"?

    > Ale odpuszczam tego grosza z pierwszwego przypadku, cóż mam zrobić, niech
    > bedzie jak jest ;-)

    Jak to się nazywa - opurtunista??
    Całego grosza odpuszcza, patrzcie go ;)
    :)