    From: witek <w...@g...pl.spam.invalid>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Dzielenie sie pieniedzmi z osoba bliska
    Date: Fri, 13 May 2005 23:00:43 -0500

    Arek wrote:

    > Na przyklad jedno dostaje pensje, to przelewa drugiemu np. 500 zl z tytulem
    > platnosci "na srodki czystosci" (do wspolnego gospodarstwa).

    Czyli pożycza pieniądze.

    Art. 9. Zwalnia się od podatku następujące czynności cywilnoprawne:
    10) pożyczki udzielane:
    d) na podstawie umowy zwartej między innymi podmiotami niż osoby, o
    których mowa w lit. c), jeżeli łączna kwota lub wartość pożyczek
    otrzymanych od tego samego podmiotu nie przekracza w ciągu kolejnych 12
    miesięcy 1.000 zł,

    > Jak robie przelew narzeczonej i pisze, ze ma za to kupic cos DLA MNIE, to
    > chyba jest to w pelni legalne, prawda?

    Jest. I to ci wolno zrobić. Dlatego pytałem o kontekst.

    > Rozumiem. A jak zalatwia sie zameldowanie tymczasowe? Mozna to zrobic bez
    > wiedzy wlasciciela mieszkania?

    W tej chwili przepisy się pozmieniały i nie wiem jak jest aktualnie.
    Zdaje się, że teraz właściciel musi wyrazić zgode, ale z drugiej strony
    niewyrażenie zgody jest złamaniem prawa.
    Nie wiem, czy teraz da się zameldować bez zgody, podobo tak, ale
    szczegółów ci nie podam.

    > No tak, ale wiesz, jest przepis. W ciagu miesiaca od zmiany miejsca
    > zamieszkania w celu stalego pobytu nalezy zrobic aktualizacje danych w US
    > rzeczowo wlasciwym dla nowego miejsca zamieszkania.
    Wystarczy NIP-3 wysłać pocztą i to akurat do nowego US.

    >A po co jezdzic? No
    > czasem trzeba sie o rozne rzeczy zapytac. Zwlaszcza jak sie chce otworzyc DG
    > w miejscu, w ktorym sie akurat mieszka i ktore jest odlegle od miejsca
    > zameldowania.

    Do tego jest telefon i poczta.

    > Rozumiem. Czyli tak przy okazji - to ten, od kogo sie wynajmuje, musi to
    > zglaszac w US, a nie lokator, prawda?

    tak, to właściciel ma dochód, który powinien opodatkować.
    To jego biznas, was to nie interesuje, chyba, że chcecie mu podłożyć
    świnię to podpiszcie się "życzliwy" pod odpowiednim donosem.