    Date: Sat, 11 Jul 2015 11:04:57 +0200
    From: Robert Tomasik <r...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Dwóch płatników za 1 urządzenie

    W dniu 10-07-15 o 21:34, Przemysław Adam Śmiejek pisze:
    > Tylko, że nie ja dyktuję warunki.

    I tu Cię rozumiem. Rozważy możliwe zagrożenia. Jeśli wystawisz na
    urządzenie warte 400 zł fakturę na 200 zł, to:

    1) Mamy zaniżenie VAT i to jest realny problem z Twojej strony.
    2) Mamy sprzedaż większej ilości urządzeń, niż posiadałeś (dwie faktury
    na to samo urządzenie.

    Wydaje mi się, że jeśli upierają się przy tej formie, to wpisałbym do
    treści faktury indywidualny numer seryjny urządzenia (by się dało
    sparować później te dwie faktury).

    A może w tym wypadku wyjątkowo zrobić umowę trójstronną. W umowie
    opiszecie, że Ty sprzedajesz, szkoła kupuje, rada rodziców to
    współfinansuje. Szkoła dostaje fakturę na 200 zł, a rada rodziców, to
    nawet paragon. Ty księgujesz dochód 400 zł. Szkoła ewidencjonuje
    urządzenie za 400 zł na podstawie umowy, a nie faktury. Fakturę wrzucają
    w koszty na 200 zł. Wszak funkcją prawną faktury jest udokumentowanie
    przepływu środków, nie zaś zdarzenia gospodarczego. W praktyce niby dla
    uproszczenia dokumentuje się umowy w ten sposób, ale nie zawsze tak się da.