eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPodatkiGrupypl.soc.prawo.podatkiDla kogo restukturyzacja ?Re: Dla kogo restukturyzacja ?
  • Data: 2002-10-07 08:06:21
    Temat: Re: Dla kogo restukturyzacja ?
    Od: "Marco" <m...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora
    [ pokaż wszystkie nagłówki ]



    U S T A W A
    z dnia 30 sierpnia 2002r.

    o restrukturyzacji niektórych należności publicznoprawnych
    od przedsiębiorców


    Rozdział 1
    Przepisy ogólne

    Art. 1.
    1. Ustawa określa:
    1) warunki restrukturyzacji należności publicznoprawnych od
    przedsiębiorców, zwanej dalej "restrukturyzacją",
    2) zasady ustalania należności podlegających restrukturyzacji i tryb
    postępowania restrukturyzacyjnego,
    3) warunki uzyskania preferencji podatkowych dla przedsiębiorców nie
    posiadających zaległości podatkowych.
    2. Restrukturyzacją są objęci przedsiębiorcy, o których mowa w przepisach o
    warunkach dopuszczalności i nadzorowaniu pomocy publicznej dla
    przedsiębiorców, w szczególności którzy tracą zdolność do konkurowania na
    rynku, wyrażającą się zwłaszcza w znacznym stopniu: zmniejszeniem obrotów,
    nadmierną zdolnością produkcyjną, wzrostem zapasów, spadkiem zyskowności
    lub
    ponoszeniem strat, jak również wzrostem zadłużenia i brakiem możliwości
    uzyskania bankowych kredytów, poręczeń lub gwarancji.

    Art. 2.
    Ilekroć w ustawie jest mowa o:
    1) przedsiębiorcy - rozumie się przez to przedsiębiorcę określonego w
    art. 2
    ust. 2 i 3 ustawy z dnia 19 listopada 1999r. - Prawo działalności
    gospodarczej (Dz. U. Nr 101, poz. 1178, z 2000 r. Nr 86, poz. 958 i Nr
    114, poz. 1193, z 2001 r. Nr 49, poz. 509, Nr 67, poz. 679, Nr 102,
    poz.
    1115 i Nr 147, poz. 1643 oraz z 2002 r. Nr 1 poz. 2) mającego miejsce
    zamieszkania lub siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej
    będącego
    podatnikiem, płatnikiem, następcą prawnym lub osobą trzecią
    odpowiadającą
    za zaległości podatkowe albo innego zobowiązanego do uiszczenia
    należności, o których mowa w art. 6,
    2) organie restrukturyzacyjnym - rozumie się przez to organ podatkowy,
    organ celny lub inny organ właściwy do poboru należności, o których
    mowa w
    art. 6 - będący organem pierwszej instancji,
    3) należnościach znanych - rozumie się przez to należności, w tym
    należności
    sporne, wynikające z ewidencji lub rejestrów prowadzonych przez organ
    restrukturyzacyjny lub z innych danych znajdujących się w posiadaniu
    tego
    organu, a w szczególności z zeznań, deklaracji, decyzji i postanowień,
    4) należnościach spornych - rozumie się przez to należności, o których
    mowa
    w art. 6, będące przedmiotem sporu - w przypadku, gdy:
    a) od decyzji dotyczącej danej należności, wydanej przed dniem 1 lipca
    2002 r. wniesiono odwołanie lub skargę do sądu,
    b) decyzja dotycząca danej należności, wydana przed dniem 1 lipca 2002
    r.,
    jest przedmiotem postępowania w sprawie stwierdzenia nieważności,
    wznowienia postępowania, zmiany lub uchylenia, lub stwierdzenia jej
    wygaśnięcia, wszczętego na wniosek,
    5) programie restrukturyzacji - rozumie się przez to program opracowany
    przez przedsiębiorcę, zawierający w szczególności analizę i ocenę stanu
    ekonomiczno-finansowego przedsiębiorcy, określenie sposobów działania,
    które mogą zapewnić osiągnięcie trwałej poprawy wyniku finansowego wraz
    ze
    wskazaniem źródeł finansowania przedsięwzięć restrukturyzacyjnych,
    prognozę efektów ekonomiczno-finansowych - którego celem jest poprawa
    sytuacji finansowej przedsiębiorcy, stworzenie perspektyw jego rozwoju
    oraz tworzenie nowych miejsc pracy,
    6) przedsiębiorcach objętych programami restrukturyzacyjnymi - rozumie
    się
    przez to przedsiębiorców, którzy podlegają różnym formom
    restrukturyzacji
    na podstawie ustaw:
    a) z dnia 26 listopada 1998 r. o dostosowaniu górnictwa węgla
    kamiennego
    do funkcjonowania w warunkach gospodarki rynkowej oraz szczególnych
    uprawnieniach i zadaniach gmin górniczych (Dz.U. Nr 162, poz. 1112
    oraz
    z 2001 r. Nr 5, poz. 41 i Nr 154, poz. 1802),
    b) z dnia 7 października 1999 r. o wspieraniu restrukturyzacji
    przemysłowego potencjału obronnego i modernizacji technicznej Sił
    Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej (Dz.U. Nr 83, poz. 932, z 2000 r.
    Nr
    119, poz. 1250 oraz z 2001 r. Nr 76, poz. 805 i Nr 100, poz. 1080),
    c) z dnia 14 lipca 2000 r. o restrukturyzacji finansowej górnictwa
    siarki
    (Dz.U. Nr 74, poz. 856),
    d) z dnia 8 września 2000 r. o komercjalizacji, restrukturyzacji i
    prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego "Polskie Koleje Państwowe"
    (Dz.U. Nr 84, poz. 948 oraz z 2001 r. Nr 100, poz. 1086 i Nr 154,
    poz.
    1802),
    e) z dnia 24 sierpnia 2001 r. o restrukturyzacji hutnictwa żelaza i
    stali
    (Dz.U. Nr 111, poz. 1196).

    Art. 3.
    1. Ustawy nie stosuje się do przedsiębiorców znajdujących się w likwidacji
    lub
    w upadłości.
    2. Do przedsiębiorców, którzy złożyli wniosek o wszczęcie postępowania
    restrukturyzacyjnego na podstawie przepisów o pomocy publicznej dla
    przedsiębiorców o szczególnym znaczeniu dla rynku pracy, ustawę stosuje
    się z
    uwzględnieniem tych przepisów.

    Art. 4.
    Restrukturyzacja należności, o których mowa w art. 6, polega na umorzeniu
    tych
    należności w całości wraz z odsetkami za zwłokę lub opłatą prolongacyjną -
    na
    zasadach określonych w ustawie.

    Art. 5.
    1. Premia podatkowa jest prawem przedsiębiorcy do zaliczenia, w roku
    podatkowym
    rozpoczynającym się w 2002 r., do kosztów uzyskania przychodu w podatku
    dochodowym, wierzytelności odpisanych jako nieściągalne lub rezerw
    utworzonych na pokrycie wierzytelności - zaliczonych uprzednio do
    przychodów
    należnych, jeżeli wierzytelności te:
    1) są należne od przedsiębiorców oraz
    2) nie zostały uregulowane przez dłużników przez okres co najmniej 90 dni
    od
    dnia powstania należności, oraz
    3) stanowiły przychód należny przedsiębiorcy przed dniem 1 lipca 2002 r.,
    oraz
    4) zostały zgłoszone do właściwego urzędu skarbowego w terminie i w
    zakresie
    określonych w ustawie.
    2. Zasady korzystania z premii podatkowej, o której mowa w ust. 1, określają
    przepisy rozdziału 3.

    Art. 6.
    1. Restrukturyzacji podlegają następujące należności:
    1) znane na dzień 30 czerwca 2002 r. zaległości, z zastrzeżeniem ust. 4
    i
    art. 16, z tytułu:
    a) podatków:
    - dochodowego od osób fizycznych,
    - zryczałtowanego dochodowego od niektórych przychodów osiąganych
    przez
    osoby fizyczne,
    - dochodowego od osób prawnych,
    - od towarów i usług,
    - akcyzowego,
    - zniesionych przed dniem wejścia w życie ustawy,
    b) należności celnych,
    c) wpłat z zysku,
    2) znane na dzień 31 grudnia 2001 r. zaległości wobec:
    a) Funduszu Ubezpieczeń Społecznych, z tytułu składek należnych do dnia
    31
    grudnia 1998r. - w całości, oraz z tytułu składek należnych za okres
    od
    dnia 1 stycznia 1999r. do dnia 31 grudnia 2001r. - w części
    finansowanej
    przez płatnika, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 11 i 16,
    b) Funduszu Pracy, z tytułu należnych składek,
    c) Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych, z tytułu należnych
    składek,
    d) Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych, z tytułu
    należnych wpłat,
    e) Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, z tytułu
    należnych opłat i kar pieniężnych ustalanych na podstawie przepisów
    prawa geologicznego i górniczego oraz opłat produktowych pobieranych
    na
    podstawie przepisów o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie
    gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej i
    opłacie
    depozytowej,
    3) odsetki za zwłokę od zaległości wymienionych w pkt 1 i 2.
    2. Restrukturyzacji podlegają również:
    1) zaległości, o których mowa w ust. 1, w stosunku do których do dnia 30
    czerwca 2002 r. zostały wydane decyzje rozkładające na raty lub
    odraczające termin płatności, lub gdy zaległości te stanowią należności
    sporne,
    2) opłaty prolongacyjne ustalone w związku z decyzjami wymienionymi
    w pkt 1.
    3. Nie podlegają restrukturyzacji zaległości z tytułu składki na
    ubezpieczenie
    emerytalne.
    4. Nie podlegają restrukturyzacji również zaległości podatkowe i celne
    określone w decyzji właściwego organu podatkowego, organu celnego lub
    organu
    kontroli skarbowej oraz należności z tytułu składek na ubezpieczenia
    społeczne, składek na Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń
    Pracowniczych, wpłat do Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób
    Niepełnosprawnych oraz opłat i kar dla Narodowego Funduszu Ochrony
    Środowiska
    i Gospodarki Wodnej określone w wyniku postępowania kontrolnego - jeżeli
    zaległości te określone zostały w związku z dokonywaniem czynności
    prawnych
    mających na celu obejście przepisów podatkowych, o należnościach celnych,
    o
    ubezpieczeniach społecznych lub przepisów dotyczących wymiaru i poboru
    tych
    należności.

    Art. 7.
    1. Ustawę stosuje się odpowiednio do należności od przedsiębiorców z tytułu
    zobowiązań podatkowych stanowiących dochody budżetów jednostek samorządu
    terytorialnego, jeżeli organ stanowiący właściwej jednostki samorządu
    terytorialnego podejmie uchwałę o restrukturyzacji tych należności, z
    wyjątkiem podatków, które nie są związane z prowadzeniem działalności
    gospodarczej.
    2. Umorzenie należności jednostek samorządu terytorialnego na podstawie
    ustawy
    nie uprawnia tych jednostek do rekompensaty ubytku ich dochodów z tego
    tytułu
    przez budżet państwa.
    3. W przypadku, o którym mowa w ust. 1, organem restrukturyzacyjnym jest
    przewodniczący zarządu jednostki samorządu terytorialnego, z zastrzeżeniem
    ust. 4.
    4. Jeżeli zobowiązanie podatkowe, o którym mowa w ust. 1, jest pobierane
    przez
    urząd skarbowy, organem restrukturyzacyjnym, w zakresie tego zobowiązania,
    jest ten urząd.
    5. Uchwałę, o której mowa w ust. 1, organ stanowiący jednostki samorządu
    terytorialnego podejmuje w terminie 30 dni od dnia wejścia w życie ustawy.
    6. Przedsiębiorca występujący o objęcie postępowanie restrukturyzacyjnym
    należności, o których mowa w ust. 4, jest obowiązany wraz z wnioskiem
    przedstawić organowi restrukturyzacyjnemu uchwałę podjętą przez organ
    stanowiący właściwej jednostki samorządu terytorialnego, jeżeli organem
    restrukturyzacyjnym nie jest organ, który podjął taką uchwałę.
    7. Niedotrzymanie terminu określonego w ust. 5 powoduje nieobjęcie
    postępowaniem restrukturyzacyjnym należności, o których mowa w ust. 4.

    Art. 8.
    1. Niewygasłe należności od przedsiębiorcy, objęte restrukturyzacją na
    podstawie ustaw, wymienionych w art. 2 pkt 6, mogą być objęte
    postępowaniem
    restrukturyzacyjnym w zakresie i na zasadach określonych w niniejszej
    ustawie.
    2. W przypadku, o którym mowa w ust. 1, restrukturyzacja prowadzona na
    podstawie ustaw wymienionych w art. 2 pkt 6 podlega, na wniosek
    przedsiębiorcy, umorzeniu w zakresie należności, o których mowa w art. 6,
    podlegających restrukturyzacji na podstawie niniejszej ustawy.
    3. Przedsiębiorca występujący o objęcie postępowaniem restrukturyzacyjnym
    określonym w niniejszej ustawie, jest obowiązany, nie później niż w
    terminie
    45 dni od dnia złożenia wniosku, o którym mowa w art. 12 ust. 1,
    przedstawić
    organowi restrukturyzacyjnemu, wydaną przez właściwy organ, decyzję lub
    inny
    dokument potwierdzający umorzenie postępowania restrukturyzacyjnego
    prowadzonego na podstawie ustaw, wymienionych w art. 2 pkt 6.
    4. Do czasu przedstawienia decyzji lub innego dokumentu potwierdzającego
    umorzenie postępowania restrukturyzacyjnego, w zakresie należności, o
    których
    mowa w ust. 1, prowadzonego na podstawie ustaw wymienionych w art. 2 pkt
    6,
    postępowanie restrukturyzacyjne wszczęte na podstawie niniejszej ustawy
    zawiesza się, z zastrzeżeniem ust. 5. Okres zawieszenia postępowania nie
    przedłuża terminu do wydania decyzji o zakończeniu postępowania
    restrukturyzacyjnego, określonego w art. 21 ust. 1.
    5. W razie niedotrzymania terminu, o którym mowa w ust. 3, postępowanie
    restrukturyzacyjne wszczęte na podstawie niniejszej ustawy ulega umorzeniu
    z
    mocy prawa. Z mocy prawa wznawia się restrukturyzację prowadzoną na
    podstawie
    ustaw wymienionych w art. 2 pkt 6.
    6. Należność może być objęta tylko jednym postępowaniem
    restrukturyzacyjnym.

    Rozdział 2
    Postępowanie restrukturyzacyjne

    Art. 9.
    Do restrukturyzacji stosuje się odpowiednio przepisy:
    1) Ordynacji podatkowej w zakresie należności wymienionych w art. 6 ust.
    1
    pkt 1,
    2) właściwe do wymiaru i poboru należności wymienionych w art. 6 ust. 1
    pkt 2
    - chyba, że ustawa stanowi inaczej.

    Art. 10.
    1. Należności, o których mowa w art. 6, objęte restrukturyzacją, podlegają
    umorzeniu pod warunkiem, że przedsiębiorca:
    1) przedstawi organowi restrukturyzacyjnemu, z zastrzeżeniem art. 13 ust.
    3,
    program restrukturyzacji oraz informację zawierającą podstawowe dane o
    jego bieżącej sytuacji finansowej, w tym dane wymienione w art. 1 ust.
    2
    oraz
    2) wpłaci opłatę restrukturyzacyjną, o której mowa w art. 19, oraz
    3) w dniu wydania decyzji o zakończeniu restrukturyzacji, o której mowa w
    art. 21 ust. 1 pkt 1, nie posiada zaległości z tytułów:
    a) wymienionych w art. 6, nieobjętych restrukturyzacją,
    b) składki na ubezpieczenie emerytalne, pozostałych składek na
    ubezpieczenia społeczne w części finansowanej przez ubezpieczonego
    oraz
    składki na powszechne ubezpieczenie zdrowotne.
    2. Dane wymienione w ust. 1 pkt 1 należy przedstawić łącznie z wnioskiem, o
    którym mowa w art. 12 ust. 1, a informację zawierającą podstawowe dane o
    bieżącej sytuacji finansowej przedsiębiorcy dodatkowo także na 30 dni
    przed
    upływem terminu do wydania decyzji o zakończeniu restrukturyzacji, o
    której
    mowa w art. 21 ust. 1.
    3. Warunek wymieniony w ust. 1 pkt 3 uznaje się za spełniony również w
    przypadku, gdy wymienione w tym przepisie zobowiązanie lub zaległość wraz
    z
    odsetkami za zwłokę, nieobjęte postępowaniem restrukturyzacyjnym, zostaną
    przed wydaniem decyzji o zakończeniu restrukturyzacji, o której mowa w
    art.
    21 ust. 1 pkt 1, rozłożone na raty lub zostaną odroczone terminy ich
    zapłaty,
    na zasadach określonych w art. 11 lub w odrębnych przepisach.
    4. Określenie lub ustalenie w innej formie zaległości z tytułu zobowiązań
    wymienionych w art. 6 ust. 1 pkt 1 lub 2 po wydaniu decyzji o zakończeniu
    restrukturyzacji, o której mowa w art. 21 ust. 1 pkt 1, nie stanowi
    naruszenia warunku, o którym mowa w ust. 1 pkt 3.

    Art. 11.
    1. Znane na dzień 30 czerwca 2002 r. zaległości we wpłatach:
    1) należności wymienionych w art. 6 ust. 1 pkt 1, nieobjętych
    postępowaniem
    restrukturyzacyjnym,
    2) składek, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 lit. b), należnych za
    okres od dnia 1 stycznia 1999r. do dnia 30 czerwca 2002 r., wraz z
    odsetkami za zwłokę, niepodlegających restrukturyzacji
    - podlegają spłacie przez przedsiębiorcę, który złożył wniosek o
    restrukturyzację, w terminie 6 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy.
    2. Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do należności, o których mowa w
    art.
    6 ust. 1 pkt 2 lit. b)-e).

    Art. 12.
    1. Wszczęcie postępowania restrukturyzacyjnego następuje na wniosek
    przedsiębiorcy złożony w terminie do 45 dni od dnia wejścia w życie
    ustawy.
    Postępowanie restrukturyzacyjne wszczyna się w dniu wpływu wniosku do
    właściwego organu restrukturyzacyjnego.
    2. Przedsiębiorca składa wniosek, o którym mowa w ust. 1, do organu
    restrukturyzacyjnego, właściwego ze względu na miejsce zamieszkania lub
    siedzibę przedsiębiorcy w dniu wejścia w życie ustawy, odrębnie do każdego
    organu właściwego ze względu na zobowiązania, o których mowa w art. 6, z
    zastrzeżeniem ust. 3 i 4.
    3. Jeżeli organ restrukturyzacyjny jest właściwy w sprawach więcej niż
    jednego
    rodzaju należności objętych restrukturyzacją, jednym wnioskiem obejmuje
    się
    wszystkie rodzaje należności będące we właściwości tego organu.
    4. Urząd skarbowy, do którego został złożony wniosek, prowadzi postępowanie
    restrukturyzacyjne w zakresie wszystkich zobowiązań podatkowych, o których
    mowa w art. 6 ust. 1 pkt 1.
    5. Przepisy ust. 4 stosuje się odpowiednio do organów restrukturyzacyjnych
    rozpatrujących wnioski o restrukturyzację należności celnych.
    6. Wniosek złożony po terminie, o którym mowa w ust. 1, pozostawia się bez
    rozpatrzenia.
    7. Przedsiębiorca jest obowiązany powiadomić organ restrukturyzacyjny o
    likwidacji działalności albo wszczęciu wobec niego postępowania
    likwidacyjnego albo o ogłoszeniu upadłości - w terminie 7 dni od
    zaistnienia
    tych okoliczności.

    Art. 13.
    1. Wniosek, o którym mowa w art. 12 ust. 1, zawiera zgłoszenie rodzajów
    należności, o których mowa w art. 6, oraz informację do których organów
    przedsiębiorca składa wnioski o restrukturyzację, jeżeli restrukturyzacją

    objęte należności pozostające we właściwości różnych organów
    restrukturyzacyjnych.
    2. Do wniosku, o którym mowa w art. 12 ust. 1, dołącza się:
    1) program restrukturyzacji, z zastrzeżeniem ust. 3,
    2) wykaz wierzytelności i wszelkich wymagalnych długów przedsiębiorcy
    zawierający:
    a) dane identyfikujące dłużników i wierzycieli oraz
    b) informację o wysokości tych wierzytelności i wymagalnych długów,
    oraz
    c) harmonogram spłaty wymagalnych zobowiązań,
    3) kopię ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i
    prawnych
    wraz z informacją o ustanowionych na nich obciążeniach,
    4) uzasadnienie zastosowania opłaty restrukturyzacyjnej w wysokości, o
    której mowa w art. 19 ust. 1 pkt 1 i 2.
    3. Mały przedsiębiorca, w rozumieniu ustawy, o której mowa w art. 2 pkt 1,
    nie
    ma obowiązku dołączać programu restrukturyzacji.
    4. Do wniosku, o którym mowa w art. 12 ust. 1, dołącza się również uchwałę,
    o
    której mowa w art. 7 ust. 5, decyzję lub inny dokument, o którym mowa w
    art.
    8 ust. 3, z uwzględnieniem terminów wskazanych w tych przepisach.
    5. Wniosek, o którym mowa w art. 12 ust. 1, nie zawierający choćby
    niektórych
    danych lub załączników wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1 oraz w ust. 1 i
    2,
    pozostawia się bez rozpatrzenia.

    Art. 14.
    1. Od dnia wszczęcia postępowania restrukturyzacyjnego do dnia wydania
    decyzji
    o zakończeniu restrukturyzacji, o której mowa w art. 21 ust. 1, ulega
    wstrzymaniu wykonanie:
    1) decyzji rozkładających na raty albo odraczających termin płatności
    należności objętych tym wnioskiem,
    2) należności objętych wnioskiem, o którym mowa w art. 12 ust. 1,
    podlegających restrukturyzacji.
    2. Wszczęte postępowania egzekucyjne oraz karne skarbowe podlegają
    zawieszeniu
    do dnia wydania decyzji o zakończeniu restrukturyzacji, o której mowa w
    art.
    21 ust. 1.
    3. Bieg terminu przedawnienia płatności należności objętych restrukturyzacją
    ulega zawieszeniu na okres od dnia wszczęcia postępowania
    restrukturyzacyjnego, do dnia wydania decyzji o zakończeniu
    restrukturyzacji,
    o której mowa w art. 21 ust. 1.

    Art. 15.
    W przypadku istnienia należności spornych, postępowanie w sprawie
    restrukturyzacji ulega zawieszeniu, do dnia zakończenia sporu prawomocną
    decyzją
    albo do dnia wycofania wniosku, odwołania lub skargi.

    Art. 16.
    1. Na wniosek przedsiębiorcy, należności sporne mogą być wyłączone z
    restrukturyzacji. W tym przypadku nie stosuje się art. 15.
    2. Należności sporne, wyłączone na wniosek przedsiębiorcy, nie mogą być
    ponownie włączone do restrukturyzacji.

    Art. 17.
    Organ restrukturyzacyjny ustala wysokość należności podlegających
    restrukturyzacji uwzględniając należności znane.

    Art. 18.
    1. Organ restrukturyzacyjny, w terminie 45 dni od dnia wszczęcia
    postępowania
    restrukturyzacyjnego, wydaje decyzję o warunkach restrukturyzacji, jeżeli
    z
    analizy wniosku, o którym mowa w art. 12 ust. 1, oraz dołączonych do niego
    dokumentów i danych określonych w art. 13, wynika że zamierzone działania
    prowadzić będą do przeciwdziałania zjawiskom, o których mowa w art. 1 ust.
    2.
    2. W decyzji, o której mowa w ust. 1, organ restrukturyzacyjny ustala:
    1) ogólną kwotę należności objętych restrukturyzacją pozostających w jego
    właściwości, podając również rodzaj i wysokość poszczególnych
    należności
    oraz okres, którego należność dotyczy,
    2) wysokość opłaty restrukturyzacyjnej,
    3) warunki spłaty należności, o których mowa w art. 11 ust. 1 pkt 2 oraz
    w
    art. 6 ust. 1 pkt 2 lit. b) i c),
    4) zasady regulowania należności podlegających spłacie oraz opłaty
    restrukturyzacyjnej, o ile organ restrukturyzacyjny uzna to za
    konieczne.
    3. W przypadku uzasadnionych wątpliwości w zakresie celowości lub podstawy
    restrukturyzacji należności od przedsiębiorców objętych programami
    restrukturyzacyjnymi, organ restrukturyzacyjny, w terminie 20 dni od dnia
    otrzymania wniosku, o którym mowa w art. 12 ust. 1, oraz dołączonych do
    niego
    dokumentów i danych określonych w art. 13, może zwrócić się z wnioskiem do
    ministra właściwego: ze względu na rodzaj należności, do spraw finansów
    publicznych, zabezpieczenia społecznego, gospodarki, Skarbu Państwa albo
    środowiska - o opinię.
    4. Właściwy minister, w terminie 14 dni od dnia otrzymania wniosku, o którym
    mowa w ust. 3, wydaje opinię, w formie postanowienia; wyłącznie w
    przypadku
    opinii negatywnej, opinia ministra nie wiąże organu restrukturyzacyjnego.
    5. W przypadku uzyskania negatywnej opinii, o której mowa w ust. 4, organ
    restrukturyzacyjny może w decyzji o warunkach restrukturyzacji ustalić
    warunki konieczne do spełnienia przez przedsiębiorcę przed wydaniem
    decyzji o
    zakończeniu postępowania restrukturyzacyjnego, o której mowa w art. 21
    ust.
    1.
    6. Terminy, o których mowa w ust. 1, 3 i 4, nie mogą być przedłużone.
    7. Jeżeli z analizy danych wymienionych w ust. 1 wynika, że zamierzone
    działania przedsiębiorcy nie rokują powodzenia w przeciwdziałaniu
    zjawiskom,
    o których mowa w art. 1 ust. 2, organ restrukturyzacyjny wydaje decyzję o
    umorzeniu wszczętego postępowania restrukturyzacyjnego.

    Art. 19.
    1. Opłata restrukturyzacyjna, obliczana od sumy należności objętych
    restrukturyzacją, pozostających we właściwości organu
    restrukturyzacyjnego,
    bez odsetek za zwłokę i opłaty prolongacyjnej, wynosi:
    1) 1,5% - w przypadku przedsiębiorców korzystających z pomocy publicznej
    na
    podstawie ustaw o pomocy publicznej dla przedsiębiorców objętych
    programami restrukturyzacyjnymi,
    2) 1,5% - w przypadku przedsiębiorców, którzy w dniu 30 czerwca 2002 r.
    posiadali należności od przedsiębiorców, o których mowa w pkt 1, w
    wysokości co najmniej 50% ogółu należności na ten dzień,
    3) 15% - w przypadku pozostałych przedsiębiorców.
    2. Termin płatności opłaty restrukturyzacyjnej wynosi 30 dni od dnia
    doręczenia
    decyzji o warunkach restrukturyzacji, z zastrzeżeniem art. 20.
    3. Opłata restrukturyzacyjna stanowi dochód budżetu państwa, jeżeli
    należności
    podlegające restrukturyzacji stanowią dochód budżetu państwa, albo dochód
    odpowiedniego funduszu, o którym mowa w art. 6 ust. 1 pkt 2, z
    uwzględnieniem
    ust. 4.
    4. Zakład Ubezpieczeń Społecznych przekazuje odpowiednim funduszom
    należności z
    opłaty restrukturyzacyjnej, proporcjonalnie do kwoty restrukturyzowanych
    należności. Przekazanie opłaty restrukturyzacyjnej przez Zakład
    Ubezpieczeń
    Społecznych odpowiednim funduszom następuje po upływie 30 dni od dnia
    wpłaty.
    W przypadku, o którym mowa w art. 20, opłata restrukturyzacyjna
    przekazywana
    jest proporcjonalnie do dokonywanych wpłat.
    5. Przy rozliczaniu opłaty restrukturyzacyjnej przez Zakład Ubezpieczeń
    Społecznych zostają uwzględnione kwoty stanowiące różnicę pomiędzy kwotą
    składek przekazanych przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych na Fundusz Pracy
    i
    Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych oraz kwotą niepobranych
    (nieopłaconych) za okres do dnia 31 grudnia 1998 r. składek na te
    Fundusze.
    6. Jeżeli restrukturyzacji podlegają należności jednostek samorządu
    terytorialnego, opłata restrukturyzacyjna stanowi dochód tych jednostek.

    Art. 20.
    1. Organ restrukturyzacyjny, w przypadkach uzasadnionych ważnym interesem
    przedsiębiorcy, w tym w szczególności niskim poziomem bieżącej płynności
    finansowej, na jego wniosek może, w formie decyzji, rozłożyć na raty
    opłatę
    restrukturyzacyjną, z zastrzeżeniem ust. 2.
    2. Wpłata ostatniej raty opłaty restrukturyzacyjnej następuje nie później
    niż w
    terminie 11 miesięcy od dnia doręczenia decyzji o warunkach
    restrukturyzacji.
    3. W decyzji, o której mowa w ust. 1, organ restrukturyzacyjny ustala opłatę
    prolongacyjną.
    4. Opłata restrukturyzacyjna nie podlega oprocentowaniu ani umorzeniu.

    Art. 21.
    1. Po upływie roku od dnia doręczenia decyzji o warunkach restrukturyzacji,
    z
    zastrzeżeniem ust. 3 i 6, organ restrukturyzacyjny wydaje decyzję o
    zakończeniu restrukturyzacji, w której:
    1) stwierdza umorzenie należności podlegających restrukturyzacji, jeżeli
    warunki restrukturyzacji, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2 i 3
    zostały spełnione albo
    2) umarza postępowanie restrukturyzacyjne, jeżeli warunki
    restrukturyzacji,
    o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2 i 3, nie zostały spełnione.
    2. Przed wydaniem decyzji o zakończeniu restrukturyzacji, o której mowa w
    ust.
    1 pkt 1, organ restrukturyzacyjny przekazuje projekt tej decyzji Prezesowi
    Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów w celu wydania opinii - zgodnie
    z
    przepisami o warunkach dopuszczalności i nadzorowaniu pomocy publicznej
    dla
    przedsiębiorców. Opinia wydawana jest w terminie 14 dni od dnia otrzymania
    projektu decyzji. Termin ten nie może być przedłużony.
    3. Postępowanie restrukturyzacyjne umarza się również w przypadku, gdy wobec
    przedsiębiorcy zostało wszczęte postępowanie likwidacyjne lub
    upadłościowe; w
    tym przypadku organ restrukturyzacyjny niezwłocznie wydaje decyzję o
    umorzeniu postępowania restrukturyzacyjnego.
    4. Zawieszenie postępowania w sprawie restrukturyzacji, o którym mowa w art.
    15, przerywa bieg terminu do wydania decyzji o zakończeniu
    restrukturyzacji.
    5. W przypadku umorzenia postępowania restrukturyzacyjnego z przyczyn
    określonych w ust. 1 pkt 2, w ust. 3 oraz w art. 18 ust. 7, opłatę
    restrukturyzacyjną wpłaconą przez przedsiębiorcę zalicza się, w dniu
    wydania
    decyzji o zakończeniu restrukturyzacji, o której mowa w ust. 1 pkt 2, na
    poczet zaległości wraz z odsetkami za zwłokę. Opłatę rozlicza się na
    należności z poszczególnych tytułów proporcjonalnie do udziału tych
    należności w kwocie będącej podstawą określenia opłaty
    restrukturyzacyjnej.
    6. W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, nie stosuje się art. 64c § 4
    ustawy z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w
    administracji
    (Dz.U. Nr 110, poz. 968, Nr 113, poz. 984, Nr 127, poz. 1090).
    7. Organ restrukturyzacyjny ogłasza w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej
    Polskiej Monitor Polski B listę przedsiębiorców, którym wydał decyzję o
    zakończeniu restrukturyzacji, o której mowa w ust. 1 - niezwłocznie po
    wydaniu decyzji.
    8. Przepis ust. 7 nie ma zastosowania, jeżeli na podstawie odrębnych ustaw
    ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej Monitor Polski
    B
    podlegają listy przedsiębiorców, w stosunku do których wydano decyzje o
    zakończeniu postępowania restrukturyzacyjnego.

    Art. 22.
    1. Przychody z tytułu umorzenia należności podlegających restrukturyzacji
    nie
    stanowią przychodu w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym.
    2. Opłata restrukturyzacyjna, o której mowa w art. 19, oraz opłata
    prolongacyjna, o której mowa w art. 20 ust. 3, nie stanowią kosztu
    uzyskania
    przychodu w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym.

    Rozdział 3
    Premia podatkowa

    Art. 23.
    1. Z premii podatkowej mogą skorzystać, z uwzględnieniem ust. 2,
    przedsiębiorcy, którzy:
    1) posiadali, w dniu 30 czerwca 2002 r., status małego przedsiębiorcy w
    rozumieniu ustawy wymienionej w art. 2 pkt 1 albo
    2) bez względu na status przedsiębiorcy i termin wymagalności
    wierzytelności
    - w ogólnej średniej kwocie wierzytelności w danym miesiącu, przez co
    najmniej 6 miesięcy roku podatkowego rozpoczynającego się w 2002 r.,
    posiadali nie mniej niż 50% wierzytelności nie uregulowanych przez
    okres
    co najmniej 90 dni od dnia ich powstania; przy ustalaniu udziału, o
    którym
    mowa w poprzednim zdaniu uwzględnia się wierzytelności od
    przedsiębiorców,
    zaliczone do przychodów należnych w rozumieniu przepisów o podatku
    dochodowym.
    2. Przedsiębiorcy mogą skorzystać z premii podatkowej pod warunkiem, że:
    1) wierzytelności, o których mowa w art. 5 ust. 1, zaliczą, do końca roku
    podatkowego rozpoczynającego się w 2002 r., do nieściągalnych albo
    utworzą
    na nie rezerwy oraz
    2) w terminie złożenia zeznania o wysokości dochodu (poniesionej straty)
    za
    rok podatkowy rozpoczynający się w 2002 r., w tym również za lata
    wcześniejsze, nie posiadają znanych zaległości z tytułu podatków
    stanowiących dochód budżetu państwa, składek na ubezpieczenia społeczne
    oraz składki na powszechne ubezpieczenie zdrowotne, oraz
    3) w terminie 14 dni od dnia wejścia w życie ustawy złożą w urzędzie
    skarbowym właściwym według miejsca zamieszkania lub siedziby wykaz
    wierzytelności, wymienionych w art. 5 ust. 1, zawierający w
    szczególności:
    a) dane identyfikujące dłużnika,
    b) źródło, datę powstania wierzytelności, jej kwotę oraz termin i
    uzgodnioną formę zapłaty.

    Art. 24.
    1. Określenie lub ustalenie w innej formie zaległości z tytułu zobowiązań
    wymienionych w art. 23 ust. 2 pkt 2 po upływie terminu wskazanego w tym
    przepisie nie pozbawia przedsiębiorcy prawa do skorzystania z premii
    podatkowej, jeżeli zaległość ta wraz z odsetkami za zwłokę zostanie
    uregulowana w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji ostatecznej.
    2. Jeżeli zaległość, o której mowa w ust. 1, nie zostanie uregulowana w
    terminie, wówczas w miesiącu, w którym ten termin upłynął, podatnik jest
    obowiązany do zmniejszenia kosztów uzyskania przychodów o kwotę
    odpowiadającą
    całości wykorzystanej premii podatkowej.

    Art. 25.
    1. W zakresie korzystania z premii podatkowej stosuje się przepisy o podatku
    dochodowym dotyczące zaliczania do kosztów uzyskania przychodu
    wierzytelności
    nieściągalnych lub rezerw na wierzytelności do kosztów uzyskania
    przychodu, z
    wyłączeniem przepisów określających zasady uprawdopodobnienia
    nieściągalności
    wierzytelności odpisanych jako nieściągalne, albo na pokrycie których
    utworzono rezerwy.
    2. Prawo do skorzystania z premii podatkowej wygasa w terminie złożenia
    rocznego zeznania podatkowego za rok podatkowy rozpoczynający się w 2002
    r.

    Rozdział 4
    Zmiany w przepisach obowiązujących, przepisy przejściowe i końcowe

    Art. 26.
    W ustawie z dnia 19 października 1991 r. o gospodarowaniu nieruchomościami
    rolnymi Skarbu Państwa (Dz.U. Nr 57, poz. 603, Nr 115, poz. 1229, Nr 122,
    poz.
    1323, Nr 154, poz. 1793 i 1800 oraz z 2002 r. Nr 25, poz. 253) art. 20d
    nadać
    brzmienie:
    "Art. 20d. Agencja jest obowiązana przekazywać na rachunek bankowy
    Funduszu Pracy środki uzyskane z tytułów określonych w art.
    20
    ust. 2:
    1) w wysokości i przez okres niezbędny na finansowanie wypłat
    świadczeń przedemerytalnych, przyznanych na podstawie art. 37k
    ust.
    9 ustawy z dnia 15 grudnia 1994 r. o zatrudnieniu
    i przeciwdziałaniu bezrobociu (Dz.U. z 2001 r. Nr 6, poz. 56,
    Nr
    42, poz. 475, Nr 89, poz. 973, Nr 100, poz. 1080, Nr 122, poz.
    1323
    i 1325 i Nr 128, poz. 1405 oraz z 2002 r. Nr 25, poz. 253 i Nr
    74,
    poz. 675),
    2) na realizację programów na rzecz tworzenia miejsc pracy i
    aktywizację zawodową bezrobotnych, a w szczególności
    absolwentów
    zamieszkałych na terenach wiejskich oraz małych miast, w
    kwotach
    ustalonych w rocznych planach finansowych.".

    Art. 27.
    W ustawie z dnia 29 grudnia 1993 r. o ochronie roszczeń pracowniczych w
    razie
    niewypłacalności pracodawcy (Dz.U. z 2002 r. Nr 9, poz. 85) wprowadza się
    następujące zmiany:
    1) w art. 3:
    a) w ust. 2 skreśla się pkt 3,
    b) dodaje się ust. 2b w brzmieniu:
    "2b. Niewypłacalność pracodawcy, w rozumieniu ustawy, zachodzi w
    przypadku
    zaistnienia jednej z przesłanek, o których mowa w ust. 1 i 2.";
    2) w art. 6:
    a) w ust. 2 w pkt 3 skreśla się lit. f), g) oraz i),
    b) w ust. 4:
    - wyrazy "lit. a)-d)" zastępuje się wyrazami "lit. a)-e)",
    - skreśla się wyrazy "lub w czasie nie dłuższym niż 9 miesięcy
    następujących po tym dniu",
    c) skreśla się ust. 5,
    d) ust. 6 otrzymuje brzmienie:
    "6. Świadczenie wymienione w ust. 2 pkt 3 lit. h) podlega zaspokojeniu,
    jeżeli ustanie stosunku pracy nastąpiło w okresie nie dłuższym niż 6
    miesięcy poprzedzających dzień wystąpienia niewypłacalności
    pracodawcy
    lub w okresie nie dłuższym niż 4 miesiące następujące po tym dniu.";
    3) w art. 6a:
    a) skreśla się ust. 3,
    b) ust. 4 otrzymuje brzmienie:
    "4. Wypłata należności z tytułu świadczenia określonego w art. 6 ust. 2
    pkt 3 lit. h) nie może przekraczać kwoty przeciętnego miesięcznego
    wynagrodzenia, o którym mowa w ust. 2, lub jego wielokrotności, w
    przypadku gdy wymiar świadczenia stanowi wielokrotność wynagrodzenia
    stanowiącego podstawę do jego ustalenia.";
    4) skreśla się art. 6b;
    5) w art. 10 w ust. 3 dodaje się zdanie drugie w brzmieniu:
    "Dysponent Funduszu może upoważnić Dyrektora Krajowego Biura Funduszu
    Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych, o którym mowa w art. 12 ust. 5,
    do
    wykonywania tych czynności.";
    6) art. 13 otrzymuje brzmienie:
    "Art. 13.1. Dochodami Funduszu są:
    1) składki płacone przez pracodawców,
    2) odsetki od lokat nadwyżek finansowych Funduszu,
    3) zapisy i darowizny,
    4) dobrowolne wpłaty pracodawców,
    5) odsetki od zwrotu sum wypłaconych tytułem świadczeń,
    zwróconych
    po terminie,
    6) dodatnia różnica wartości ze sprzedaży nieruchomości i praw z
    nią
    związanych i jej równowartości, o której mowa w ust. 2,
    7) dotacja budżetowa,
    8) dochody z tytułu zbycia przez Agencję Rozwoju Przemysłu S.A.
    akcji i udziałów objętych przez Fundusz przed dniem 1 stycznia
    2002
    r.
    2. Przychodami Funduszu są:
    1) zwroty sum wypłaconych tytułem świadczeń pracowniczych oraz
    równowartość w nieruchomościach i związanych z nimi prawach
    przejętych przez Fundusz za niespłacone w terminie
    wierzytelności
    Funduszu z tytułu wypłaconych świadczeń oraz ustanowionych
    zabezpieczeń,
    2) inne przychody określone w odrębnych przepisach.";
    7) w art. 19 w ust. 3 wyrazy "przypisu składek" zastępuje się wyrazami
    "wpływów
    składek".

    Art. 28.
    W ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych
    (Dz.U. Nr 137, poz. 887 i Nr 162, poz. 1118 i poz. 1126, z 1999 r. Nr 26,
    poz.
    228, Nr 60, poz. 636, Nr 72, poz. 802, Nr 78, poz. 875 i Nr 110, poz. 1256,
    z
    2000 r. Nr 9, poz. 118, Nr 95, poz. 1041, Nr 104, poz. 1104 i Nr 119, poz.
    1249,
    z 2001 r. Nr 8, poz. 64, Nr 27, poz. 298, Nr 39, poz. 459, Nr 72, poz. 748,
    Nr
    100, poz. 1080, Nr 110, poz. 1189, Nr 111, poz. 1194, Nr 130, poz. 1452 i Nr
    154, poz. 1792 oraz z 2002 r. Nr 25, poz. 253, Nr 41, poz. 365, Nr 74, poz.
    676
    i Nr 130, poz. 1452) w art. 52 w ust. 1 dodaje się pkt 10 w brzmieniu:
    "10) innych tytułów.".

    Art. 29.
    1. Do spraw wszczętych na podstawie przepisów ustawy, o której mowa w art.
    27,
    a nie zakończonych przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy, stosuje
    się
    przepisy dotychczasowe.
    2. Przez sprawy wszczęte, o których mowa w ust. 1, rozumie się sprawy, co do
    których kierownik Biura Terenowego Funduszu Gwarantowanych Świadczeń
    Pracowniczych stwierdził:
    1) zgodność zbiorczego wykazu lub wykazu uzupełniającego z przepisami
    ustawy
    lub
    2) że wniosek zgłoszony przez uprawnioną osobę obejmuje roszczenia
    podlegające zaspokojeniu ze środków Funduszu Gwarantowanych Świadczeń
    Pracowniczych.

    Art. 30.
    Ustawa wchodzi w życie po upływie 7 dni od dnia ogłoszenia.











Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1