-
Data: 2002-10-07 08:06:21
Temat: Re: Dla kogo restukturyzacja ?
Od: "Marco" <m...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora
[ pokaż wszystkie nagłówki ]
U S T A W A
z dnia 30 sierpnia 2002r.
o restrukturyzacji niektórych należności publicznoprawnych
od przedsiębiorców
Rozdział 1
Przepisy ogólne
Art. 1.
1. Ustawa określa:
1) warunki restrukturyzacji należności publicznoprawnych od
przedsiębiorców, zwanej dalej "restrukturyzacją",
2) zasady ustalania należności podlegających restrukturyzacji i tryb
postępowania restrukturyzacyjnego,
3) warunki uzyskania preferencji podatkowych dla przedsiębiorców nie
posiadających zaległości podatkowych.
2. Restrukturyzacją są objęci przedsiębiorcy, o których mowa w przepisach o
warunkach dopuszczalności i nadzorowaniu pomocy publicznej dla
przedsiębiorców, w szczególności którzy tracą zdolność do konkurowania na
rynku, wyrażającą się zwłaszcza w znacznym stopniu: zmniejszeniem obrotów,
nadmierną zdolnością produkcyjną, wzrostem zapasów, spadkiem zyskowności
lub
ponoszeniem strat, jak również wzrostem zadłużenia i brakiem możliwości
uzyskania bankowych kredytów, poręczeń lub gwarancji.
Art. 2.
Ilekroć w ustawie jest mowa o:
1) przedsiębiorcy - rozumie się przez to przedsiębiorcę określonego w
art. 2
ust. 2 i 3 ustawy z dnia 19 listopada 1999r. - Prawo działalności
gospodarczej (Dz. U. Nr 101, poz. 1178, z 2000 r. Nr 86, poz. 958 i Nr
114, poz. 1193, z 2001 r. Nr 49, poz. 509, Nr 67, poz. 679, Nr 102,
poz.
1115 i Nr 147, poz. 1643 oraz z 2002 r. Nr 1 poz. 2) mającego miejsce
zamieszkania lub siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej
będącego
podatnikiem, płatnikiem, następcą prawnym lub osobą trzecią
odpowiadającą
za zaległości podatkowe albo innego zobowiązanego do uiszczenia
należności, o których mowa w art. 6,
2) organie restrukturyzacyjnym - rozumie się przez to organ podatkowy,
organ celny lub inny organ właściwy do poboru należności, o których
mowa w
art. 6 - będący organem pierwszej instancji,
3) należnościach znanych - rozumie się przez to należności, w tym
należności
sporne, wynikające z ewidencji lub rejestrów prowadzonych przez organ
restrukturyzacyjny lub z innych danych znajdujących się w posiadaniu
tego
organu, a w szczególności z zeznań, deklaracji, decyzji i postanowień,
4) należnościach spornych - rozumie się przez to należności, o których
mowa
w art. 6, będące przedmiotem sporu - w przypadku, gdy:
a) od decyzji dotyczącej danej należności, wydanej przed dniem 1 lipca
2002 r. wniesiono odwołanie lub skargę do sądu,
b) decyzja dotycząca danej należności, wydana przed dniem 1 lipca 2002
r.,
jest przedmiotem postępowania w sprawie stwierdzenia nieważności,
wznowienia postępowania, zmiany lub uchylenia, lub stwierdzenia jej
wygaśnięcia, wszczętego na wniosek,
5) programie restrukturyzacji - rozumie się przez to program opracowany
przez przedsiębiorcę, zawierający w szczególności analizę i ocenę stanu
ekonomiczno-finansowego przedsiębiorcy, określenie sposobów działania,
które mogą zapewnić osiągnięcie trwałej poprawy wyniku finansowego wraz
ze
wskazaniem źródeł finansowania przedsięwzięć restrukturyzacyjnych,
prognozę efektów ekonomiczno-finansowych - którego celem jest poprawa
sytuacji finansowej przedsiębiorcy, stworzenie perspektyw jego rozwoju
oraz tworzenie nowych miejsc pracy,
6) przedsiębiorcach objętych programami restrukturyzacyjnymi - rozumie
się
przez to przedsiębiorców, którzy podlegają różnym formom
restrukturyzacji
na podstawie ustaw:
a) z dnia 26 listopada 1998 r. o dostosowaniu górnictwa węgla
kamiennego
do funkcjonowania w warunkach gospodarki rynkowej oraz szczególnych
uprawnieniach i zadaniach gmin górniczych (Dz.U. Nr 162, poz. 1112
oraz
z 2001 r. Nr 5, poz. 41 i Nr 154, poz. 1802),
b) z dnia 7 października 1999 r. o wspieraniu restrukturyzacji
przemysłowego potencjału obronnego i modernizacji technicznej Sił
Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej (Dz.U. Nr 83, poz. 932, z 2000 r.
Nr
119, poz. 1250 oraz z 2001 r. Nr 76, poz. 805 i Nr 100, poz. 1080),
c) z dnia 14 lipca 2000 r. o restrukturyzacji finansowej górnictwa
siarki
(Dz.U. Nr 74, poz. 856),
d) z dnia 8 września 2000 r. o komercjalizacji, restrukturyzacji i
prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego "Polskie Koleje Państwowe"
(Dz.U. Nr 84, poz. 948 oraz z 2001 r. Nr 100, poz. 1086 i Nr 154,
poz.
1802),
e) z dnia 24 sierpnia 2001 r. o restrukturyzacji hutnictwa żelaza i
stali
(Dz.U. Nr 111, poz. 1196).
Art. 3.
1. Ustawy nie stosuje się do przedsiębiorców znajdujących się w likwidacji
lub
w upadłości.
2. Do przedsiębiorców, którzy złożyli wniosek o wszczęcie postępowania
restrukturyzacyjnego na podstawie przepisów o pomocy publicznej dla
przedsiębiorców o szczególnym znaczeniu dla rynku pracy, ustawę stosuje
się z
uwzględnieniem tych przepisów.
Art. 4.
Restrukturyzacja należności, o których mowa w art. 6, polega na umorzeniu
tych
należności w całości wraz z odsetkami za zwłokę lub opłatą prolongacyjną -
na
zasadach określonych w ustawie.
Art. 5.
1. Premia podatkowa jest prawem przedsiębiorcy do zaliczenia, w roku
podatkowym
rozpoczynającym się w 2002 r., do kosztów uzyskania przychodu w podatku
dochodowym, wierzytelności odpisanych jako nieściągalne lub rezerw
utworzonych na pokrycie wierzytelności - zaliczonych uprzednio do
przychodów
należnych, jeżeli wierzytelności te:
1) są należne od przedsiębiorców oraz
2) nie zostały uregulowane przez dłużników przez okres co najmniej 90 dni
od
dnia powstania należności, oraz
3) stanowiły przychód należny przedsiębiorcy przed dniem 1 lipca 2002 r.,
oraz
4) zostały zgłoszone do właściwego urzędu skarbowego w terminie i w
zakresie
określonych w ustawie.
2. Zasady korzystania z premii podatkowej, o której mowa w ust. 1, określają
przepisy rozdziału 3.
Art. 6.
1. Restrukturyzacji podlegają następujące należności:
1) znane na dzień 30 czerwca 2002 r. zaległości, z zastrzeżeniem ust. 4
i
art. 16, z tytułu:
a) podatków:
- dochodowego od osób fizycznych,
- zryczałtowanego dochodowego od niektórych przychodów osiąganych
przez
osoby fizyczne,
- dochodowego od osób prawnych,
- od towarów i usług,
- akcyzowego,
- zniesionych przed dniem wejścia w życie ustawy,
b) należności celnych,
c) wpłat z zysku,
2) znane na dzień 31 grudnia 2001 r. zaległości wobec:
a) Funduszu Ubezpieczeń Społecznych, z tytułu składek należnych do dnia
31
grudnia 1998r. - w całości, oraz z tytułu składek należnych za okres
od
dnia 1 stycznia 1999r. do dnia 31 grudnia 2001r. - w części
finansowanej
przez płatnika, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 11 i 16,
b) Funduszu Pracy, z tytułu należnych składek,
c) Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych, z tytułu należnych
składek,
d) Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych, z tytułu
należnych wpłat,
e) Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, z tytułu
należnych opłat i kar pieniężnych ustalanych na podstawie przepisów
prawa geologicznego i górniczego oraz opłat produktowych pobieranych
na
podstawie przepisów o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie
gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej i
opłacie
depozytowej,
3) odsetki za zwłokę od zaległości wymienionych w pkt 1 i 2.
2. Restrukturyzacji podlegają również:
1) zaległości, o których mowa w ust. 1, w stosunku do których do dnia 30
czerwca 2002 r. zostały wydane decyzje rozkładające na raty lub
odraczające termin płatności, lub gdy zaległości te stanowią należności
sporne,
2) opłaty prolongacyjne ustalone w związku z decyzjami wymienionymi
w pkt 1.
3. Nie podlegają restrukturyzacji zaległości z tytułu składki na
ubezpieczenie
emerytalne.
4. Nie podlegają restrukturyzacji również zaległości podatkowe i celne
określone w decyzji właściwego organu podatkowego, organu celnego lub
organu
kontroli skarbowej oraz należności z tytułu składek na ubezpieczenia
społeczne, składek na Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń
Pracowniczych, wpłat do Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób
Niepełnosprawnych oraz opłat i kar dla Narodowego Funduszu Ochrony
Środowiska
i Gospodarki Wodnej określone w wyniku postępowania kontrolnego - jeżeli
zaległości te określone zostały w związku z dokonywaniem czynności
prawnych
mających na celu obejście przepisów podatkowych, o należnościach celnych,
o
ubezpieczeniach społecznych lub przepisów dotyczących wymiaru i poboru
tych
należności.
Art. 7.
1. Ustawę stosuje się odpowiednio do należności od przedsiębiorców z tytułu
zobowiązań podatkowych stanowiących dochody budżetów jednostek samorządu
terytorialnego, jeżeli organ stanowiący właściwej jednostki samorządu
terytorialnego podejmie uchwałę o restrukturyzacji tych należności, z
wyjątkiem podatków, które nie są związane z prowadzeniem działalności
gospodarczej.
2. Umorzenie należności jednostek samorządu terytorialnego na podstawie
ustawy
nie uprawnia tych jednostek do rekompensaty ubytku ich dochodów z tego
tytułu
przez budżet państwa.
3. W przypadku, o którym mowa w ust. 1, organem restrukturyzacyjnym jest
przewodniczący zarządu jednostki samorządu terytorialnego, z zastrzeżeniem
ust. 4.
4. Jeżeli zobowiązanie podatkowe, o którym mowa w ust. 1, jest pobierane
przez
urząd skarbowy, organem restrukturyzacyjnym, w zakresie tego zobowiązania,
jest ten urząd.
5. Uchwałę, o której mowa w ust. 1, organ stanowiący jednostki samorządu
terytorialnego podejmuje w terminie 30 dni od dnia wejścia w życie ustawy.
6. Przedsiębiorca występujący o objęcie postępowanie restrukturyzacyjnym
należności, o których mowa w ust. 4, jest obowiązany wraz z wnioskiem
przedstawić organowi restrukturyzacyjnemu uchwałę podjętą przez organ
stanowiący właściwej jednostki samorządu terytorialnego, jeżeli organem
restrukturyzacyjnym nie jest organ, który podjął taką uchwałę.
7. Niedotrzymanie terminu określonego w ust. 5 powoduje nieobjęcie
postępowaniem restrukturyzacyjnym należności, o których mowa w ust. 4.
Art. 8.
1. Niewygasłe należności od przedsiębiorcy, objęte restrukturyzacją na
podstawie ustaw, wymienionych w art. 2 pkt 6, mogą być objęte
postępowaniem
restrukturyzacyjnym w zakresie i na zasadach określonych w niniejszej
ustawie.
2. W przypadku, o którym mowa w ust. 1, restrukturyzacja prowadzona na
podstawie ustaw wymienionych w art. 2 pkt 6 podlega, na wniosek
przedsiębiorcy, umorzeniu w zakresie należności, o których mowa w art. 6,
podlegających restrukturyzacji na podstawie niniejszej ustawy.
3. Przedsiębiorca występujący o objęcie postępowaniem restrukturyzacyjnym
określonym w niniejszej ustawie, jest obowiązany, nie później niż w
terminie
45 dni od dnia złożenia wniosku, o którym mowa w art. 12 ust. 1,
przedstawić
organowi restrukturyzacyjnemu, wydaną przez właściwy organ, decyzję lub
inny
dokument potwierdzający umorzenie postępowania restrukturyzacyjnego
prowadzonego na podstawie ustaw, wymienionych w art. 2 pkt 6.
4. Do czasu przedstawienia decyzji lub innego dokumentu potwierdzającego
umorzenie postępowania restrukturyzacyjnego, w zakresie należności, o
których
mowa w ust. 1, prowadzonego na podstawie ustaw wymienionych w art. 2 pkt
6,
postępowanie restrukturyzacyjne wszczęte na podstawie niniejszej ustawy
zawiesza się, z zastrzeżeniem ust. 5. Okres zawieszenia postępowania nie
przedłuża terminu do wydania decyzji o zakończeniu postępowania
restrukturyzacyjnego, określonego w art. 21 ust. 1.
5. W razie niedotrzymania terminu, o którym mowa w ust. 3, postępowanie
restrukturyzacyjne wszczęte na podstawie niniejszej ustawy ulega umorzeniu
z
mocy prawa. Z mocy prawa wznawia się restrukturyzację prowadzoną na
podstawie
ustaw wymienionych w art. 2 pkt 6.
6. Należność może być objęta tylko jednym postępowaniem
restrukturyzacyjnym.
Rozdział 2
Postępowanie restrukturyzacyjne
Art. 9.
Do restrukturyzacji stosuje się odpowiednio przepisy:
1) Ordynacji podatkowej w zakresie należności wymienionych w art. 6 ust.
1
pkt 1,
2) właściwe do wymiaru i poboru należności wymienionych w art. 6 ust. 1
pkt 2
- chyba, że ustawa stanowi inaczej.
Art. 10.
1. Należności, o których mowa w art. 6, objęte restrukturyzacją, podlegają
umorzeniu pod warunkiem, że przedsiębiorca:
1) przedstawi organowi restrukturyzacyjnemu, z zastrzeżeniem art. 13 ust.
3,
program restrukturyzacji oraz informację zawierającą podstawowe dane o
jego bieżącej sytuacji finansowej, w tym dane wymienione w art. 1 ust.
2
oraz
2) wpłaci opłatę restrukturyzacyjną, o której mowa w art. 19, oraz
3) w dniu wydania decyzji o zakończeniu restrukturyzacji, o której mowa w
art. 21 ust. 1 pkt 1, nie posiada zaległości z tytułów:
a) wymienionych w art. 6, nieobjętych restrukturyzacją,
b) składki na ubezpieczenie emerytalne, pozostałych składek na
ubezpieczenia społeczne w części finansowanej przez ubezpieczonego
oraz
składki na powszechne ubezpieczenie zdrowotne.
2. Dane wymienione w ust. 1 pkt 1 należy przedstawić łącznie z wnioskiem, o
którym mowa w art. 12 ust. 1, a informację zawierającą podstawowe dane o
bieżącej sytuacji finansowej przedsiębiorcy dodatkowo także na 30 dni
przed
upływem terminu do wydania decyzji o zakończeniu restrukturyzacji, o
której
mowa w art. 21 ust. 1.
3. Warunek wymieniony w ust. 1 pkt 3 uznaje się za spełniony również w
przypadku, gdy wymienione w tym przepisie zobowiązanie lub zaległość wraz
z
odsetkami za zwłokę, nieobjęte postępowaniem restrukturyzacyjnym, zostaną
przed wydaniem decyzji o zakończeniu restrukturyzacji, o której mowa w
art.
21 ust. 1 pkt 1, rozłożone na raty lub zostaną odroczone terminy ich
zapłaty,
na zasadach określonych w art. 11 lub w odrębnych przepisach.
4. Określenie lub ustalenie w innej formie zaległości z tytułu zobowiązań
wymienionych w art. 6 ust. 1 pkt 1 lub 2 po wydaniu decyzji o zakończeniu
restrukturyzacji, o której mowa w art. 21 ust. 1 pkt 1, nie stanowi
naruszenia warunku, o którym mowa w ust. 1 pkt 3.
Art. 11.
1. Znane na dzień 30 czerwca 2002 r. zaległości we wpłatach:
1) należności wymienionych w art. 6 ust. 1 pkt 1, nieobjętych
postępowaniem
restrukturyzacyjnym,
2) składek, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 lit. b), należnych za
okres od dnia 1 stycznia 1999r. do dnia 30 czerwca 2002 r., wraz z
odsetkami za zwłokę, niepodlegających restrukturyzacji
- podlegają spłacie przez przedsiębiorcę, który złożył wniosek o
restrukturyzację, w terminie 6 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy.
2. Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do należności, o których mowa w
art.
6 ust. 1 pkt 2 lit. b)-e).
Art. 12.
1. Wszczęcie postępowania restrukturyzacyjnego następuje na wniosek
przedsiębiorcy złożony w terminie do 45 dni od dnia wejścia w życie
ustawy.
Postępowanie restrukturyzacyjne wszczyna się w dniu wpływu wniosku do
właściwego organu restrukturyzacyjnego.
2. Przedsiębiorca składa wniosek, o którym mowa w ust. 1, do organu
restrukturyzacyjnego, właściwego ze względu na miejsce zamieszkania lub
siedzibę przedsiębiorcy w dniu wejścia w życie ustawy, odrębnie do każdego
organu właściwego ze względu na zobowiązania, o których mowa w art. 6, z
zastrzeżeniem ust. 3 i 4.
3. Jeżeli organ restrukturyzacyjny jest właściwy w sprawach więcej niż
jednego
rodzaju należności objętych restrukturyzacją, jednym wnioskiem obejmuje
się
wszystkie rodzaje należności będące we właściwości tego organu.
4. Urząd skarbowy, do którego został złożony wniosek, prowadzi postępowanie
restrukturyzacyjne w zakresie wszystkich zobowiązań podatkowych, o których
mowa w art. 6 ust. 1 pkt 1.
5. Przepisy ust. 4 stosuje się odpowiednio do organów restrukturyzacyjnych
rozpatrujących wnioski o restrukturyzację należności celnych.
6. Wniosek złożony po terminie, o którym mowa w ust. 1, pozostawia się bez
rozpatrzenia.
7. Przedsiębiorca jest obowiązany powiadomić organ restrukturyzacyjny o
likwidacji działalności albo wszczęciu wobec niego postępowania
likwidacyjnego albo o ogłoszeniu upadłości - w terminie 7 dni od
zaistnienia
tych okoliczności.
Art. 13.
1. Wniosek, o którym mowa w art. 12 ust. 1, zawiera zgłoszenie rodzajów
należności, o których mowa w art. 6, oraz informację do których organów
przedsiębiorca składa wnioski o restrukturyzację, jeżeli restrukturyzacją
są
objęte należności pozostające we właściwości różnych organów
restrukturyzacyjnych.
2. Do wniosku, o którym mowa w art. 12 ust. 1, dołącza się:
1) program restrukturyzacji, z zastrzeżeniem ust. 3,
2) wykaz wierzytelności i wszelkich wymagalnych długów przedsiębiorcy
zawierający:
a) dane identyfikujące dłużników i wierzycieli oraz
b) informację o wysokości tych wierzytelności i wymagalnych długów,
oraz
c) harmonogram spłaty wymagalnych zobowiązań,
3) kopię ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i
prawnych
wraz z informacją o ustanowionych na nich obciążeniach,
4) uzasadnienie zastosowania opłaty restrukturyzacyjnej w wysokości, o
której mowa w art. 19 ust. 1 pkt 1 i 2.
3. Mały przedsiębiorca, w rozumieniu ustawy, o której mowa w art. 2 pkt 1,
nie
ma obowiązku dołączać programu restrukturyzacji.
4. Do wniosku, o którym mowa w art. 12 ust. 1, dołącza się również uchwałę,
o
której mowa w art. 7 ust. 5, decyzję lub inny dokument, o którym mowa w
art.
8 ust. 3, z uwzględnieniem terminów wskazanych w tych przepisach.
5. Wniosek, o którym mowa w art. 12 ust. 1, nie zawierający choćby
niektórych
danych lub załączników wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1 oraz w ust. 1 i
2,
pozostawia się bez rozpatrzenia.
Art. 14.
1. Od dnia wszczęcia postępowania restrukturyzacyjnego do dnia wydania
decyzji
o zakończeniu restrukturyzacji, o której mowa w art. 21 ust. 1, ulega
wstrzymaniu wykonanie:
1) decyzji rozkładających na raty albo odraczających termin płatności
należności objętych tym wnioskiem,
2) należności objętych wnioskiem, o którym mowa w art. 12 ust. 1,
podlegających restrukturyzacji.
2. Wszczęte postępowania egzekucyjne oraz karne skarbowe podlegają
zawieszeniu
do dnia wydania decyzji o zakończeniu restrukturyzacji, o której mowa w
art.
21 ust. 1.
3. Bieg terminu przedawnienia płatności należności objętych restrukturyzacją
ulega zawieszeniu na okres od dnia wszczęcia postępowania
restrukturyzacyjnego, do dnia wydania decyzji o zakończeniu
restrukturyzacji,
o której mowa w art. 21 ust. 1.
Art. 15.
W przypadku istnienia należności spornych, postępowanie w sprawie
restrukturyzacji ulega zawieszeniu, do dnia zakończenia sporu prawomocną
decyzją
albo do dnia wycofania wniosku, odwołania lub skargi.
Art. 16.
1. Na wniosek przedsiębiorcy, należności sporne mogą być wyłączone z
restrukturyzacji. W tym przypadku nie stosuje się art. 15.
2. Należności sporne, wyłączone na wniosek przedsiębiorcy, nie mogą być
ponownie włączone do restrukturyzacji.
Art. 17.
Organ restrukturyzacyjny ustala wysokość należności podlegających
restrukturyzacji uwzględniając należności znane.
Art. 18.
1. Organ restrukturyzacyjny, w terminie 45 dni od dnia wszczęcia
postępowania
restrukturyzacyjnego, wydaje decyzję o warunkach restrukturyzacji, jeżeli
z
analizy wniosku, o którym mowa w art. 12 ust. 1, oraz dołączonych do niego
dokumentów i danych określonych w art. 13, wynika że zamierzone działania
prowadzić będą do przeciwdziałania zjawiskom, o których mowa w art. 1 ust.
2.
2. W decyzji, o której mowa w ust. 1, organ restrukturyzacyjny ustala:
1) ogólną kwotę należności objętych restrukturyzacją pozostających w jego
właściwości, podając również rodzaj i wysokość poszczególnych
należności
oraz okres, którego należność dotyczy,
2) wysokość opłaty restrukturyzacyjnej,
3) warunki spłaty należności, o których mowa w art. 11 ust. 1 pkt 2 oraz
w
art. 6 ust. 1 pkt 2 lit. b) i c),
4) zasady regulowania należności podlegających spłacie oraz opłaty
restrukturyzacyjnej, o ile organ restrukturyzacyjny uzna to za
konieczne.
3. W przypadku uzasadnionych wątpliwości w zakresie celowości lub podstawy
restrukturyzacji należności od przedsiębiorców objętych programami
restrukturyzacyjnymi, organ restrukturyzacyjny, w terminie 20 dni od dnia
otrzymania wniosku, o którym mowa w art. 12 ust. 1, oraz dołączonych do
niego
dokumentów i danych określonych w art. 13, może zwrócić się z wnioskiem do
ministra właściwego: ze względu na rodzaj należności, do spraw finansów
publicznych, zabezpieczenia społecznego, gospodarki, Skarbu Państwa albo
środowiska - o opinię.
4. Właściwy minister, w terminie 14 dni od dnia otrzymania wniosku, o którym
mowa w ust. 3, wydaje opinię, w formie postanowienia; wyłącznie w
przypadku
opinii negatywnej, opinia ministra nie wiąże organu restrukturyzacyjnego.
5. W przypadku uzyskania negatywnej opinii, o której mowa w ust. 4, organ
restrukturyzacyjny może w decyzji o warunkach restrukturyzacji ustalić
warunki konieczne do spełnienia przez przedsiębiorcę przed wydaniem
decyzji o
zakończeniu postępowania restrukturyzacyjnego, o której mowa w art. 21
ust.
1.
6. Terminy, o których mowa w ust. 1, 3 i 4, nie mogą być przedłużone.
7. Jeżeli z analizy danych wymienionych w ust. 1 wynika, że zamierzone
działania przedsiębiorcy nie rokują powodzenia w przeciwdziałaniu
zjawiskom,
o których mowa w art. 1 ust. 2, organ restrukturyzacyjny wydaje decyzję o
umorzeniu wszczętego postępowania restrukturyzacyjnego.
Art. 19.
1. Opłata restrukturyzacyjna, obliczana od sumy należności objętych
restrukturyzacją, pozostających we właściwości organu
restrukturyzacyjnego,
bez odsetek za zwłokę i opłaty prolongacyjnej, wynosi:
1) 1,5% - w przypadku przedsiębiorców korzystających z pomocy publicznej
na
podstawie ustaw o pomocy publicznej dla przedsiębiorców objętych
programami restrukturyzacyjnymi,
2) 1,5% - w przypadku przedsiębiorców, którzy w dniu 30 czerwca 2002 r.
posiadali należności od przedsiębiorców, o których mowa w pkt 1, w
wysokości co najmniej 50% ogółu należności na ten dzień,
3) 15% - w przypadku pozostałych przedsiębiorców.
2. Termin płatności opłaty restrukturyzacyjnej wynosi 30 dni od dnia
doręczenia
decyzji o warunkach restrukturyzacji, z zastrzeżeniem art. 20.
3. Opłata restrukturyzacyjna stanowi dochód budżetu państwa, jeżeli
należności
podlegające restrukturyzacji stanowią dochód budżetu państwa, albo dochód
odpowiedniego funduszu, o którym mowa w art. 6 ust. 1 pkt 2, z
uwzględnieniem
ust. 4.
4. Zakład Ubezpieczeń Społecznych przekazuje odpowiednim funduszom
należności z
opłaty restrukturyzacyjnej, proporcjonalnie do kwoty restrukturyzowanych
należności. Przekazanie opłaty restrukturyzacyjnej przez Zakład
Ubezpieczeń
Społecznych odpowiednim funduszom następuje po upływie 30 dni od dnia
wpłaty.
W przypadku, o którym mowa w art. 20, opłata restrukturyzacyjna
przekazywana
jest proporcjonalnie do dokonywanych wpłat.
5. Przy rozliczaniu opłaty restrukturyzacyjnej przez Zakład Ubezpieczeń
Społecznych zostają uwzględnione kwoty stanowiące różnicę pomiędzy kwotą
składek przekazanych przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych na Fundusz Pracy
i
Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych oraz kwotą niepobranych
(nieopłaconych) za okres do dnia 31 grudnia 1998 r. składek na te
Fundusze.
6. Jeżeli restrukturyzacji podlegają należności jednostek samorządu
terytorialnego, opłata restrukturyzacyjna stanowi dochód tych jednostek.
Art. 20.
1. Organ restrukturyzacyjny, w przypadkach uzasadnionych ważnym interesem
przedsiębiorcy, w tym w szczególności niskim poziomem bieżącej płynności
finansowej, na jego wniosek może, w formie decyzji, rozłożyć na raty
opłatę
restrukturyzacyjną, z zastrzeżeniem ust. 2.
2. Wpłata ostatniej raty opłaty restrukturyzacyjnej następuje nie później
niż w
terminie 11 miesięcy od dnia doręczenia decyzji o warunkach
restrukturyzacji.
3. W decyzji, o której mowa w ust. 1, organ restrukturyzacyjny ustala opłatę
prolongacyjną.
4. Opłata restrukturyzacyjna nie podlega oprocentowaniu ani umorzeniu.
Art. 21.
1. Po upływie roku od dnia doręczenia decyzji o warunkach restrukturyzacji,
z
zastrzeżeniem ust. 3 i 6, organ restrukturyzacyjny wydaje decyzję o
zakończeniu restrukturyzacji, w której:
1) stwierdza umorzenie należności podlegających restrukturyzacji, jeżeli
warunki restrukturyzacji, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2 i 3
zostały spełnione albo
2) umarza postępowanie restrukturyzacyjne, jeżeli warunki
restrukturyzacji,
o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2 i 3, nie zostały spełnione.
2. Przed wydaniem decyzji o zakończeniu restrukturyzacji, o której mowa w
ust.
1 pkt 1, organ restrukturyzacyjny przekazuje projekt tej decyzji Prezesowi
Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów w celu wydania opinii - zgodnie
z
przepisami o warunkach dopuszczalności i nadzorowaniu pomocy publicznej
dla
przedsiębiorców. Opinia wydawana jest w terminie 14 dni od dnia otrzymania
projektu decyzji. Termin ten nie może być przedłużony.
3. Postępowanie restrukturyzacyjne umarza się również w przypadku, gdy wobec
przedsiębiorcy zostało wszczęte postępowanie likwidacyjne lub
upadłościowe; w
tym przypadku organ restrukturyzacyjny niezwłocznie wydaje decyzję o
umorzeniu postępowania restrukturyzacyjnego.
4. Zawieszenie postępowania w sprawie restrukturyzacji, o którym mowa w art.
15, przerywa bieg terminu do wydania decyzji o zakończeniu
restrukturyzacji.
5. W przypadku umorzenia postępowania restrukturyzacyjnego z przyczyn
określonych w ust. 1 pkt 2, w ust. 3 oraz w art. 18 ust. 7, opłatę
restrukturyzacyjną wpłaconą przez przedsiębiorcę zalicza się, w dniu
wydania
decyzji o zakończeniu restrukturyzacji, o której mowa w ust. 1 pkt 2, na
poczet zaległości wraz z odsetkami za zwłokę. Opłatę rozlicza się na
należności z poszczególnych tytułów proporcjonalnie do udziału tych
należności w kwocie będącej podstawą określenia opłaty
restrukturyzacyjnej.
6. W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, nie stosuje się art. 64c § 4
ustawy z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w
administracji
(Dz.U. Nr 110, poz. 968, Nr 113, poz. 984, Nr 127, poz. 1090).
7. Organ restrukturyzacyjny ogłasza w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej
Polskiej Monitor Polski B listę przedsiębiorców, którym wydał decyzję o
zakończeniu restrukturyzacji, o której mowa w ust. 1 - niezwłocznie po
wydaniu decyzji.
8. Przepis ust. 7 nie ma zastosowania, jeżeli na podstawie odrębnych ustaw
ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej Monitor Polski
B
podlegają listy przedsiębiorców, w stosunku do których wydano decyzje o
zakończeniu postępowania restrukturyzacyjnego.
Art. 22.
1. Przychody z tytułu umorzenia należności podlegających restrukturyzacji
nie
stanowią przychodu w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym.
2. Opłata restrukturyzacyjna, o której mowa w art. 19, oraz opłata
prolongacyjna, o której mowa w art. 20 ust. 3, nie stanowią kosztu
uzyskania
przychodu w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym.
Rozdział 3
Premia podatkowa
Art. 23.
1. Z premii podatkowej mogą skorzystać, z uwzględnieniem ust. 2,
przedsiębiorcy, którzy:
1) posiadali, w dniu 30 czerwca 2002 r., status małego przedsiębiorcy w
rozumieniu ustawy wymienionej w art. 2 pkt 1 albo
2) bez względu na status przedsiębiorcy i termin wymagalności
wierzytelności
- w ogólnej średniej kwocie wierzytelności w danym miesiącu, przez co
najmniej 6 miesięcy roku podatkowego rozpoczynającego się w 2002 r.,
posiadali nie mniej niż 50% wierzytelności nie uregulowanych przez
okres
co najmniej 90 dni od dnia ich powstania; przy ustalaniu udziału, o
którym
mowa w poprzednim zdaniu uwzględnia się wierzytelności od
przedsiębiorców,
zaliczone do przychodów należnych w rozumieniu przepisów o podatku
dochodowym.
2. Przedsiębiorcy mogą skorzystać z premii podatkowej pod warunkiem, że:
1) wierzytelności, o których mowa w art. 5 ust. 1, zaliczą, do końca roku
podatkowego rozpoczynającego się w 2002 r., do nieściągalnych albo
utworzą
na nie rezerwy oraz
2) w terminie złożenia zeznania o wysokości dochodu (poniesionej straty)
za
rok podatkowy rozpoczynający się w 2002 r., w tym również za lata
wcześniejsze, nie posiadają znanych zaległości z tytułu podatków
stanowiących dochód budżetu państwa, składek na ubezpieczenia społeczne
oraz składki na powszechne ubezpieczenie zdrowotne, oraz
3) w terminie 14 dni od dnia wejścia w życie ustawy złożą w urzędzie
skarbowym właściwym według miejsca zamieszkania lub siedziby wykaz
wierzytelności, wymienionych w art. 5 ust. 1, zawierający w
szczególności:
a) dane identyfikujące dłużnika,
b) źródło, datę powstania wierzytelności, jej kwotę oraz termin i
uzgodnioną formę zapłaty.
Art. 24.
1. Określenie lub ustalenie w innej formie zaległości z tytułu zobowiązań
wymienionych w art. 23 ust. 2 pkt 2 po upływie terminu wskazanego w tym
przepisie nie pozbawia przedsiębiorcy prawa do skorzystania z premii
podatkowej, jeżeli zaległość ta wraz z odsetkami za zwłokę zostanie
uregulowana w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji ostatecznej.
2. Jeżeli zaległość, o której mowa w ust. 1, nie zostanie uregulowana w
terminie, wówczas w miesiącu, w którym ten termin upłynął, podatnik jest
obowiązany do zmniejszenia kosztów uzyskania przychodów o kwotę
odpowiadającą
całości wykorzystanej premii podatkowej.
Art. 25.
1. W zakresie korzystania z premii podatkowej stosuje się przepisy o podatku
dochodowym dotyczące zaliczania do kosztów uzyskania przychodu
wierzytelności
nieściągalnych lub rezerw na wierzytelności do kosztów uzyskania
przychodu, z
wyłączeniem przepisów określających zasady uprawdopodobnienia
nieściągalności
wierzytelności odpisanych jako nieściągalne, albo na pokrycie których
utworzono rezerwy.
2. Prawo do skorzystania z premii podatkowej wygasa w terminie złożenia
rocznego zeznania podatkowego za rok podatkowy rozpoczynający się w 2002
r.
Rozdział 4
Zmiany w przepisach obowiązujących, przepisy przejściowe i końcowe
Art. 26.
W ustawie z dnia 19 października 1991 r. o gospodarowaniu nieruchomościami
rolnymi Skarbu Państwa (Dz.U. Nr 57, poz. 603, Nr 115, poz. 1229, Nr 122,
poz.
1323, Nr 154, poz. 1793 i 1800 oraz z 2002 r. Nr 25, poz. 253) art. 20d
nadać
brzmienie:
"Art. 20d. Agencja jest obowiązana przekazywać na rachunek bankowy
Funduszu Pracy środki uzyskane z tytułów określonych w art.
20
ust. 2:
1) w wysokości i przez okres niezbędny na finansowanie wypłat
świadczeń przedemerytalnych, przyznanych na podstawie art. 37k
ust.
9 ustawy z dnia 15 grudnia 1994 r. o zatrudnieniu
i przeciwdziałaniu bezrobociu (Dz.U. z 2001 r. Nr 6, poz. 56,
Nr
42, poz. 475, Nr 89, poz. 973, Nr 100, poz. 1080, Nr 122, poz.
1323
i 1325 i Nr 128, poz. 1405 oraz z 2002 r. Nr 25, poz. 253 i Nr
74,
poz. 675),
2) na realizację programów na rzecz tworzenia miejsc pracy i
aktywizację zawodową bezrobotnych, a w szczególności
absolwentów
zamieszkałych na terenach wiejskich oraz małych miast, w
kwotach
ustalonych w rocznych planach finansowych.".
Art. 27.
W ustawie z dnia 29 grudnia 1993 r. o ochronie roszczeń pracowniczych w
razie
niewypłacalności pracodawcy (Dz.U. z 2002 r. Nr 9, poz. 85) wprowadza się
następujące zmiany:
1) w art. 3:
a) w ust. 2 skreśla się pkt 3,
b) dodaje się ust. 2b w brzmieniu:
"2b. Niewypłacalność pracodawcy, w rozumieniu ustawy, zachodzi w
przypadku
zaistnienia jednej z przesłanek, o których mowa w ust. 1 i 2.";
2) w art. 6:
a) w ust. 2 w pkt 3 skreśla się lit. f), g) oraz i),
b) w ust. 4:
- wyrazy "lit. a)-d)" zastępuje się wyrazami "lit. a)-e)",
- skreśla się wyrazy "lub w czasie nie dłuższym niż 9 miesięcy
następujących po tym dniu",
c) skreśla się ust. 5,
d) ust. 6 otrzymuje brzmienie:
"6. Świadczenie wymienione w ust. 2 pkt 3 lit. h) podlega zaspokojeniu,
jeżeli ustanie stosunku pracy nastąpiło w okresie nie dłuższym niż 6
miesięcy poprzedzających dzień wystąpienia niewypłacalności
pracodawcy
lub w okresie nie dłuższym niż 4 miesiące następujące po tym dniu.";
3) w art. 6a:
a) skreśla się ust. 3,
b) ust. 4 otrzymuje brzmienie:
"4. Wypłata należności z tytułu świadczenia określonego w art. 6 ust. 2
pkt 3 lit. h) nie może przekraczać kwoty przeciętnego miesięcznego
wynagrodzenia, o którym mowa w ust. 2, lub jego wielokrotności, w
przypadku gdy wymiar świadczenia stanowi wielokrotność wynagrodzenia
stanowiącego podstawę do jego ustalenia.";
4) skreśla się art. 6b;
5) w art. 10 w ust. 3 dodaje się zdanie drugie w brzmieniu:
"Dysponent Funduszu może upoważnić Dyrektora Krajowego Biura Funduszu
Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych, o którym mowa w art. 12 ust. 5,
do
wykonywania tych czynności.";
6) art. 13 otrzymuje brzmienie:
"Art. 13.1. Dochodami Funduszu są:
1) składki płacone przez pracodawców,
2) odsetki od lokat nadwyżek finansowych Funduszu,
3) zapisy i darowizny,
4) dobrowolne wpłaty pracodawców,
5) odsetki od zwrotu sum wypłaconych tytułem świadczeń,
zwróconych
po terminie,
6) dodatnia różnica wartości ze sprzedaży nieruchomości i praw z
nią
związanych i jej równowartości, o której mowa w ust. 2,
7) dotacja budżetowa,
8) dochody z tytułu zbycia przez Agencję Rozwoju Przemysłu S.A.
akcji i udziałów objętych przez Fundusz przed dniem 1 stycznia
2002
r.
2. Przychodami Funduszu są:
1) zwroty sum wypłaconych tytułem świadczeń pracowniczych oraz
równowartość w nieruchomościach i związanych z nimi prawach
przejętych przez Fundusz za niespłacone w terminie
wierzytelności
Funduszu z tytułu wypłaconych świadczeń oraz ustanowionych
zabezpieczeń,
2) inne przychody określone w odrębnych przepisach.";
7) w art. 19 w ust. 3 wyrazy "przypisu składek" zastępuje się wyrazami
"wpływów
składek".
Art. 28.
W ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych
(Dz.U. Nr 137, poz. 887 i Nr 162, poz. 1118 i poz. 1126, z 1999 r. Nr 26,
poz.
228, Nr 60, poz. 636, Nr 72, poz. 802, Nr 78, poz. 875 i Nr 110, poz. 1256,
z
2000 r. Nr 9, poz. 118, Nr 95, poz. 1041, Nr 104, poz. 1104 i Nr 119, poz.
1249,
z 2001 r. Nr 8, poz. 64, Nr 27, poz. 298, Nr 39, poz. 459, Nr 72, poz. 748,
Nr
100, poz. 1080, Nr 110, poz. 1189, Nr 111, poz. 1194, Nr 130, poz. 1452 i Nr
154, poz. 1792 oraz z 2002 r. Nr 25, poz. 253, Nr 41, poz. 365, Nr 74, poz.
676
i Nr 130, poz. 1452) w art. 52 w ust. 1 dodaje się pkt 10 w brzmieniu:
"10) innych tytułów.".
Art. 29.
1. Do spraw wszczętych na podstawie przepisów ustawy, o której mowa w art.
27,
a nie zakończonych przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy, stosuje
się
przepisy dotychczasowe.
2. Przez sprawy wszczęte, o których mowa w ust. 1, rozumie się sprawy, co do
których kierownik Biura Terenowego Funduszu Gwarantowanych Świadczeń
Pracowniczych stwierdził:
1) zgodność zbiorczego wykazu lub wykazu uzupełniającego z przepisami
ustawy
lub
2) że wniosek zgłoszony przez uprawnioną osobę obejmuje roszczenia
podlegające zaspokojeniu ze środków Funduszu Gwarantowanych Świadczeń
Pracowniczych.
Art. 30.
Ustawa wchodzi w życie po upływie 7 dni od dnia ogłoszenia.
Następne wpisy z tego wątku
- 07.10.02 16:23 kamila kwiatkowaka
Najnowsze wątki z tej grupy
- kontrole kont przez fiskus
- jednak nie tylko allegro OLX i podobne
- Praca w Monako i podatki
- Chess
- Vitruvian Man - parts 7-11a
- Vitruvian Man - parts 1-6
- Który program do PIT-ów?
- Jak się płaci CIT ?
- Polak nierezydent, dochód w Polsce i PIT
- Przetwarzanie danych
- KSEF - jakies plusy?
- KSeF czy coś zmieni dla zwykłych ludzi?
- KSEF demo jakie opinie?
- Jak to jest z PIT-0 dla seniora
- In-vitro
Najnowsze wątki
- 2024-07-25 kontrole kont przez fiskus
- 2024-07-02 jednak nie tylko allegro OLX i podobne
- 2024-06-26 Praca w Monako i podatki
- 2024-05-11 Chess
- 2024-05-11 Vitruvian Man - parts 7-11a
- 2024-05-11 Vitruvian Man - parts 1-6
- 2024-04-30 Który program do PIT-ów?
- 2024-04-26 Jak się płaci CIT ?
- 2024-04-11 Polak nierezydent, dochód w Polsce i PIT
- 2024-03-05 Przetwarzanie danych
- 2024-01-25 KSEF - jakies plusy?
- 2024-01-18 KSeF czy coś zmieni dla zwykłych ludzi?
- 2024-01-16 KSEF demo jakie opinie?
- 2023-12-11 Jak to jest z PIT-0 dla seniora
- 2023-11-30 In-vitro