  • Data: 2005-01-04 01:59:53
    Temat: Re: DG prowadz. w domu a prawo wlasnosci
    Od: tester <t...@t...tester> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik Domino napisał:
    > zakladam 1-os. DG, jako adres jej wykonywania podalem moj adres
    > zameldowania. co wymaga US przy skladaniu NIP-1? slyszalem ze jest
    > wymagana zgoda spoldzielnie (to nie jest mieszkanie wlasnosciowe). nie
    > jestem glownym lokatorem, czy jest wiec rowniez konieczna umowa (jesli
    > tak to jaka - uzyczenia? wynajmu? jaka kwote podac?) miedzy firma a
    > glownym lokatorem (moj dziadek)?
    >
    > Domino

    IMHO Urzad skarbowy ma tylko prawo rzadac od Ciebie zezwolenia na prowadzenia
    dzialalnosci wydanego przez urzad gminy, a w tym zezwoleniu jest adres lokalu, w
    ktorym ja prowadzisz.
    Gmina musi Ci wyrazic zgode na prowadzenie dzialanosci w lokalu na jakiejs
    podstawie, bo nie jestes wlascicielem (czyli najlepiej 2 metry kw. lokalu na
    "umowe uzyczenia" od dziadka i uzyskac pozwolenie na prowadzenie na tej
    podstawie w spoldzielni). Ta powierzchnia podlegac bedzie zwiekszonej oplacie
    podatkowej z tytulu prowadzenia dzialalnosci(wiekszy podatek placony do
    spoldzielni/gminy).

    Dalej podatkowo sprawa w/g mnie wyglada ustawowo tak:
    "art. 14 ust. 2 pkt 8 updof
    2. Przychodem z działalności gospodarczej są również:

    8) wartość otrzymanych świadczeń w naturze (...)z wyjątkiem otrzymanych od osób
    zaliczonych do I i II grupy podatkowej w rozumieniu przepisów o podatku od
    spadków i darowizn,"

    Czyli dziadek jest w tej grupie i urzad skarbowy nie ma nic do opodatkowania z
    tego lokalu ani "u Ciebie" ani "u Dziadka".