  • Data: 2006-01-06 22:18:56
    Temat: Re: DG (mąż) i samochód żony (koszty)
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Thu, 5 Jan 2006, Black Peter wrote:

    > Firma A podpisuje ze mna kontrakt, ze ja bede dla niego wykonywal pewne
    > prace, on udostepnia mi biuro tel itd... i miesiecznie za to bedzie mi
    > wyplacal kwote.
    > Ja jako firma mam miejsce prowadzenia dzialalnosci "wedlug zlecen u klienta".

    Krytyczne są trzy rzeczy:
    - "miejsce pracy"
    - "harmonogram pracy" określający "czas pracy"
    - "nadzór" albo "kierownictwo"
    Te trzy rzeczy stanowią *definicję* umowy o pracę z wyraźnym
    zastrzeżeniem że jakby taka umowa nie została nazwana, to z mocy
    prawa jest ona (JEST i już) umową o pracę.
    Taką wykładnię przyjmował Sąd Najwyższy nawet jak jej jeszcze
    w ustawie nie było czarno na białym (a teraz jest).
    Ustalenie jedynie "miejsca" IMVHO nie musi jeszcze przesądzać
    że to "praca". Ale po zapodaniu że cały miesiąc w określonych
    godzinach, dodatkowe wskazanie "wg zleceń" (czyli to nie TY masz
    zadanie wg umowy i nie TY decydujesz JAK je zrobić, ale KTOŚ ci
    każe) jest już prośbą o kłopot - ale dopiero jak ktoś będzie miał
    w tym interes.
    Dajmy na to - ZUS.
    Po 10. latach (za 10 lat).
    Z odsetkami.

    Kodeks Pracy:
    +++
    Art. 22.
    § 1. Przez nawiązanie stosunku pracy pracownik zobowiązuje się
    do wykonywania pracy określonego rodzaju na rzecz pracodawcy
    i pod jego kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonym
    przez pracodawcę, a pracodawca - do zatrudniania pracownika
    za wynagrodzeniem.
    § 1.1. Zatrudnienie w warunkach określonych w § 1 jest
    zatrudnieniem na podstawie stosunku pracy, bez względu na nazwę
    zawartej przez strony umowy.
    § 1.2. Nie jest dopuszczalne zastąpienie umowy o pracę umową
    cywilnoprawną przy zachowaniu warunków wykonywania pracy,
    określonych w § 1.
    ---

    Jak jest taka możliwość że pracodawca daje robotę "do zrobienia
    w domu" (co się spotyka) to oczywiście przeszkód nie ma: pracownik
    sam decyduje KIEDY (może wieczorem spać a w nocy robić :>)
    JAK i CZYM to zrobi... więc umowy czy to osobiste czy w ramach
    DG są na miejscu.

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)