    From: "BaLab" <b...@p...com>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Czy wysyłać PIT 5 za styczeń jak nie ma podatk u?
    Date: Thu, 20 Feb 2003 11:03:57 +0100

    Użytkownik "MartaW" <m...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    news:b3225j$irp$1@nemesis.news.tpi.pl...

> [...]

    Późną nocą znalazłem ten artykuł :-).

    > Fajnie, ale pytanie było, czy skłądać PIT-5, gdy nie ma co płacić, a nie
    > czy płacić, gdy nie ma co płacić. To poczytajmy dalej (ten sam artykuł):
    >
    > 6. ... W terminach płatności zaliczek za miesiące od stycznia do
    > listopada podatnicy są obowiązani składać urzędom skarbowym deklaracje
    > według ustalonego wzoru o wysokości dochodu osiągniętego od początku
    > roku.
    >
    > Mnie kiedyś z tego wyszło, żeby składać (opisane w wątku "PIT" dwa
    > tygodnie temu).

    Jeśli nie ma obowiązku wpłacania zaliczki, to nie można mówić o terminie
    płatności zaliczki, prawda? A zgodnie z Art.44 dopóki dochody nie przekroczą
    kwoty powodującej obowiązek zapłacenia podatku (a dla każdego podatnika, np.
    korzystające z rozmaitych odliczeń czy też rozliczającego stratę z lat
    ubiegłych) - nie ma obowiązku wpłaty zaliczki, więc konsekwentnie nie ma
    obowiązku składania PIT-u.

    Sprawa jest dla mnie względnie jasna przynajmniej jesli chodzi o
    uwzględnianie odliczeń od dochodu - taka interpretacja wynika wprost z
    ustawy. Gorzej jest z odlcizeniami od podatku (np. ubezpieczenie
    zdrowotne) - tutaj przecież "dochody przekroczyły kwotę powodującą obowiązek
    zapłacenia podatku", a podatnik pomniejszył PODATEK (a nie dochód), więc
    deklarację złożyć chyba powinien.
    Choć można argumentować odwrotnie - skoro odliczenia od podatku powoduja, że
    nia ma nic do zapłacenia, to widocznie dochody są wciąż zbyt niskie i nie
    "przekroczyły kwoty powodującą obowiązek zapłacenia podatku".

    Z trzeciej, absurdalnej strony, jak zwykle Art. 44, ust.3 pkt 1. jest
    nielogiczny, bo skoro w lutym miałem wysoki dochód, a w marcu większą stratę
    (i w skali roku jestem na minus), to o jakim obowiązku wpłacenia zaliczki
    mówi ten przepis???

    Pozdrawiam,
    BaLab