    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Czy software jest częścią zestawu k omputerowego.
    Date: Sat, 8 Jan 2005 12:41:02 +0100

    On Sat, 8 Jan 2005, Piotrek wrote:

    >+ A czy serwer bez tej pozycji jest "do użytku"?

    Możesz się przyjrzeć argumentacjom wielokroć podawanym
    tu przez Maddy ?
    Przetłumaczę ci je na postać skrajną (powiadacie że wypowiedzi
    wkurzonej Maddy nie da się na nic skrajnieszego przetłumaczyć ??
    - a ja spróbuję :)).

    Otóż... komputer jest jako ST *niemal* nikomu niepotrzebny.
    Spróbujesz podważyć może to twierdzenie ? ;) - nie radzę :)

    Do prowadzenia DG jakieś skromne 99,98% podatników potrzebuje...
    tak, dobrze myślisz.
    Programów.

    Komputer jest tylko "niezbędnym dodatkiem do programów".

    Jakby programy mogły działać bez komputera to żaden US nie
    "puściłby" komputera w kosztach tylko kazał wywalić.
    Tak czy nie ?

    No to przyjmując twój punkt siedzenia powinieneś zaksięgować
    *wyłącznie* zakup programu, i to programu *użytkowego*
    - bo to on ci jest "bezpośrednio potrzebny".
    Tak, wiem, księgowanie "płatnika" jest bzdurą.
    Ale przecież ty tego chcesz, czyli księgowania "rzeczy
    niezbędnych" ;) !!

    Aczkolwiek zeznaję iż osobiście raz czasu Windows OEM zaksięgowałem
    "w WP komputera" - to uznaję iż *w zasadzie* oprogramowanie jeśli
    tylko tak się da powinno być zaksięgowane jako to "czym ono jest".

    Czyli INACZEJ niż ST - bo wbrew wrażeniu "na pierwszy rzut oka"
    WNiP nie księguje się identycznie jak ST :] - co najwyżej
    księguje się je "podobnie". Pierwsza z brzegu różnica to możliwość
    uznania za KUP ST "stanowiącego własność podatnika" (czyli np.
    kuponego *przed* rozpoczęciem DG) wobec "nabytego w celu prowadzenia
    DG" WNiP (a więc wykluczone jeśli kupiony przed rozpoczęciem).

    >+ Jeśli nawet twierdzisz, że tak,
    >+ to będzie ci ciężko to udowodnić, że jest inaczej jeśli widnieje jako
    >+ kolejna pozycja faktury...

    Zgoda.
    Załóżmy iż zaczniemy się zastanawiać czy to co piszesz (czyli mieszanie
    ze sobą ST i WNiP ma sens).
    Czym uzasadniasz fakt wpisania *środka trwałego* jako "komputer
    z oprogramowaniem" - a nie wpisania jako "wartości niematerialnej
    i prawnej" *niezbędnego* oprogramowania - oczywiście razem z dołączonym
    do tego programu komputerem (potrzebnego PROGRAMOWI a nie TWOJEJ
    DZIAŁALNOŚCI) ?
    ;)

    Ja wiem z czego wynika problem :)
    Z tego iż 95++% podatników korzysta z konfiguracji "komp
    za 5000 zł i program za złotych 50 albo i taniej".
    I to powoduje "odwrócenie proporcji w myśleniu" :)
    Jakby regułą były programy za 8000 do 150 000 zł i komputery
    za 100 do 1000 zł to niewątpliwie rozpatrywalibyśmy wyłącznie
    pytania o treści tak jak ja przedstawiłem wyżej ("czy do
    WP programu doliczyć cenę komputera").
    Ale ono jest "równie nielogiczne" :)

    Ustawodawca CHCIAŁ podzielić "składniki majątkowe w DG" na:
    - materiały i towary handlowe
    - j.w. "w toku" tudzież "odpadki i odrzuty"
    - ST
    - WNiP
    - "inne" :) (niektóre podatkowo NIE doliczane do DG AFAIR).

    Zeznaję iż OSu OEM można *w pewnym zakresie* próbować bronić:
    w takim mianowicie iż jest on "również dodatkiem" (do "właściwego"
    programu jak i komputera, w tym "prawnie" jest przypisany do
    kompa). Ale... jednak "osobno wykazany" to jednak jest WNiP...

    Nie wiem czy na PK czasem nie NALEŻAŁOBY wydzielić z "łącznie"
    kupionego kompa wartości WNiP... sądzę iż "rozsądek" nakazuje
    żeby nie :)

    >+ a pewnie jeszcze oprogramowanie zostało zainstalowane na serwerze.

    No jasne - inaczej nie można by go poddać amortyzacji, w końcu
    dopiero jak ma "wartość eksploatacyjną" to się kwalifikuje ;)
    (do zaliczenia w KUP, w tym do rozpoczęcia amortyzacji).

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)