eGospodarka.plPodatkiGrupypl.soc.prawo.podatkiCo najkorzystniejsze jako umowa o pierwsza prace (student) + kilka wyjasnien › Re: Co najkorzystniejsze jako umowa o pierwsza prace (student) + kilka wyjasnien
    From: "Nikiel ;-\)" <n...@p...fm>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Co najkorzystniejsze jako umowa o pierwsza prace (student) + kilka
    wyjasnien
    Date: Mon, 13 Jun 2005 18:19:32 +0200

    Pewnego słonecznego/deszczowego dnia Kocureq <a...@...stopce.pl>
    wystukał[a]:
    > Gdzie to jest napisane?

    Z tytułu umowy zlecenia. W ustawie o ubezpieczeniach społecznych. Ba.
    nawet jakby chciał to i tak nie może (z tyt. umowy zlecenia).

    > Czyli nie musze miec placonych skladek, ale pozniejsza (duzo
    > pozniejsza :) emerytura bedzie liczona tak, jakby za te lata byly
    > placone skladki? Emerytura ta tylko z ZUSu czy z II filaru tez? ZUS
    > za mnie wylozy kase na II filar czy jak?

    Emerytura będzie liczona z tego ile zbierzesz. Przyszły zus nie będzie
    obchodziło to ile to zbierałeś (no, może się liczyć dlugość okresów
    składkowych aby mieć minimalną zagwarantowaną emeryturę) Tzn. to co
    uzbierasz na swoim koncie, to podzielą przez przewidywaną długość życia
    i taką emeryturę będziesz miał. Plus do tego dojdzie II filar (liczony
    tak samo).

    > Hm... jako pierwsza praca to pewnie za duzo tego urlopu nie bede
    > mial :)

    Urlop dla pierwszej pracy liczy się 1/12 wymiaru po każdym
    przepracowanym miesiącu: czyli 2 dni po każdym miesiącu. A potem od
    nowego roku tak jak inni pracownicy.

    > A ten staz pracy liczy sie tylko do urlopu czy do czegos jeszcze?

    Do urlopu, do ubezpieczeń (np. aby nie mieć okresu wyczekiwania na
    zasiłek chorobowy trzeba mieć min. 10 lat stażu pracy), renty, zasiłku
    dla bezrobotnych...

    > A wszelkie nadgodziny, zdrowotne etc. sa tylko w umowie o prace?

    Tak. Chyba, że umowa zlecenie będzie miała taki zapis że za
    przekroczenie iluś tam godzin będą ekstra płacić. A co do zdrowotnego -
    podlegasz ubezpieczeniu zdrowotnemy z tytułu bycia studentem. Ale jak
    zachorujesz to będąc na umowie zlecenia nic ci się za to nie będzie
    należało.

    > A jakie one sa?
    > w UP (Umowa o Prace) mamy
    > ZUS
    > podatek
    > zdrowotne
    > (w jakich wysokosciach?)
    > w UZ
    > ZUS
    > podatek
    > w UD
    > podatek
    > tak? podatek 19% (po koncu roku nadwyzki zgodnie z progiem place),
    > ZUS i zdrowotne ile? JEszcze jakies koszty?

    Jeżeli jesteś studentem to przy umowie zlecenia nie płacisz zusu (czyli
    18,71% brutto i od 8,5% zdrowotnego -od brutto minus 18,71%).
    O ile składki Zus idą na twoją emeryturę, rentę to zdrowotne ląduje w
    nfz-cie....
    Przy umowie o pracę koszty uzyskania przychodu masz 102,25 zł. Przy
    zleceniu jest to 20% - łatwo obliczyć próg przy jakiej kwocie już się
    opłaca zlecenie...

    > Btw. gdzie sa publikowane wszystkie wskazniki, progi podatkowe, kwoty
    > wolne etc.? To sie zmienia, a newsom na onecie nie wierze :)

    www.pit.pl
    www.podatki.pl

    Pozdrawiam
    {wysfvhobtdanquaojuedy}[kROT11k]