    From: "WSm" <w...@s...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Artysta a ZUS - ciekawe(?)
    Date: Tue, 22 Jul 2003 13:43:53 GMT

    Użytkownik "Aleksander" <s...@w...pl> napisał w wiadomości
    news:bfh5f2$46f$1@kujawiak.man.lodz.pl...
    > Pytanie 1: Komisja która określa staż twórczy ( teraz już nie wiem czy
    > związkowa czy ministerialna), jak często jest skłonna ustalać go wstecz?
    Dla mnie ustalał administracyjnie ZUS (z uwzględnieniem czasu wstecz) na
    podstawie zaświadczeń o stażu pracy twórczej wydanych przez mój macierzysty
    związek, a ten na podstawie dokumentacji moich osiągnięć twórczych -
    katalogów wystaw, dat wydania publikacji drukiem itp. oraz daty przyjęcia do
    związku (kilka lat późniejszej) - ale to było bardzo dawno temu i nie wiem
    na pewno, czy dziś są te same metody.
    > Czy
    > jeśli zgłosi się ktoś świeżo po dyplomie, czy zdarza się że będzie musiał
    > płacić składki za czas kiedy był studentem?
    Skoro studenta nie obejmują składki w "normalnym trybie" pracy, to, moim
    zdaniem, nie obejmują go przy ustalaniu czasu składkowego jako twórcy. Tak
    sądzę.
    > Pytanie 2: Czy czas takiej "oskładkowanej" twórczości liczy się do tzw.
    > stażu pracy
    Oczywiście! Własnie to jest jedynym kryterium w tak "nieewidencjonowanej"
    pracy, jak praca twórcza - bez etatu, bez umów zlecenia, czy o dzieło, ani
    nie "wolny zawód".
    WSm