    From: Maddy <m...@e...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Amortyzacja oprogramowania werjsa OEM
    Date: Thu, 05 Jun 2003 08:51:46 +0200

    Użytkownik maruda napisał:

    > OO jest rozwinięciem darmowego kiedyś pakietu Suna - StarOffice.

    WKF:

    Star Office został stworzony przez niemiecką (o ile dobrze pamiętam,
    wieki temu to było) firmę Star Division i był bazpłatny tylko do
    zastosowań niekomercyjnych - do komercyjnych należało wykupic licencję.
    Nie jest oryginalnym produktem SUNa.

    I troche historii...

    SUN tylko wykupił Star Division, przejął Star Office jako gotowy
    produkt, troche w nim poprawił i wypuścił jako program darmowy (ale nie
    open source jeszcze). Licencja miała jeden haczyk - programu nie wolno
    było rozpowszechniać, nawet za darmo - jednym legalnym sposobem jego
    zdobycia było ściągnięcie ze strony SUNa, zakupu u któregos z
    autoryzownaych przez SUNa dystrybutorów lub zaczajenie sie na jakąs
    komputerową gazetkę która akurat program rozprowadzała.
    Obecnie nie istnieje juz legalny sposób zdobycia Star Office 5.2
    (ostatni darmowy) bo SUN ogłosił end of life dla tego produktu.
    Kto go ma z dawnych zcasow ten uzywa legalnie, ale dalej rozprowadzac
    nie może.

    Open Office nie tyle jest rozwinięciem co chybrydą Star Office - SUN
    ciągle rozwija Star Office, obecnie w wersji 6.cośtam, jest to program
    zamknięty i Open Office był na starcie raczej jego "zwinięciem" -
    obciętu mu baze danych Adabas, która jest zamknięta.
    Swoja drogą Star Office 6 w porównaniu z MS Officem wychodzi jak za
    darmo (ok 300zł o ile dobrze pamietam) a jest w pełni supportowany przez
    SUNa i ciągle rozwijany.

    A więc obydwa programy rozwijają się równolegle i nie do końca
    synchronicznie. Jeden nie jest rozwinięciem drugiego - maja po prostu
    wspólne korzenie.

    A co do tego co może a czego nie może OO - 99% znanych mi osób nigdy nie
    będzie potrafiło użyć tych paru wymyslinych funkcji które ma MSO a nie
    ma OO.

    Jedynym argumentem przeciw uzywaniu OO zamiast MSO wśród znanych mi
    pracowników biurowych jest fakt że "inaczej wygląda i ma niektóre
    funkcje w innych miejscach" i że "w MSO to sie inaczej nazywało".

    Aha... niebagatelnym argumentem jest to że "nie mozna sobie właczyć
    kotka (piesk, spinacza, dziadka z brodą, wybież dowolne) :-)

    Maddy opensourceowo - agitacyjna

    ps. nie mam wolnego wbrew insynuacjom Gotfryda - kończe bilanse, pisze
    opinie, śpie 4 godziny na dobe, od miesiąca jade na samej kawie i
    schudłam już 4 kilo chociaz wcale nie zamierzałam... posprzątam tu jak
    wróce do świata żywych za jakieś 3-4 tygodnie :-)) wasze poczycie
    bezpieczeństwa jest złudne i krótkotrwałe ;->

    --
    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    m...@e...com.pl