  • Data: 2003-06-01 20:15:09
    Temat: Re: Amortyzacja oprogramowania werjsa OEM
    Od: maruda <m...@g...mm.pl> szukaj wiadomości tego autora

    31.05.2003 22:53, persona, tytułująca się 'Mietek', napisała:

    > 1. masz na myśli OS czy MS office?
    > 2. czy aby na pewno wiesz co oznacza OEM? taki prawdziwy:-)
    Original Equipment Manufacturer

    Odnoszę wrażenie, że niezbyt dokładnie przeczytałeś moje poprzednie
    posty w tym wątku. Licencje się zmieniają. Ważna jest ta, która
    obowiązuje przy zakupie danego zestawu OEM. Wszelkie wątpliwości
    odnośnie odnawiania (w przyszłości) komputera lub dysponowania licencją
    na soft powinien wyjaśnić sprzedawca.

    Szczegóły:

    1. system operacyjny (Windows 98, Windows XP) OEM może się poruszać
    między komputerami, pod warunkiem, że "zabiera ze sobą" komponent z
    którym został kupiony w zestawie OEM. Komponentem musi być podzespół,
    będący integralną częścią komputera, umożliwiający jego uruchomienie
    (dysk, pamięć, klawiatura).
    (poprawiona licencja ze stycznia 2003)

    2. aplikacja (MS Office XP) jest na stałe przywiązana do komputera. Za
    kompletny komputer MS uważa: obudowę, zasilacz, płytę główną, procesor i
    dysk twardy. Zakłada stałe przywiązanie aplikacji do płyty głównej.
    (poprawiona licencja ze stycznia 2003, ogólne zasady ważne od stycznia
    2002).

    Licencja dla konstruktorów OEM nie odnosi się jednak do sytuacji
    nietypowych, takich jak kradzież lub całkowite zniszczenie zestawu OEM.
    Licencja odnosi się do sposobu dystrybucji i użytkowania sprzętu, a nie
    sposobu jego fakturowania oraz ewidencjonowania przez użytkownika
    końcowego.
    Pozostaje również rynek wtórny komputerów.

    Nie widzę więc sprzeczności ze swoimi poprzednimi wywodami. A Staszek
    napisał: np. Office (a, ja nie wiem, co on przez to rozumie). Temat jest
    skomplikowany. Oszczędna odpowiedź, to wpuszczenie pytającego w maliny.
    W zasadzie byłbym zgodny z Twoim stwierdzeniem, jednak licencja
    pozostaje licencją i w gruncie rzeczy jest środkiem niematerialnym i
    prawnym.

    ____________________

    Zastanawia mnie sens kupowania pakietu MS Office OEM wobec możliwości
    pobrania i używania darmowego softu typu OpenOffice. Można też go kupić
    (jeżeli chcemy pozostać w zgodzie z US), ale jest cena ok. 70 PLN netto.
    A funkcjonalność pakietu dorównuje, a czasem i przewyższa funkcjonalność
    pakietu MS. Jest po polsku, ma bardzo przyjazny interfejs oraz potrafi
    operować (zapisywać i otwierać) na dokumentach w dowolnych standardach,
    również MS.
    ____________________

    Uwagi:
    Wybór OS-u, aplikacji, sposobu jej ewidencjonowania tudzież amortyzacji
    powinien byc przemyślany przed zakupem. Łatwo jest kupić OS z myszką.
    Pamiętać jednak należy, że przeciętna żywotność tradycyjnej myszki
    kulkowej, to ok. 18 m-cy. Unowocześnianie komputera nie jest proste,
    jeżeli chcemy żyć w zgodzie z licencjami MS. Funkcjonalność
    oprogramowania jest znacznie dłuższa, niż komputera. Windows 98 i Office
    97 wystarczają, nie wytarczają natomiast komputery rzędu Celeron 300,
    kupowane w tamtych czasach (ze względu na większą ilość danych, na
    których operują).