    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re[2]: Delegacja dla kogo?
    Date: Tue, 29 Jul 2003 11:23:08 +0200

    On Sun, 27 Jul 2003, Krzysztof A. Ziembik wrote:

    >+ Witam.
    >+
    >+ GSn> Podtrzymujesz ?
    >+ GSn> Możesz wskazać podstawę prawną obalającą stanowisko GP, IMO prawidłowe ?
    >+
    >+ Podtrzymuje przy jednym zalozeniu. Pytajacy uzyl okreslenia
    >+ "delegacja" jako potoczne okreslenie delegacji sluzbowej. Jezeli
    >+ zastosowac wykladnie jezykowa pytania - to masz racje: delegacje moze
    >+ kazdy wypisac kazdemu :) Ale juz przy farcie ustalilismy, ze nie
    >+ zawsze wykladnia jezykowa moze byc zastosowana do pytajacych... :)

    OK :)

    >+ Tak wiec, jezeli chodzi o podroz sluzbowa (a tak zrozumialem pytanie -
    >+ chociazby przez dywagacje pytajacego o pracownikach) - to dotyczy
    >+ wylacznie pracownika i to nie w rozumieniu art. 13.4 ustawy o pdoof,
    >+ ale art. 4 KP, co wynika z rozporzadzen MPiPS. Zauwaz, ze rowniez w
    >+ rozporzadzeniu MF w sprawie zaniechania poboru... itd. jest mowa o
    >+ dietach i innych naleznosciach zwiazanych z podroza a nie o
    >+ delegacjach (sluzbowych).

    Sugerujesz, że można zarzucić nieprawidłowe księgowanie dlatego
    że został użyty formularz "wyjazdu służbowego" ??
    Hm... niech ci będzie. Ale "wyrzucenia z kosztów" to nie spowoduje :)

    >+ IMO taka delegacja (nie-sluzbowa) to wlasnie zwykla umowa zlecenia, co
    >+ nawet posrednio sugeruje rozporzadzenie opisywane w GP w art. 2. Wiec
    >+ tak naprawde rozmawiamy o tym samym*, dajac temu inna nazwe!

    Prawdą jest, że nazewnictwo tego samego zdarzenia z p. widzenia
    różnych przepisów (w znaczeniu: cywilnych/podatkowych) może być
    inne, z ulubionym przykładem "autorskiej umowy o dzieło" na czele :)
    (KC - um.o dzieło, podatki - sprzedaż praw). Tak że nie my dajemy
    inne nazwy, a podpieramy się innymi przepisami :)
    "Z punktu widzenia prawa podatkowego zwrot kosztów związanych
    z podróżą" byłoby właściwą nazwą, jak rozumiem :)
    Pozostaje uznać że z p. widzenia K.C. rzeczywiście jest to
    (znaczy: "załatwiania spraw") zleceniem. Ale trzeba zrobić
    tak żeby z p. widzenia podatkowego tak nie było, aby uniknąć
    konieczności obrócenia papierami tak że realizator ma jednocześnie
    dochód i koszt (niby na podatek nie wpływa, ale stosik makulatury
    mu wzrośnie :)).

    >+ *co dalej przyznajesz, nazywajac delegujacego zleceniodawca, a
    >+ delegowanego zleceniobiorcą

    O nie, to był przykład negatywny :), czyli jak *nie można* zaliczać
    kosztów (IMHO) ! No, chyba że się gdzieś rozpędziłem :)

    >+ >>+ Zawrzec umowe zlecenia. Niekoniecznie musi byc odplatna (art. 735 KC).
    >+
    >+ GSn> A to uwaga słusznie słuszna :)
    >+ GSn> Natomiast podważam prawidłowość zapłacenia "delegacji za
    >+ GSn> zleceniobiorcę" - to są koszty *zleceniobiorcy*, a nie zleceniodawcy
    >+ GSn> - i *podatkowo* to zleceniobiorca niech je sobie od swojego
    >+ GSn> (zerowego) dochodu odlicza... :[
    >+
    >+ Sprzeciwiam sie takiemu pogladowi. Nie ma zakazu umowienia sie miedzy
    >+ stronami, ze koszty* podrozy poniesie w calosci zleceniodawca albo
> [...]

    Muszę odszczekać: sam nie przeczytałem dość dokładnie rozporządzenia :( !

    >+ Gdyby np. pojawily sie inne koszty niz koszty podrozy sluzbowej, to
    >+ nie bylyby to juz koszty zleceniodawcy. Rozporzadzenie, o ktorym
    >+ dyskutujemy mowi wyraznie, ze chodzi o swiadczenia, ktore otrzymaly
    >+ osoby fizyczne w celu osiagniecia przychodu.

    ...dla ścisłości: nie przychodu *tych osób*, jak rozumiem ;),
    tylko przedsiębiorstwa na rzecz którego działają.
    [...]
    >+ Podwazasz naczelna zasade prawa cywilnego - swobody zawierania umow,
    >+ byle nie sprzecznych z przepisami? ;)

    Absolutnie nie !
    Podważasz priorytet znaczeń zawartych wewnątrz danej ustawy, nad
    znaczeniami używanymi i zdefiniowanymi w innych ustawach ? ;)
    Przecież wtedy "autorska umowa o dzieło" nie miałaby racji bytu,
    a nie wmówisz mi że nikt w kraju nie realizuje umów *o dzieło*
    zaliczając 50% KUP z tytułu "praw majątkowych i innych" ;)

    >+ Ale rozporzadzenie przeciez wyraznie mowi, ze masz dwie drogi
    >+ postepowania:
    >+ a) zaliczyc wydatki w koszty zleceniobiorcy, a wtedy masz opodatkowany
    >+ przychod ze swiadczen,
    >+ b) nie zaliczyc w koszty zleceniobiorcy, a wtedy dalej jest przychod
    >+ ze swiadczen, ale sie go nie opodatkowuje.
    >+ Nie ma zas mowy o tym, ze taki nie zaliczony koszt u zleceniobiorcy nie
    >+ moze byc kosztem zleceniodawcy. Jesli tak, to prosze o przepis.

    Odczytałem kolejny raz i odszczekuję: oczywiście, jeśli zleceniobiorca
    *nie* rozlicza kosztów... to masz rację :[
    IMHO oznacza to jednak ze nie może również rozliczać 20% "ryczałtu" :)

    Niemniej: zeznaję że nie wiedzieć czemu łyknąłem sobie całkiem
    spory kawałek że wyłączenie z możliwości zaliczenia w KUP jest
    warunkowe !
    Oj, nie dziwię się oświadczeniu Karola że ma dość ;) !

    >+ GSn> Zeznaję że zetknąłem się z taką postawą również w pewnej dużej
    >+ GSn> firmie.
    >+
    >+ Tzn. z postawa wrzucania czy nie wrzucania?

    Nie wrzucania: "niech sam sobie płaci".
    [...]
    >+ Uzasadnienie wyzej. Napisz jak dochodzisz do wniosku przeciwnego.

    ...przez zeżarcie kawałka rozporządzenia :>
    Obiecuję że na przyszłość najpierw coś zjem, a później dopiero
    będę czytał :[

    [...]
    >+ GSn> Tu sprecyzuję: oczywiście zapłata dla zleceniobiorcy jest
    >+ GSn> KUP, niezależnie od podstawy (czy to wynagrodzenie czy
    >+ GSn> zwrot kosztów).
    >+
    >+ Zaplata dla zleceniobiorcy jest kosztem uzyskania przychodu
    >+ zleceniobiorcy? Cos krecisz ;)
    >+
    >+ GSn> Natomiast nie może to być KUP zleceniodawcy

    Jak widać nie kręcę (chodzi o *dawcę*), tylko ty tniesz w złym miejscu :)
    Co oczywiście nie prowadzi co wniosku jakobym się nie mylił ;> :[

    [...]
    >+ GSn> zleceniobiorcą ani wykonawcą - lecz realizującej cel gospodarczy
    >+ GSn> firmy) skoro jest dopuszczalne - jest najlepsze.
    >+
    >+ Delegacji - rozumianej przeze mnie jak specyficznej umowy zlecenia -
    >+ tak. Ale nie delegacji sluzbowej!

    ...do przetrawienia, jak toto zatytułować :)
    [...]
    >+ GSn> Natomiast na odpowiedzi na właściwe pytanie w wątku - dlaczego
    >+ GSn> *nie* można (jakoby) wystawić delegacji niezatrudnionemu (itp)
    >+ GSn> owszem, nadal oczekuję...
    >+ GSn> :)
    >+
    >+ No to masz: nie mozna wystawic dlegacji sluzbowej, bo nie ma
    >+ pracownika (stosunku pracy). Zreszta, tego pewnie nie kwestionujesz.

    Tego że nie ma stosunku pracy nie :)

    >+ Mozna wystawic delegacje (potocznie rozumianą) czyli zawrzec umowe
    >+ zlecenia. Niech bedzie, ze slowo "delegacja" oznacza pewien rodzaj
    >+ umow zlecenia - ktorej przedmiotem jest podroz w jakiejs sprawie.

    O, tak będzie dobrze :)

    pozdrowienia, Gotfryd
    (ufff....)