  • 1. Data: 2003-07-18 11:22:39
    Temat: Podatek od czynnosci cywilnoprawnej (kto placi?)
    Od: "Slawek Sikora" <s...@h...pl>

    Witam Grupowiczow!
    Niedawno nabylem nieruchomosc, w zwiazku z czym miala miejsce
    czynnosc cywilnoprawna, od ktorej nalezy odprowadzic podatek
    wg stawki 2%. Mam kilka drobnych pytan zwiazanych z tym
    zagadnieniem:

    1. Czy podatek rozklada sie rownomiernie na sprzedajacego i kupujacego?
    2. Co moge zrobic, jezeli strona sprzedajaca nie chce zaplacic swojej
    polowy podatku? Czy moge wowczas zaplacic swoja czesc i zapomniec
    o sprawie?
    3. Co dodatkowo powinienem zrobic Waszym zdaniem, jezeli druga
    strona nie chce wspoldzielic zobowiazania z tytylu tego podatku?

    Pozdrawiam
    Slawek.

  • 2. Data: 2003-07-18 12:12:44
    Od: KrzysiekPP <j...@n...ceti.pl>

    > 3. Co dodatkowo powinienem zrobic Waszym zdaniem, jezeli druga
    > strona nie chce wspoldzielic zobowiazania z tytylu tego podatku?

    Zaplata podatku to kwestia umowy miedzy stronami. Generalnie i tak
    koszty tej operacji spadaja na kupujacego, bo nawet jesli sprzedajacy
    godzi sie to zaplacic, to dolicza to do ceny. Dla ciebie to zadna
    roznica, co najwyzej oszczedzasz sobie wizyty w US. Na umowie
    kupna/sprzedazy powinno byc zaznaczone, kto placi podatek.

  • 3. Data: 2003-07-18 12:17:41
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 18 Jul 2003, KrzysiekPP wrote:

> [...]
    >+ Zaplata podatku to kwestia umowy miedzy stronami. [...]
    >+ Na umowie kupna/sprzedazy powinno byc zaznaczone, kto placi podatek.

    Jeszcze trzeba dodać, że przy "odpowiedzialności solidarnej"
    w razie niezapłacenia US będzie sobie ściągał od tego od kogo chce,
    bez względu na zapisy w umowie.
    A PCC jest (w większości przypadków) "solidarny" właśnie :|

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 4. Data: 2003-07-18 12:23:56
    Od: "Janus, Pawel" <P...@d...com>

    > roznica, co najwyzej oszczedzasz sobie wizyty w US. Na umowie
    > kupna/sprzedazy powinno byc zaznaczone, kto placi podatek.

    A jeśli US zakwestionuje wartość nieruchomości, to kto dostanie domiar
    jeśli wszystkie koszty ponosi wg umowy kupujący?

  • 5. Data: 2003-07-18 12:58:10
    Od: KrzysiekPP <j...@n...ceti.pl>

    > A jeśli US zakwestionuje wartość nieruchomości, to kto dostanie domiar
    > jeśli wszystkie koszty ponosi wg umowy kupujący?

    Teoretycznie US moze scigac kazda z stron umowy. Praktycznie scigaja
    tego kto jest na PCC1 jako platnik.

  • 6. Data: 2003-07-18 13:11:50
    Od: "Olgierd" <c...@w...pl>

    Wielce Czcigodny KrzysiekPP j...@n...ceti.pl popełnił następującą
    wiadomość M...@n...tpi.pl:

    > Teoretycznie US moze scigac kazda z stron umowy. Praktycznie scigaja
    > tego kto jest na PCC1 jako platnik.

    Do momentu, dopóki jest wypłacalny.
    Odpowiadając na pytanie rozpoczynające wątek można jeszcze mówić o pewnym
    zwyczaju, który nakazuje zapłatę nabywcy.

    --
    Olgierd

  • 7. Data: 2003-07-18 13:56:36
    Od: "Slayer" <a...@o...pl>

    Użytkownik "KrzysiekPP" <j...@n...ceti.pl> napisał w wiadomości

    | Teoretycznie US moze scigac kazda z stron umowy. Praktycznie scigaja
    | tego kto jest na PCC1 jako platnik.

    LOL , od kiedy przy kupnie nieruchomości składa się PCC-1?

  • 8. Data: 2003-07-21 06:19:17
    Od: KrzysiekPP <j...@n...ceti.pl>

    > LOL , od kiedy przy kupnie nieruchomości składa się PCC-1?

    Od wpisu do hipoteki sie juz sklada ;)

    Akurat sprawe podatku w tym przypadku zalatwia notariusz.

  • 9. Data: 2003-07-21 13:47:26
    Od: "Slayer" <a...@o...pl>

    > Od wpisu do hipoteki sie juz sklada ;)

    nie prawda, od wpisu nie ma podatku odczynności cywilnoprawnych, jest PCC od
    umowy ustanowienia hipoteki, ale to w przypadku kiedy bierze sie kredyt pod
    hipotekę, zupełnie inna sprawa

    > Akurat sprawe podatku w tym przypadku zalatwia notariusz.

    tak

  • 10. Data: 2003-07-22 08:56:24
    Od: KrzysiekPP <j...@n...ceti.pl>

    > nie prawda, od wpisu nie ma podatku odczynności cywilnoprawnych, jest PCC od
    > umowy ustanowienia hipoteki, ale to w przypadku kiedy bierze sie kredyt pod
    > hipotekę, zupełnie inna sprawa

    Coz, ja to zalatwialem rok temu, wiec moze mi sie juz rozmylo. W kazdym
    razie kosztowal mnie ten PCC1 19 zl.