  • 11. Data: 2005-03-19 13:14:23
    Temat: Re: PCC - UMOWA KOMISOWA - URZĄD SKARBOWY
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 18 Mar 2005, ttt wrote:

    >+ > Użytkownik <t...@e...pl> napisał w wiadomości
    [...]
    >+ > o ile nie mylisz komisu ze skupem - sprzedażą to tak
    >+
    >+ nie, nie myle ...
    [...]
    >+ wartości większej niż 1000zł ... czyli komis ... napewno nie ma żadnego
    >+ podatku?

    Ja tak z boku... czysto dywagacyjnie.
    Pomijając kwestię "czy komis wyklucza sprzedaż" :) (jako iż tylko
    sprzedaż jest objęta PCC) to IMHO występuje inny czynnik pozwalający
    uznać iż PCC nie ma.
    Umowa komisu dokonywana przez przedsiębiorcę ("...w zakresie
    działalności swego przedsiębiorstwa", art. 765 KC) z mocy
    prawa podlega pod VAT (albo jest opodatkowana albo jest
    zwolniona). Zwolnienie od PCC z tytułu VAT dotyczy przypadku
    "kiedy jedna ze stron podlega pod VAT".
    Zakładając naciaganą tezę iż komis *jest* sprzedażą otrzymujemy
    w efekcie transakcję *trójstronna* w której jedna strona (komisant)
    pod VAT podlega, więc nawet wtedy byłaby z PCC zwolniona :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 12. Data: 2005-03-20 17:37:08
    Od: "ttt" <t...@e...pl>

> [...]
    > w efekcie transakcję *trójstronna* w której jedna strona (komisant)
    > pod VAT podlega, więc nawet wtedy byłaby z PCC zwolniona :)

    a jeśli firma nie jest płatnikiem VATu tzn. jeszcze nie przekroczyła tego
    magicznego progu ;-) ??? (czyli nie ma VATu i nie ma PCC?)

    pozdr i dziękuję za odp.

  • 13. Data: 2005-03-20 18:59:41
    Od: "ttt" <t...@e...pl>

    Przychodzi klient, zostawia laptopa, chce za niego 1500zł, sporządza się umowę
    komisową, laptopa wystawia się za 1700zł ... po kilku dniach zostaje
    sprzedany,
    osoba, która zostawiła sprzęt w komis dostaje 1500zł gotówki ...
    Firma jest na zasadach ogólnych, nie jest VATowcem ...

    Osoba, która kupiła laptopa prosi o rachunek ... jak go się wystawia?
    Na kwotę 1700zł? Jak to się księguję? Jeśli był to przedmiot umowy komisowej...

    Za odpowiedź z góry dziękuję!

  • 14. Data: 2005-03-21 08:26:45
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 20 Mar 2005, ttt wrote:

> [...]
    >+ > działalności swego przedsiębiorstwa", art. 765 KC) z mocy
    >+ > prawa podlega pod VAT (albo jest opodatkowana albo jest
    ^^^^^^^^^^^^^^^

> [...]

    >+ a jeśli firma nie jest płatnikiem VATu tzn. jeszcze nie przekroczyła tego
    >+ magicznego progu ;-) ??? (czyli nie ma VATu i nie ma PCC?)

    To musisz 50 razy napisać: "będę dokładnie czytał że w przytoczonym
    tekście zapisano 'podlega pod VAT' a podatnik zwolniony nadal 'podlega
    pod VAT' mimo że jest zwolniony'"
    :)
    "Zwolnienie" i "podleganie" to dwie różne rzeczy :)
    Pocieszę cię iż swojego czasu za nierozrównianie tego drobiazgu
    poobrywałem od Maddy - kazała mi się ze słownikiem jezyka polskiego
    zapoznać ;)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 15. Data: 2005-03-21 08:33:13
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 20 Mar 2005, ttt wrote:

> [...]
    >+
    >+ Osoba, która kupiła laptopa prosi o rachunek ... jak go się wystawia?

    Pas. Nawet nie mam przekonania czy wiem jak prawidłowo popapierkować
    sprzedaż komisową u VATowca (przed 1.V.2004 było prosto by była
    osobna forma faktury VAT-KOMIS opisana w przepisach).
    Może ktoś napisze :)
    *PODEJRZEWAM* że normalny rachunek....
    A "normalny rachunek" u nieVATowca wpisuje się albo do KPiR, albo
    (jeśli podatnik prowadzi ES) to EwidencjiSprzedaży - i do wyboru
    albo sprzedaż do KPiR albo sumę sprzedaży (z ES) do KPiR, albo
    "niezwłocznie nie później niż w dniu następnym" albo "chronologicznie
    nie później niż do 20. następnego miesiąca (tylko przy ES !!)".
    Mam nadzieję iż wiesz iż kilka rzeczy można robić RÓZNIE i że
    podatnik dobiera sobie taki układ jaki mu pasuje ?

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 16. Data: 2005-03-21 14:20:26
    Od: "ttt" <t...@e...pl>

> [...]
    > Mam nadzieję iż wiesz iż kilka rzeczy można robić RÓZNIE i że
    > podatnik dobiera sobie taki układ jaki mu pasuje ?

    Tak, wiem, mam tak: ES i na koniec miesiąca suma sprzedaży i do KPiR ...
    Tylko teraz jak ja nie kupuje sprzętu za 1500zł ... jak mam wystawić rachunek
    na 1700zł :-(
    Spróbuje się dowiedzieć w US ... dam znać ...

    Dziękuję Ci bardzo za pomoc :-)

    Czyli ja jestem zwolniony z podatku VAT, ale podlegam pod podatem VAT. x 50 :-)

    pozdrawiam i życzę udanego tygodnia ... ładnie słoneczko świeci, więc
    zapowiadają się ciekawe święta :-)