-
1. Data: 2004-05-13 01:26:14
Temat: Nie miała baba kłopotu i DG założyła :) - zestaw komputerowy
Od: "Daniel Wieszczycki" <d...@N...pl>
Witam wszystkich!
Ja chłop, ale mi do tematu nie pasowało :)
Założyłem działalność. KPiR, VAT.
Mam prośbe o potwierdzenie mojej terorii, bo praktyki nie mam jeszcze
żadnej. Sprawa pojawiała się wiele razy, czytałem archium namiętnie przez
ostatnie dni, ale chcę to wszystko złożyć do kupy.
No więc:
Mam zestaw komputerowy
- jednostka centralna
- monitor
- skaner
- drukarka
- UPS
- inne drobne peryferia: PenDisk, Bluetooth itp.
Do tej pory używane prywatnie, chcę wpisać do ewidencji środków trwałych i
amortyzować. Wszystko kupowane w różnych okresach, jedno ma 2, drugie 5
lat, trzecie z kolei nówka itd. Faktury mam, ale nie na wszystko.
I teraz do rzeczy:
1. robię wycenę np. na podstawie jakichś cenników sprzętu używanego
2. zestaw wpisuję do ewidencji
3. amortyzuję
Do tej pory niby ok, ale pojawiają się pytania:
1. Czy cały "zestaw" potraktować jako zestaw, czy może UPS, Pendisk np.
odddzielnie jako wyposażenie i od razu w koszty?
2. Jakim dokumentem "wyprodukować" zestaw i przyjąc go na stan DG?
3. Rozumiem, że mogę zastosować stawkę amortyzacyjną 60%, tak? Jak się
amortyzuje, jeżeli zaczynam w czerwcu?
4. Na kompie jest aktualnie Linux. Czy jeżeli dokupię OEMowego Windowsa (z
niezbędną częścią, którą oczywiście zamontuję do komputera :) to jak mam
dokonać odpisu/amortyzacji tego zakupu? Do ewidencji wartości
niematerialnych i w koszty (a co wtedy z tą nieszczęsną częścią?),
czy może będzie to zwiększenie wartości środka trwałego?
--
Pozdrawiam - Daniel Wieszczycki | Ochrona informacji * Prawo internetu
d...@N...pl | Odpowiadając usuń NOSPAM z adresu
"You don't love a woman because she is beautiful.
She is beautiful because you love her."
-
2. Data: 2004-05-13 05:55:11
Temat: Re: Nie miała baba kłopotu i DG założyła :) - zestaw komputerowy
Od: "Obywatel107" <obywatel107@/gazeta/.pl>
to ja mam pytanie do ciebie
Jak byles w Urzedzie Skarbowym, to czy zazadali od ciebie, dokumentu
potwierdzajacego twoje prawo do lokalu w ktorym bedziesz wykonywal
dzialalnosc gosp.?
I czy wiesz jakie z tego wynikaja konsekwencje podatkowe?
Pytam bo mnie zapytali, a nie wiem jak to jest, tak naprawde?. Bylem w US i
poprosilem o wyjasnienia. Otryzmalem jakies enigmatyczne wykrety a nie
odpowiedzi.
Rozmawialem ze znajomymi ktorzy ostatnio rejestrowali dzialalnosc gosp. Ale
im nie mozna ufac, mogli celowo mi napedzic stracha, albo sami do konca nie
wiedzieli, jednak to co od nich uslyszalem to mi ciarki po plecach zaczely
chodzic.
Do mojej dz.gosp nie jest potrzebny ani lokal , ani komputer ( formalnie, bo
nie formalnie caly czas korzystam z laptopa i mam ich w....d....)
W moim przypadku, pol srodkiem zaradczym bylo zatrudnienie sie w innej
firmie na 1/4 etatu, a na rzecz drugiej firmy wykonuje swoja dzialalnosc na
umowe-zlecenie.
I wsio....moze mnie za to nie zastrzela?
:o]
pozdrawiam
Farciarz
-
3. Data: 2004-05-13 06:28:43
Temat: Re: Nie miała baba kłopotu i DG założyła :) - zestaw komputerowy
Od: "Strebor" <strebor@poczta.[bez tego]onet.pl>
Użytkownik "Daniel Wieszczycki" <d...@N...pl> napisał w
wiadomości news:pan.2004.05.13.01.26.14.163762@NOSPAMdancop.pl.
..
[ciach]
> Mam zestaw komputerowy
> - jednostka centralna
> - monitor
> - skaner
> - drukarka
> - UPS
> - inne drobne peryferia: PenDisk, Bluetooth itp.
Gratuluje
> Do tej pory używane prywatnie, chcę wpisać do ewidencji środków trwałych i
> amortyzować. Wszystko kupowane w różnych okresach, jedno ma 2, drugie 5
> lat, trzecie z kolei nówka itd. Faktury mam, ale nie na wszystko.
>
> I teraz do rzeczy:
> 1. robię wycenę np. na podstawie jakichś cenników sprzętu używanego
Np tak
> 2. zestaw wpisuję do ewidencji
jak najbardziej
> 3. amortyzuję
też się zgadza
> Do tej pory niby ok, ale pojawiają się pytania:
> 1. Czy cały "zestaw" potraktować jako zestaw, czy może UPS, Pendisk np.
> odddzielnie jako wyposażenie i od razu w koszty?
Niestety w twoim przypadku wszystko jako zestaw, ale jak bedziesz dolupywał
teraz takie pierdoły to oczywiście w koszty
> 2. Jakim dokumentem "wyprodukować" zestaw i przyjąc go na stan DG?
Np Dokumentem Wewnetrznym
> 3. Rozumiem, że mogę zastosować stawkę amortyzacyjną 60%, tak? Jak się
> amortyzuje, jeżeli zaczynam w czerwcu?
To zależy na ile wycenisz jeśli zmieścisz sie w 3500 to jednorazowo w
czerwcu całosć w koszty (czyli stawka 100%). Jeśli więcej to jeśli
wprowadzisz to na stan w czerwcu to rozpoczynasz amortyzacje w lipcu (a
jeśli chodzi technicznie no to 60% to stawka roczna 60%/12 i masz
miesięczną)
> 4. Na kompie jest aktualnie Linux. Czy jeżeli dokupię OEMowego Windowsa (z
> niezbędną częścią, którą oczywiście zamontuję do komputera :) to jak mam
> dokonać odpisu/amortyzacji tego zakupu? Do ewidencji wartości
> niematerialnych i w koszty (a co wtedy z tą nieszczęsną częścią?),
> czy może będzie to zwiększenie wartości środka trwałego?
No i tu jest pewien kłopot bo od kwietnia ubiegłego roku nasz "ukochany" MS
określił w warunkach licencjonowania OEM minimalny skład jednostki do której
moze być sprzedawany system na .licencji OEM i tu już dokładnie nie pamietam
(bo już mam za soba kupno kompa, ateż chciałem tak zakombinować) ale zdaje
sie że musi to byc płyta z prockiem + HDD +pamięć i (chyba) grafika
(przynajmniej takie info dostałem o MS. A że ostatnio zdażały sie przypadki
że podczas kontroli skrabowej sprawdzano legalnosć oprogramowania radze sie
zastanowić czy gra jest warta świeczki.
A od strony księgowej zrobiłbym to tak (zakładając że jednak kupisz go np z
modemem): 1.księgowanie Wina w rejestr vat i w wartości niematerialne i
prawne i jednorazowo w koszty; 2. księgowanie część w rej vat i w koszty. No
chyba że wartość częsci i wina będzie przekraczała 50% wartosci zestawu
wtedy podwyższenie wart. ŚT
> Pozdrawiam - Daniel Wieszczycki | Ochrona informacji * Prawo internetu
Również pozdrawiam - Robert Wójcik
-
4. Data: 2004-05-13 08:28:06
Temat: Re: Nie miała baba kłopotu i DG założyła :) - zestaw komputerowy
Od: "latet" <l...@r...pl>
> A od strony księgowej zrobiłbym to tak (zakładając że jednak kupisz go np
z
> modemem): 1.księgowanie Wina w rejestr vat i w wartości niematerialne i
> prawne i jednorazowo w koszty; 2. księgowanie część w rej vat i w koszty.
No
> chyba że wartość częsci i wina będzie przekraczała 50% wartosci zestawu
> wtedy podwyższenie wart. ŚT
Czy Ty piszesz o tzw. "pelnej księgowości"?
Co do "przekroczenia 50% wartosci zestawu", to też nikt mi wczesniej
na grupie o czyms takim nie pisal, choc mialem b. podobną sytuację
jak Daniel i bylo to walkowane na grupie.
Ponadto w listopadzie 2003 kupilem WinXP z myszką - z pełnym
błogosławienstwiem Microsfotu (wydzwaniałem tam wtedy z 5 razy,
aby się upewnić, że na pewno tak można).
Ja zrobilem tak (nie twierdze, ze dobrze, ale napisze jak bylo):
1. w listopadzie zakup WinXP + myszka (ok,. 750 zł) ==> w koszty
2. w styczniu wciągnięcie do EŚT starego zest. komp.,
1-razowa amortyzacja, wpisana w lutym w koszty (1000 zł).
3. w marcu zakup monitora (1300 zł), pamieci RAM (800 zł) ==> oba w koszty.
4. w maju planuję: nową obudowę (700 zł), nagrywarke DVD (500 zł),
oczywiscie pojdą prosto w koszty.
Pozdrawiam,
latet
-
5. Data: 2004-05-13 10:54:36
Temat: Re: Nie miała baba kłopotu i DG założyła :) - zestaw komputerowy
Od: "Łukasz Góralczyk" <l...@p...onet.pl>
Użytkownik "latet" <l...@r...pl> napisał w wiadomości
news:c7vbit$vhj$1@host102-ursus.spray.net.pl...
> > A od strony księgowej zrobiłbym to tak (zakładając że jednak kupisz go
np
> z
> > modemem): 1.księgowanie Wina w rejestr vat i w wartości niematerialne i
> > prawne i jednorazowo w koszty; 2. księgowanie część w rej vat i w
koszty.
> No
> > chyba że wartość częsci i wina będzie przekraczała 50% wartosci zestawu
> > wtedy podwyższenie wart. ŚT
>
> Czy Ty piszesz o tzw. "pelnej księgowości"?
>
> Co do "przekroczenia 50% wartosci zestawu", to też nikt mi wczesniej
> na grupie o czyms takim nie pisal, choc mialem b. podobną sytuację
> jak Daniel i bylo to walkowane na grupie.
>
> Ponadto w listopadzie 2003 kupilem WinXP z myszką - z pełnym
> błogosławienstwiem Microsfotu (wydzwaniałem tam wtedy z 5 razy,
> aby się upewnić, że na pewno tak można).
>
> Ja zrobilem tak (nie twierdze, ze dobrze, ale napisze jak bylo):
>
> 1. w listopadzie zakup WinXP + myszka (ok,. 750 zł) ==> w koszty
> 2. w styczniu wciągnięcie do EŚT starego zest. komp.,
> 1-razowa amortyzacja, wpisana w lutym w koszty (1000 zł).
> 3. w marcu zakup monitora (1300 zł), pamieci RAM (800 zł) ==> oba w
koszty.
> 4. w maju planuję: nową obudowę (700 zł), nagrywarke DVD (500 zł),
> oczywiscie pojdą prosto w koszty.
Hmm, hmmm, polecam archiwum grupy i tekst ustawy o PDOF... IMO po tych
wydatkach, kiedy ich wartosc w ciagu roku skumuluje sie w kwote ponad
3500,00 na jeden srodek trwaly moze Cie czekac niespodzianka... Nie pamietam
konkretnego przepisu, ale jest to w czesci poswieconej amortyzacji i
zwiekszaniu wartosci srodkow trwalych.
Pozdrawiam
Lukasz G.
-
6. Data: 2004-05-13 13:42:01
Temat: Re: Nie miała baba kłopotu i DG założyła :) - zestaw komputerowy
Od: "latet" <l...@r...pl>
> Hmm, hmmm, polecam archiwum grupy i tekst ustawy o PDOF... IMO po tych
> wydatkach, kiedy ich wartosc w ciagu roku skumuluje sie w kwote ponad
> 3500,00 na jeden srodek trwaly moze Cie czekac niespodzianka... Nie
pamietam
> konkretnego przepisu, ale jest to w czesci poswieconej amortyzacji i
> zwiekszaniu wartosci srodkow trwalych.
Slyszalem o tym, ale radzilem sie kilku (jednej bym nie wierzył) księgowych
i zgodnie stwierdzily, ze kupowane tak czesci do kompa nie kumuluja się.
Wazne aby koszt pojedynczej czesci nie przekroczył 1500 zł netto.
I tego się trzymam.
Pozdrawiam,
latet
-
7. Data: 2004-05-13 16:33:24
Temat: Re: Nie miała baba kłopotu i DG założyła :) - zestaw komputerowy
Od: "WaLker" <j...@p...com>
Użytkownik "Strebor" <strebor@poczta.[bez tego]onet.pl> napisał w wiadomości
news:c7v4id$fp8$1@news.onet.pl...
> Użytkownik "Daniel Wieszczycki" <d...@N...pl> napisał w
> wiadomości news:pan.2004.05.13.01.26.14.163762@NOSPAMdancop.pl.
..
>> > 4. Na kompie jest aktualnie Linux. Czy jeżeli dokupię OEMowego Windowsa
(z
> > niezbędną częścią, którą oczywiście zamontuję do komputera :) to jak mam
> > dokonać odpisu/amortyzacji tego zakupu? Do ewidencji wartości
> > niematerialnych i w koszty (a co wtedy z tą nieszczęsną częścią?),
> > czy może będzie to zwiększenie wartości środka trwałego?
> No i tu jest pewien kłopot bo od kwietnia ubiegłego roku nasz "ukochany"
MS
> określił w warunkach licencjonowania OEM minimalny skład jednostki do
której
> moze być sprzedawany system na .licencji OEM i tu już dokładnie nie
pamietam
> (bo już mam za soba kupno kompa, ateż chciałem tak zakombinować) ale zdaje
> sie że musi to byc płyta z prockiem + HDD +pamięć i (chyba) grafika
> (przynajmniej takie info dostałem o MS. A że ostatnio zdażały sie
przypadki
> że podczas kontroli skrabowej sprawdzano legalnosć oprogramowania radze
sie
> zastanowić czy gra jest warta świeczki.
Nic podobnego. Dokładnie to wygląda tak: kupujesz system oem - żeby był
legalny musisz kupić razem z nim część komputerową nie będącą urządzeniem
pereyferyjnym ( czyli coś co siedzi w obudowie ). Natomiast jeśli kupujesz
aplikację oem (office ) to musisz z nią zakupić system komputerowy, za który
uważa się przynajmniej: procesor, płyta główna, dysk twardy, obudowa z
zasilaczem (wszystko łącznie).
BTW uwaga na cwaniaczków z Allegro, którzy sprzedają Office z kartą sieciową
( faktycznie składnik nieperyferyjny ) i twierdzą, że jest to zgodne z
licencją. Myślę, że system oem przeszedłby z kartą sieciową ( chyba
najtańsza wewnętrzna część komputera ), ale do aplikacji to już niestety
trzeba kupić 3/4 komputera...
Pozdrawiam
WaLker
-
8. Data: 2004-05-15 10:48:15
Temat: Re: Nie miała baba kłopotu i DG założyła :) - zestaw komputerowy
Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
On Thu, 13 May 2004, latet wrote:
[...komuś...]
>+ > No
>+ > chyba że wartość częsci i wina będzie przekraczała 50% wartosci zestawu
>+ > wtedy podwyższenie wart. ŚT
>+
>+ Czy Ty piszesz o tzw. "pelnej księgowości"?
>+ Co do "przekroczenia 50% wartosci zestawu"
Nie, chyba pisze o jakichś starych przepisach. Przypominam sobie
że wieki temu słyszałem hasło o "procentowym udziale ulepszenia",
ale to było DAWNO i sam się umiarkowanie interesowałem :)
>+ Ponadto w listopadzie 2003 kupilem WinXP z myszką - z pełnym
>+ błogosławienstwiem Microsfotu (wydzwaniałem tam wtedy z 5 razy,
>+ aby się upewnić, że na pewno tak można).
Na .prawo twierdzili że właśnie tak jest :)
>+ Ja zrobilem tak (nie twierdze, ze dobrze, ale napisze jak bylo):
>+
>+ 1. w listopadzie zakup WinXP + myszka (ok,. 750 zł) ==> w koszty
IMHO błąd.
WinXP tak, ale pod warunkiem "ścisłej interpretacji Maddy" (że
WNiP zawsze osobno, nawet jak OEM), natomiast myszka... myszka
nijak :) !
>+ 2. w styczniu wciągnięcie do EŚT starego zest. komp.,
>+ 1-razowa amortyzacja, wpisana w lutym w koszty (1000 zł).
...plus myszka ;)
>+ 3. w marcu zakup monitora (1300 zł), pamieci RAM (800 zł) ==> oba w koszty.
>+ 4. w maju planuję: nową obudowę (700 zł), nagrywarke DVD (500 zł),
>+ oczywiscie pojdą prosto w koszty.
Ja bym się nie czepiał. Ale ja się US nie nazywam :)
--
pozdrowienia, Gotfryd
(KPiR, VAT, ZUS, memoriał)
-
9. Data: 2004-05-15 10:50:32
Temat: Re: Nie miała baba kłopotu i DG założyła :) - zestaw komputerowy
Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
On Thu, 13 May 2004, Łukasz Góralczyk wrote:
>+ Użytkownik "latet" <l...@r...pl> napisał w wiadomości
[...]
>+ Hmm, hmmm, polecam archiwum grupy i tekst ustawy o PDOF... IMO po tych
>+ wydatkach, kiedy ich wartosc w ciagu roku skumuluje sie w kwote ponad
>+ 3500,00 na jeden srodek trwaly moze Cie czekac niespodzianka...
Napisane jest niejasno, prawda :(
Ale zakup "części" chyba jednak (tak, tak, to ja broniłem przed
Bogusiem zdania przeciwnego, ktoś musiał ;) !) się na ów limit
nie łapią :)
--
pozdrowienia, Gotfryd
(KPiR, VAT, ZUS, memoriał)
-
10. Data: 2004-05-15 10:51:38
Temat: Re: Nie miała baba kłopotu i DG założyła :) - zestaw komputerowy
Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
On Thu, 13 May 2004, latet wrote:
[...]
>+ Slyszalem o tym, ale radzilem sie kilku (jednej bym nie wierzył) księgowych
>+ i zgodnie stwierdzily, ze kupowane tak czesci do kompa nie kumuluja się.
>+ Wazne aby koszt pojedynczej czesci nie przekroczył 1500 zł netto.
>+ I tego się trzymam.
Latet, ty się trzymaj przepisów ;)
Powiedz skąd wziąłeś owe 1500 zł ??
--
pozdrowienia, Gotfryd
(KPiR, VAT, ZUS, memoriał)