-
1. Data: 2012-07-30 09:40:19
Temat: Leasing auta a zwieszenie
Od: "Nex@pl" <"nex[wytnij_to]"@o2.pl>
Witam,
jaki wpływ ma leasing na zawieszenie firmy, mozna podczas zawieszenia
firmy wciaz wliczac w koszty comiesieczna fakture? Leasingodawca
stwierdzil, ze im to bez roznicy, wystawiaja fakture i ma byc zaplacona.
Na kilku stronach znalazłem opis, że można, ale nie widziałem podstaw
prawnych. Może ktoś pomoże, księgowa mówi, że nie można wrzucić leasingu
podczas zawieszenia firmy.
Z góry dziękuje za pomoc i pozdrawiam,
Nex@pl
-
2. Data: 2012-07-30 12:45:11
Temat: Re: Leasing auta a zwieszenie
Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
On Mon, 30 Jul 2012, Nex@pl wrote:
> Witam,
>
> jaki wpływ ma leasing na zawieszenie firmy, mozna podczas zawieszenia firmy
> wciaz wliczac w koszty comiesieczna fakture? Leasingodawca stwierdzil, ze im
> to bez roznicy, wystawiaja fakture i ma byc zaplacona.
I ma rację. Co go obchodzi że zawiesiłeś :)
> Na kilku stronach znalazłem opis, że można,
Weźmy przykłady:
http://doradca.infor.pl/dzial/zawieszenie_dzialalnos
ci/artykuly/96603,zawieszenie_dzialalnosci_gospodarc
zej_problemy_podatkowe.html
http://ksiegowosc.wip.pl/vat/czy-w-okresie-zawieszen
ia-dzialalnosci-mozesz-rozliczac-wydatki-ponoszone-z
-tytulu-leasingu-samochodu-w-kosztach
> ale nie widziałem podstaw prawnych.
> Może ktoś pomoże, księgowa mówi, że nie można wrzucić leasingu
> podczas zawieszenia firmy.
A co księgowa mówi na słowa "lub zachowania źródła przychodu" w art.21?
Na mój gust, idea pozytywnej interpretacji jest oparta o założenie, że
koszty leasingu nie są kosztami bezpośrednio związanymi z konkretnym
przychodem.
Tym samym niczym nie różnią się od kosztów np. abonamentu za utrzymanie
linii telefonicznej.
Telefon za czas zawieszenia (abonament) "idzie w koszty" czy nie?
;)
Leasing to jakby nie patrzeć "bardziej najem", jakichś wyjątków z powodu
zawieszenia nie widać (co innego z amortyzacją ST, która została jawnie
wyłączona).
Dodam, że jakby mi to kazali zapisać, to dopisałbym leasing do zasad
dotyczących ST ;)
Oczywiście, jak to mawiają, "każdy odpowiada za siebie", ale napisz
jeszcze co proponuje (zrobić) księgowa.
Dla VAT jest prosto, należy "zawiesić" (sumować aż do uzyskania prawa
do odliczeń po uzyskaniu obrotu). Ale tak wynika z przepisu.
Do dochodowego mamy do rozpatrzenia dwa przypadki:
- koniec zawieszenia w tym samym roku
- koniec zawieszenia w kolejnym roku
Przy pierwszej wersji do rozpatrzenia jest rozwiązanie "a kto mi zabroni
zaliczyć w koszty później" ((C) Maddy bodaj), ale dla drugiej już nie.
Pytam więc, czy księgowa dla "przypadku ogólnego" proponuje przepadek
kosztów uzyskania.
pzdr, Gotfryd