  • 1. Data: 2005-04-01 20:32:57
    Temat: Kupno samochodu od osoby fizycznej przez płatnika VAT
    Od: Marek Jurek <m...@n...onet.pl>

    Witam,

    Znalazłem niedawno ofertę sprzedaży samochód osobowego i chciałbym
    go kupić "na firmę". Firma jest płatnikiem VAT, w związku z czym
    chciałbym aby sprzedający wystawił mi fakturę VAT dokumentującą
    transakcję. W tym miejscu zaczynają się schody, bo sprzedający jest
    osobą fizyczną i nie ma możliwości wystawienia takiego dokumentu. W
    związku z tym pytanie, co mogę zrobić, aby kupić właśnie _ten_ samochód
    i jednocześnie odliczyć połowę VATu.

    Myślałem o przeprowadzeniu transakcji poprzez komis, wtedy dostanę chyba
    fakturę VAT, ale pewnie spowoduje to podniesienie ceny auta, bo ktoś
    musi ten VAT zapłacić...

    ...pomóżcie proszę!

    Marek Jurek

  • 2. Data: 2005-04-01 21:42:37
    Od: oldMan <h...@h...com.pl>

    Marek Jurek napisał(a):
> [...]
    >
    > Myślałem o przeprowadzeniu transakcji poprzez komis, wtedy dostanę chyba
    > fakturę VAT, ale pewnie spowoduje to podniesienie ceny auta, bo ktoś

    O ile się nie mylę to kupując od osoby fizycznej nie prowadzącej
    działalności gospodarczej lub prowadzącej działalności ale nie będąca
    płatnikiem vat, vatu nie odliczysz.
    Z komisu dostaniesz tylko vat tylko od prowizji.

  • 3. Data: 2005-04-02 07:01:03
    Od: "Wiesiek" <b...@p...pl>

    Użytkownik "Marek Jurek" <m...@n...onet.pl> napisał w wiadomości

    > co mogę zrobić, aby kupić właśnie _ten_ samochód
    > i jednocześnie odliczyć połowę VATu.

    Rozumiem, że chcesz żeby ktoś doliczył ten VAT do ceny samochodu, a Ty
    połowę tego VAT-u odliczysz ;-)

    --
    Wiesiek

  • 4. Data: 2005-04-02 08:46:12
    Od: Marek Jurek <m...@n...onet.pl>

    Wiesiek wrote:

    > Użytkownik "Marek Jurek" <m...@n...onet.pl> napisał w wiadomości

    > Rozumiem, że chcesz żeby ktoś doliczył ten VAT do ceny samochodu, a Ty
    > połowę tego VAT-u odliczysz ;-)

    No właśnie nie wiem co zrobić, żeby cena samochodu sprzedawanego przez
    osobę fizyczną była ceną netto + VAT i osoba sprzedająca dostala swoje
    pieniądze, a jednocześnie ja płacąc cenę żadaną przez osobę fizyczną
    dostałbym fakturę z której mógłbym odliczyć połowę VATu.

    Marek Jurek

  • 5. Data: 2005-04-02 09:01:23
    Od: Mieczysław <m...@o...pl>

    Dnia Sat, 02 Apr 2005 10:46:12 +0200, Marek Jurek napisał(a):

> [...]
    > pieniądze, a jednocześnie ja płacąc cenę żadaną przez osobę fizyczną
    > dostałbym fakturę z której mógłbym odliczyć połowę VATu.

    ale kombinujesz ;) tak się nie da.
    Żeby odliczyć VAT ktoś musi go zapłacić. Więc nie da się tak zrobić żeby
    sprzedawca dostał kwotę pełną nie płacił VAT-u - i żebyś ty miał co
    odliczyć.

    --
    Mieczysław
    ----

  • 6. Data: 2005-04-02 09:01:24
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 2 Apr 2005, Marek Jurek wrote:

> [...]
    > + fizyczną była ceną netto + VAT i osoba sprzedająca dostala swoje pieniądze

    Ech... udajesz że nie wiesz co to jest "podatek" ?
    Że *ktoś* go musi zapłacić ?
    I że hm... łaską jest iż przy zakupie od innej firmy na swoją firmę
    *częsci* nie musisz zapłacić ?
    Na podatku sumarycznie można tylko *stracić* !
    Nawet "zwrot VAT" np. przy eksporcie to tylko zwrot podatku który
    ktoś JUŻ zapłacił.

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 7. Data: 2005-04-02 17:23:38
    Od: "Mirek" <m...@p...onet.pl>

    rzeczywiście nieźle mieszasz. Ta osoba fizyczna kupiła go bez odliczania
    VATu więc w życiu nie pozbędzie się tego samochodu 22% taniej. Pomijając już
    nawet przepisy podatkowe to jest po prostu nieopłacalne dla sprzedającego.
    No chyba żebyś zechciał zapłacić dodatkowy VAT od tej ceny za którą osoba
    fiz. chce ci auto sprzedać (chcesz kupić auto dwa razy obłożone VATem). Tak
    jak mówię - od strony podatkowej nie da się, od strony zdroworozsądkowej
    jest to nieopłacalne.

  • 8. Data: 2005-04-02 17:43:50
    Od: Samotnik <s...@W...samotnik.art.pl>

    <m...@n...onet.pl> napisal(a):
> [...]
    > osobą fizyczną i nie ma możliwości wystawienia takiego dokumentu. W
    > związku z tym pytanie, co mogę zrobić, aby kupić właśnie _ten_ samochód

    Nie da się. Nie dostaniesz faktury VAT, nie odliczysz VATu. Koniec i
    kropka.

    > Myślałem o przeprowadzeniu transakcji poprzez komis, wtedy dostanę chyba
    > fakturę VAT, ale pewnie spowoduje to podniesienie ceny auta, bo ktoś
    > musi ten VAT zapłacić...

    Możesz zapłacić 22% VATu, a potem odliczyć sobie z tego 50%, ale
    maksimum 5000. Jeśli jesteś takim "interesem" zainteresowany, to pewnie
    da się to wykombinować. ;)
    --
    Samotnik