-
1. Data: 2003-07-09 10:43:21
Temat: Księgowość w działalności produkcyjnej.
Od: Jan Dubiec <j...@s...pl>
Witam,
od pewnego czasu prowadzę jednoosobową DG (KPiR + VAT). Do tej pory
nie miałem problemów z księgowaniem ponieważ sprzedawałem tylko
usługi. Teraz chcę zacząć produkcję pewnego urządzenia elektronicznego
- mam taką dzialalność wymienioną w zaświadczeniu o wpisie do EDG.
Załóżmy że chcę wyprodukować 100 egzemplarzy tego urządzenia. W tym
celu muszę zakupić 100 elementów typu A, 100 typu B, 400 typu C itd.
oraz zakupić kilka usług jak np. wykonanie płytek drukowanych i montaż
elementów na płytce. Jak należy księgować (które kolumny KPiR?) zakupy
towarów i usług i późniejsze przychody z tytułu sprzedaży wykonanych
urządzeń? Czy będzie potrzebna jakaś dodatkowa papierologia? Chodzi mi
o to, aby później nie było wątpliwości że sprzedałem towary, których
nie kupiłem i jednocześnie "wiszą mi na magazynie" towary które kupiłem,
ale nie sprzedałem i od których, AFAIK, pod koniec roku będę musiał
zapłacić podatek dochodowy.
Regards,
/J.D.
--
Jan Dubiec, j...@s...pl, mobile: +48 602 101787
Głęboka wiara wymaga płytkiego rozumu i nikłej wiedzy.
-
2. Data: 2003-07-10 21:30:39
Temat: Re: Księgowość w działalności produkcyjnej.
Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
On Wed, 9 Jul 2003, Jan Dubiec wrote:
>+ Witam,
Witam. Dziwne że nie ma chętnych... przecież "produkcja" w różnych
formach przewija się na grupie co rusz :), o magazynie też wiadomo...
>+ od pewnego czasu prowadzę jednoosobową DG (KPiR + VAT). Do tej pory
>+ nie miałem problemów z księgowaniem ponieważ sprzedawałem tylko
>+ usługi. Teraz chcę zacząć produkcję pewnego urządzenia elektronicznego
>+ - mam taką dzialalność wymienioną w zaświadczeniu o wpisie do EDG.
>+ Załóżmy że chcę wyprodukować 100 egzemplarzy tego urządzenia. W tym
>+ celu muszę zakupić 100 elementów typu A, 100 typu B, 400 typu C itd.
>+ oraz zakupić kilka usług jak np. wykonanie płytek drukowanych i montaż
>+ elementów na płytce. Jak należy księgować (które kolumny KPiR?) zakupy
>+ towarów i usług i późniejsze przychody z tytułu sprzedaży wykonanych
>+ urządzeń?
Niedawno Maddy kogoś obtentegowała ;> że "przecież to są (jej
zdaniem) materiały do produkcji" i pisać do któreś tam kolumny :)
Księgujesz razem z towarami handlowymi, bo rozlicza się tak
samo: przy remanencie to jest "twoje" :] (opodatkować *przyrost* !).
Możesz (powinieneś) opisywać faktury - będzie wiadomo co to za zakup.
>+ Czy będzie potrzebna jakaś dodatkowa papierologia? Chodzi mi
>+ o to, aby później nie było wątpliwości że sprzedałem towary, których
>+ nie kupiłem i jednocześnie "wiszą mi na magazynie"
Primo: na KPiR nie musisz "prowadzić magazynu", zakazu też nie ma.
Kiedyś ktoś tu sugerował że każdy nadmiarowy "papier" może się
niechcący obrócić przeciw prowadzącemu... Tak że IMHO nie zawadzi
(w razie prowadzenia) zapisać wielkimi literami że to dokumentacja
pomocnicza i dopuszcza się żeby nie była aktualna :], ale zaznaczam:
to *IMHO* !
>+ towary które kupiłem,
>+ ale nie sprzedałem i od których, AFAIK, pod koniec roku będę musiał
>+ zapłacić podatek dochodowy.
Będziesz musiał. Od tego co "jest na stanie" :)
Oczywiście żeby później nie tłumaczyć że nie jesteś słoniem dobrze
mieć np. "protokoły produkcji" albo jakiś inny opis, z którego
wynika jakie mniej więcej są proporcje tego co "wrzucasz w produkcję"
do wyników :)
BTW: "półprodukty" i inne takie "materiały w toku" to również
AFAIK twój majątek, znaczy - trzeba później ująć w remanencie,
wyprodukowane a nie sprzedane "wyroby" takoż !
W każdym razie - jeśli z "opisu" wynika że na 100 "wyrobów"
potrzeba 400 "elementów A" i będziesz miał przy remanencie
zakup 500 "elementów A" (znaczy: tego *nie* musisz mieć na
papierze, ale tak wyniknie ze sprawdzenia faktur :)), 50
"wyrobów sprzedanych", 25 "wyrobów czekających na sprzedaż"
oraz 25 "wyrobów w trakcie produkcji" (czytaj: poskładane ale
bez obudowy bo śrubek nie dowieźli ;)) a do tego 97 "elementów
A" na magazynie, dowód że 2 "elementy A" poszły do reklamacji
gwarancyjnej oraz protokół zniszczenia (uszkodził się bo
"nieumyślnie upadł" :[) 1 takiego "elementu A" - to IM*H*O
będziesz miał wzorową papierkologię...
Jako "elementy A" oczywiście mam na myśli jakieś droższe składniki,
IMHO jak z oporników po 5 groszy (chyba drogo przy zakupie hurtem)
sztuka będziesz w stanie się rozliczyć z tolerancją 50 % to chyba
będzie w sam raz :]
Może ktoś skomentuje.... ?
pozdrowienia, Gotfryd
(KPiR, VAT)