eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPodatkiGrupypl.soc.prawo.podatkiKsięgowość dla topornych :-) [długie]Księgowość dla topornych :-) [długie]
  • Path: news-archive.icm.edu.pl!agh.edu.pl!news.agh.edu.pl!news.onet.pl!newsfeed.tpinte
    rnet.pl!atlantis.news.tpi.pl!news.tpi.pl!hs001.slackware.pl!news
    From: Johnie Walker <j...@N...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Księgowość dla topornych :-) [długie]
    Date: 05 May 2003 06:34:22 +0200
    Organization: N/A
    Lines: 60
    Sender: h...@h...slackware.pl
    Message-ID: <8...@h...slackware.pl>
    NNTP-Posting-Host: py8.warszawa.cvx.ppp.tpnet.pl
    Mime-Version: 1.0
    Content-Type: text/plain; charset=iso-8859-2
    Content-Transfer-Encoding: 8bit
    X-Trace: nemesis.news.tpi.pl 1052109848 7117 217.99.8.8 (5 May 2003 04:44:08 GMT)
    X-Complaints-To: u...@t...pl
    NNTP-Posting-Date: Mon, 5 May 2003 04:44:08 +0000 (UTC)
    User-Agent: Gnus/5.0808 (Gnus v5.8.8) XEmacs/21.1 (Capitol Reef)
    Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.soc.prawo.podatki:85431
    [ ukryj nagłówki ]

    Witam,

    od paru miesięcy prowadzę jednoosobową DG (KPiR + VAT). Ubiegłą
    niedzielę postanowiłem poświęcić na studiowanie różnych "mądrych"
    papierów i mam w zwiazku z tym kilka pytań do Szanownego Grona
    dotyczących kilku tematów z tej magicznej dziedziny jaką jest
    księgowość.

    1. Samochód.
    Wykorzystuję prywatny samochód osobowy (bez kratki) do prowadzenia DG.
    Prowadzę ewidencję przebiegu pojazdu. Załóżmy że w kwietniu wydałem
    na eksploatację samochodu 1098 PLN:
    976 (= 800 + 22% VAT) na paliwo
    122 (= 100 + 22% VAT) inne koszty (np. wymiana oleju + olej)
    Z tego co udało mi się wyczytać, do KUP mogę zaliczyć 976 PLN za
    benzynę (nie mogę odliczyć VAT ze względu na rodzaj samochodu) + 100
    za wymianę oleju (cena netto), czyli razem 1076 PLN. 22 PLN VAT za
    wymiane oleju odliczam sobie od VAT należnego. Czy dobrze obliczam KUP
    i odliczam VAT? Wydaje mi się że tak, ale wolałbym się upewnić. :-) No
    i jak należy wpisywać takie koszty do KPiR - czy traktować każdą
    fakturę jako oddzielne zdażenie gospodarcze, czy też podliczyć
    wszystkie wydatki i wpisać jako jedno zdarzenie w ostatnim dniu
    miesiąca? A może jest to obojętne, ponieważ z matematycznego punktu
    widzenia nie ma różnicy?
    Oczywiście powyższe kwoty muszą "mieć pokrycie" w ewidencji przebiegu,
    tzn. ilość przejechanych kilometrów * 0.7495 PLN (btw. IMHO całkiem
    wysoka stawka), tzn. jeśli kwota wynikająca z faktur jest większa, niż
    kwota wynikajacą z ewidencji, to do KUP mogę zaliczyć kwotę wynikajacą
    z ewidencji przebiegu. Ale co się dzieje w przeciwnym wypadku,
    tzn. gdy kwota z ewidencji jest większa od kwoty z faktur (ponieważ
    np. zapomniałem zarządać faktury)? Według mnie do KUP można zaliczyć
    mniejszą z nich, tzn. tą, która jest udokumentowana fakturami. Czy
    dobrze sobie kombinuję?

    2. KPiR i PIT5 a Fundusz Pracy
    Jak to (powinno się) księgować? Z opisu poz. 34 w PIT5 wynika, że
    można tam wpisać tylko wydatki na ubezpieczenie społeczne. Skoro nie
    można wpisać składki na FP (która przecież jest KUP) do w poz. 34 w PIT5,
    to chyba najwygodniej jest zsumować składki na ubezpieczenie społeczne
    i FP, zaksięgować je w KPiR jako jedno zdarzenie gospodarcze w kolumnie
    "pozostałe wydatki", a w PIT5 w poz. 34 wpisać 0,0. Czy mam rację?

    3. PIT5 - sekcja K.
    Czy jako osoba prowadząca tylko jednoosobową DG i nie posiadająca
    udziałów w żadnych spółkach powinienem ja wypełniać podając w pozycji
    66, 67, itd. mój NIP, regon i pozostałe dane?

    4. ZUS a PIT5
    W PIT5 przychody i KUP wpisuje się narastająco od początku
    roku. Domyślam się, że składki na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne
    również wpisuje się narastająco. Czy tak?

    5. Drobne wydatki.
    Jak dokumentować i ksiegować drobne (jednostkowo) kwoty jak np. opłata
    za nadanie listu lub opłata za parkowanie? W przypadku listu polecenogo
    dowodem księgowym mógłby od biedy być dowód nadania, ale w jaki sposób
    udokumentować wydatki poniesione na wysłanie listów zwykłych?

    Regards,
    Johnie

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1