  • 1. Data: 2009-11-09 08:49:45
    Temat: Komputer + system. Środek trwały?
    Od: "PiotrB." <p...@t...pl>

    Witam,

    Chcę zakupić laptopa za 3400zł netto.
    Laptop będzie bez systemu operacyjnego (mogę zainstalować Linuksa).
    W innym sklepie chcę kupić system operacyjny np. Win7Pro
    i zainstalować na tym laptopie.

    Czy laptop taki muszę potraktować jako środek trwały (sumować koszt systemu
    i laptopa > 3500zł) i amortyzować, czy jako wyposażenie i odliczyć
    jednorazowo?

    Czy zmieni to coś jeśli systemu nie wliczę w koszty?

    Pozdr. Piotr

  • 2. Data: 2009-11-09 09:00:10
    Temat: Re: Komputer + system. Środek trwały?
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    Dnia 09-11-2009 o 09:49:45 PiotrB. <p...@t...pl> napisał(a):

> [...]
    > jednorazowo?
    >
    > Czy zmieni to coś jeśli systemu nie wliczę w koszty?

    Ja mam pisemną poradę doradcy, że w przypadku komputera
    do zadań "ogólnych", OS powinien zwiększyć jego wartość początkową,
    ponieważ bez OSu taki komputer nie spełnia definicji środka trwałego.

    Natomiast Gotfryd ma zdanie odmienne.

    Powyższe nie zmienia faktu, że obecnie funkcjonuje jednorazowa
    amortyzacja do 50k euro (jeśli jeszcze nie uchwalili podniesienia tego
    100k),
    więc, pomijając kwestie pomocy de minimis, zdaje się że tak czy siak
    możesz to amortyzować jednorazowo.

    --
    Tomek

  • 3. Data: 2009-11-09 11:35:30
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 9 Nov 2009, Tomek wrote:

> [...]
    > do zadań "ogólnych", OS powinien zwiększyć jego wartość początkową,
    > ponieważ bez OSu taki komputer nie spełnia definicji środka trwałego.

    Dla jasności, miałem zdanie odmienne od odmiennego, ale można
    sobie sprawdzić w archiwach jak pod wpływem argumentacji Maddy
    i czytania opisów oraz notorycznego ponawiania odczytu treści
    zapisów ustawy zaczęło mi wychodzić, że:
    - nie da się połączyć ST z WNiP. "Ustawa nie przewiduje" (tak
    jak pisała Maddy).
    - jeśli już, to należy dołączyć komputer do systemu operacyjnego,
    bo taka jest kolejność "celów" - niemal nikomu (niemal,
    wyjątkiem jest ktoś kto uczy serwisowania komputerów)
    komputer nie jest potrzebny, potrzebne jest oprogramowanie,
    które dopiero potrzebuje komputera.

    Pytanie: przenosisz OS na inny komputer.
    Co wtedy?
    Dla ułatwienia przyjmijmy, że sam OS >3500 zł (nie musi być
    Windows).
    Dla ułatwienia przyjmijmy również, że amortyzacja jest
    "zwykła", zaś "odłączenie" ma miejsce przy samym początku
    amortyzacji.
    Dla ułatwienia ;) przyjmijmy również, że ten pierwszy
    komp niezwłocznie sprzedajemy.
    Ułatwienia mają na celu ujawnienie uproszczeń "przecież
    o 5 zł nikt się czepiał nie będzie" (które mogłyby mieć
    zastosowanie przy niskich kwotach) :D

    pzdr, Gotfryd

  • 4. Data: 2009-11-09 12:55:39
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    Dnia 09-11-2009 o 12:35:30 Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    napisał(a):

> [...]
    > Ułatwienia mają na celu ujawnienie uproszczeń "przecież
    > o 5 zł nikt się czepiał nie będzie" (które mogłyby mieć

    Wszytskie te warianty mam na papierze i z tego co mi mówił
    większość ma przećwiczone w WSA/NSA (a ja mu ufam w tym zakresie),
    także o ile rozumiem o czym mówisz, o tyle wolę się trzymać praktyka.

    --
    Tomek

  • 5. Data: 2009-11-09 16:40:45
    Od: crazy bejbi <t...@n...ma>

    Tomek pisze:

    > Powyższe nie zmienia faktu, że obecnie funkcjonuje jednorazowa
    > amortyzacja do 50k euro (jeśli jeszcze nie uchwalili podniesienia tego
    > 100k),

    Przepraszam za wcięcie się w temat, ale mam pytanie. Szczerze mówiąc
    pierwsze słyszę o limicie 50 tys euro (ale jestem początkujący w
    zakresie księgowania).

    Czy on oznacza, że kupując np. komputer jak w niniejszym wątku za np.
    7000 zł mogę go wrzucić w środki trwałe i od razu jednorazowo zamortyzować ?

    Zacząłem czytać o tym i wychodzi, że jedynym warunkiem to taki, że muszę
    być małym podatnikiem (przychodu ze sprzedaży z VATem za ubiegły rok
    mniejszy niż 800 000 euro). Czy tylko ten warunek, czy jeszcze jakiś
    inny kruczek jest potrzebny?
    Czy limit 50 tys euro jest na wszystkie odpisy amortyzacyjne w ciągu
    roku (choć tyle komputerów nie kupiłem ;-) ) ?

    Wojtek

    --
    ****** www.sklepzczesciami.pl ******
    amortyzatory, sprzęgło, rozrząd, sprężyny zawieszenia, żarówki H4, H7

  • 6. Data: 2009-11-09 17:22:04
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 9 Nov 2009, Tomek wrote:

    > także o ile rozumiem o czym mówisz, o tyle wolę się trzymać praktyka.

    Ależ tego nie podważam :)

    pzdr, Gotfryd

  • 7. Data: 2009-11-09 17:27:06
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 9 Nov 2009, crazy bejbi wrote:

    > Przepraszam za wcięcie się w temat, ale mam pytanie. Szczerze mówiąc pierwsze
    > słyszę o limicie 50 tys euro (ale jestem początkujący w zakresie
    > księgowania).

    art.22k.7
    I *koniecznie* *przeczytaj* te przepisy! (dookoła też, a nie tylko
    jeden akapit)

> [...]
    > 800 000 euro). Czy tylko ten warunek, czy jeszcze jakiś inny kruczek jest

    Warunków nie ma, haczykiem jest zaliczenie takiej amortyzacji do "pomocy
    publicznej" - czy poza obowiązkiem wykazania w rzadkich przypadkach
    (pewnie jakieś przetargi budżetowe albo co) oraz doliczeniem do
    wszelkich innych limitów "pomocy publicznej" są inne efekty uboczne
    nie wiem, zdaje się że o zabójczych nikt nic nie wspominał :)

    > Czy limit 50 tys euro jest na wszystkie odpisy amortyzacyjne w ciągu roku
    > (choć tyle komputerów nie kupiłem ;-) ) ?

    Weź i przeczytaj PRZEPIS!

    pzdr, Gotfryd

  • 8. Data: 2009-11-11 21:37:15
    Od: "PiotrB." <p...@t...pl>

    Dnia 09-11-2009 o 10:00:10 Tomek <t...@o...pl> napisał(a):

> [...]
    > 100k),
    > więc, pomijając kwestie pomocy de minimis, zdaje się że tak czy siak

    Czy otrzymanie dotacji z Funduszu Pracy na założenie działalności
    w czerwcu 2006 r. uniemożliwia korzystanie z tej jednorazowej amortyzacji?

    Pozdr. Piotr

  • 9. Data: 2009-11-12 00:09:24
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 11 Nov 2009, PiotrB. wrote:

    > Czy otrzymanie dotacji z Funduszu Pracy na założenie działalności
    > w czerwcu 2006 r. uniemożliwia korzystanie z tej jednorazowej amortyzacji?

    Nie, trzeba by tylko sprawdzić czy są jakieś (i ew. jakie) limity
    pomocy *łącznej*. Nie sądzę, aby to groziło przy 50kEu (a jakby nawet
    było to 50kEu w co wątpię, to przecież nie przekroczy).

    pzdr, Gotfryd

  • 10. Data: 2009-11-12 20:49:45
    Od: "PiotrB." <p...@t...pl>

    Dnia 12-11-2009 o 01:09:24 Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    napisał(a):

    > Nie, trzeba by tylko sprawdzić czy są jakieś (i ew. jakie) limity
    > pomocy *łącznej*. Nie sądzę, aby to groziło przy 50kEu (a jakby nawet
    > było to 50kEu w co wątpię, to przecież nie przekroczy).

    Rozumiem. Dzięki.

    Pozdr. Piotr