  • 1. Data: 2011-11-04 17:43:38
    Temat: Jednoosobowa działalność gospodarcza a zagraniczne kontrakty
    Od: " " <f...@W...gazeta.pl>

    Witam ekspertów.

    Pytanie ogólne: czy jednoosobowa działalność gospodarcza zarejestrowana w
    Polsce zawsze odprowadza podatki w Polsce, nawet w przypadku realizacji zleceń
    za granicą, powyżej 183 dni?
    Teza: tak, podatki będą zawsze naliczane tylko w Polsce.

    A teraz po kolei. Biorąc jako przykład Austrię i tekst o zapobieganiu
    podwójnego opodatkowania dostępny tutaj:
    http://www.mf.gov.pl/_files_/podatki/umowy_miedzynar
    odowe/austria_konwencja-
    tekst_polski,angielski,niemiecki.pdf

    Czytamy w Art. 3 punkt 1 ustęp f:
    [...] Określenie "przedsiębiorstwo umawiajającego się państwa [...] oznacza
    przedsiębiorstwo prowadzone przez osobę mającą miejsce zamieszkania lub
    siedzibę w jednym Umawiającym się Państwie [...].

    Tak więc dowolna działalność gospodarcza zarejestrowana w Polsce, a ponadto
    prowadzona przez Polaka, podlega pod tą definicję. W związku z tym, w
    przypadku dochodów osiąganych przez jednoosobową działalność gospodarczą (a
    więc i jej właściciela), zastosowanie mają przepisy dotyczące przedsiębiorstw
    (Art. 7), a nie pracy najmenej (Art. 15). ów przedsiębiorca może spędzić w
    Austrii dowolną ilość czasu wykonując tam zlecenia i wystawiając faktury
    austriackiej firmie.

    Idąc dalej do Art. 7
    1. Zyski przedsiębiorstwa Umawiającego się Państwa podlegają opodatkowaniu
    tylko w tym Państwie, chyba, że prrzedsiębiorstwo prowadzi w drugim
    Umawiającym się Państwie działalność gospodarczą poprzez położony tam zakład.

    Cóż to takiego Zakład określa Artykuł 5. Według mnie o żadnym Zakładzie mowy
    nie ma. Przedsiębiorca i owszem, spędza w Austrii dużo czasu (powiedzmy 5 dni
    w tygodniu), mieszkając w hotelu czy w wynajętym przez jego firmę mieszkaniu.

    Czy teza jest poprawna i podatki będą naliczane tylko w Polsce?

    Dziękuję z góry za sugestie.

  • 2. Data: 2011-11-04 18:07:07
    Od: tomek <t...@o...pl>

    W dniu 04.11.2011 18:43, f...@W...gazeta.pl pisze:

    > Czy teza jest poprawna i podatki będą naliczane tylko w Polsce?

    Odnośnie PIT się nie wypowiem, ale jaja to mogą być w VAT - jeśli
    miejsce świadczenia jest w Austrii i podatnik świadczący jest w Austrii,
    to może ma tam jakieś obowiązki podatkowe?

    Gdyby sytuację odwrócić i to Austriak działał tak w Polsce, i miejscem
    świadczenia byłaby Polska, to byłaby to usługa podlegająca opodatkowaniu
    w Polsce - przez tego Austriaka!

    Tomek

  • 3. Data: 2011-11-04 18:25:55
    Od: " " <f...@N...gazeta.pl>

    tomek <t...@o...pl> napisał(a):

    > Odnośnie PIT się nie wypowiem, ale jaja to mogą być w VAT - jeśli
    > miejsce świadczenia jest w Austrii i podatnik świadczący jest w Austrii,
    > to może ma tam jakieś obowiązki podatkowe?

    Z VAT sprawa jest prosta, bo reguluja to przepisy o VAT i Art. 28b u.p.t.u
    VAT.

    > Gdyby sytuację odwrócić i to Austriak działał tak w Polsce, i miejscem
    > świadczenia byłaby Polska, to byłaby to usługa podlegająca opodatkowaniu
    > w Polsce - przez tego Austriaka!

    Zgadza się, gdyby Austirak założył firmę z siedziba Polsce, to wg mnie
    płaciłby podatki w Polsce, gdyż w Polsce byłaby siedziba tej firmy.

    f.

  • 4. Data: 2011-11-04 18:41:26
    Od: tomek <t...@o...pl>

    W dniu 04.11.2011 19:25, f...@N...gazeta.pl pisze:

    > Z VAT sprawa jest prosta, bo reguluja to przepisy o VAT i Art. 28b u.p.t.u
    > VAT.

    Tzn. w Austrii działa art. 28b uptu :) ?

    > Zgadza się, gdyby Austirak założył firmę z siedziba Polsce, to wg mnie
    > płaciłby podatki w Polsce, gdyż w Polsce byłaby siedziba tej firmy.

    Siedziba byłaby w Austrii, tutaj chodziło o VAT należny w Polsce.

    Tomek

  • 5. Data: 2011-11-04 19:32:45
    Od: " " <f...@N...gazeta.pl>

    tomek <t...@o...pl> napisał(a):

    > Tzn. w Austrii działa art. 28b uptu :) ?

    Ano, to bodaj to samo co Article 56 Council Directive 2006/112/EC.

  • 6. Data: 2011-11-04 22:49:46
    Od: <s...@a...pl>

    > Zgadza się, gdyby Austirak założył firmę z siedziba Polsce, to wg mnie
    > płaciłby podatki w Polsce,

    Tak tworzy się bajki, niedomówienia itd. Podatki - ale jakie podatki? Ich
    jest masa. Pisząc trzeba określić konkretnie, o jakich mowa. Później google
    zapamiętuje i takie dyskusje o niczym wyświetla jak człowiek szuka
    konkretnych informacji.

  • 7. Data: 2011-11-05 09:26:40
    Od: " " <f...@N...gazeta.pl>

    <s...@a...pl> napisał(a):

> [...]
    > jest masa. Pisząc trzeba określić konkretnie, o jakich mowa. Później google
    > zapamiętuje i takie dyskusje o niczym wyświetla jak człowiek szuka

    Raczej o zapisach konwencji pomiedzy panstwami (powoluje sie na konkretny
    przyklad), a nie o niczym. O ile nie bylo to jednoznaczne (moze faktycznie nie
    bylo), chodzi mi przede wszystkim o podatek dochodowy.