  • 1. Data: 2010-03-20 22:58:52
    Temat: Firma w UK i praca w PL.
    Od: powerline <p...@g...pl>

    Pracuje w Polsce i nosze sie z zamiarem otworzenia i prowadzenia zdalnie
    firmy w UK (dzialalnosc online). Pytanie podstawowe - czy tak mozna (nie
    bedac w UK) - np. adres itp udostepnia pewne biuro ksiegowe w UK, oni
    tez zajmuja sie ksiegowoscia. Jak by to wygladalo odnosnie ZUS i US? Czy
    musialbym placic podatki w Polsce z dochodow firmy angielskiej, czy po
    prostu mozna rozgraniczyc: praca w PL - ZUS i US w PL / firma w UK -
    podatki i ubezpieczenie w UK?

    Jedynym pracownikiem firmy bylbym ja, firma mialaby miec forme spolki
    Ltd. VAT nie bylby placony, tylko podatek od dochodu.

  • 2. Data: 2010-03-21 21:57:13
    Temat: Re: Firma w UK i praca w PL.
    Od: powerline <p...@g...pl>

    powerline pisze:
> [...]
    >
    > Jedynym pracownikiem firmy bylbym ja, firma mialaby miec forme spolki
    > Ltd. VAT nie bylby placony, tylko podatek od dochodu.

    UP

  • 3. Data: 2010-03-23 20:10:09
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 21 Mar 2010, powerline wrote:

> [...]

    Właścicielem też?
    Bo zgrabnie ominąłeś ten temat, pisząc tylko o dochodach spółki,
    ale nie wspomniałeś czy planujesz "wyjąć" część jako właściciel,
    wtedy doszłaby dywidenda.
    (do reszty się nie wtykam, bo nie pamiętam która to zasada dotyczy
    podwójnego opodatkowania w przypadku .uk, zdaje się gastarbeiterzy
    "wywalczyli" rozłączność, czyli niepodleganie późniejszemu
    opodatkowaniu w .pl).

    pzdr, Gotfryd

  • 4. Data: 2010-03-24 22:10:24
    Od: powerline <p...@g...pl>

    > Właścicielem też?

    I wlascicielem i pracownikiem (a moze tylko wlascicielem), ponoc ze
    wzgledu na *jakies przepisy* (cos zwiazanego ze wspolnotowym rynkiem
    pracy, mgliste mam o tym pojecie) nie moge prowadzic zdalnie
    najprostszej tam formy dzialalnosci czyli Sole Trader (odpowiednik
    naszej jednoosobowej dzialalnosci gospodarczej) - i tylko dlatego bylaby
    to jednoosobowa spolka z ograniczana odpowiedzialnoscia. Nadal jednak
    pozostaje pytanie czy moge jednoczesnie pracowac w PL i posiadac firme w
    UK. No a co do tego rozlacznego opodatkowania, no to o ile wiem,
    osiagajac dochody w obu krajach w danym roku, dochody z UK sluza do
    wyliczenia podstawy (razem z dochodami z PL), ktora okresla prog
    podatkowy, ktory z kolei stosuje do wyliczenia podatku od dochodow tylko
    Polsce (swoja droga zastanawiam sie czy to nie dziala tez w druga strone
    - czy UK nie interesuja moje dochody z pracy w PL).

    No ale pomijajac podatek - wypada tez placic ubezpieczenie w obu krajach
    (zdecydowanie wieksze w PL). No jakby nie bylo troche skomplikowana i
    zawila sytuacja.

    pozdrawiam

  • 5. Data: 2010-03-24 22:56:29
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    On 2010-03-24 23:10, powerline wrote:
    > [...] Nadal jednak
    > pozostaje pytanie czy moge jednoczesnie pracowac w PL i posiadac firme w
    > UK.

    Oczywiście, że tak.

    > [...]

    > No ale pomijajac podatek - wypada tez placic ubezpieczenie w obu krajach
    > (zdecydowanie wieksze w PL). No jakby nie bylo troche skomplikowana i
    > zawila sytuacja.

    Oba ubezpieczenia płacisz tylko(!) w tym kraju w którym masz umowę o
    pracę. Jeśli masz umowę o pracę w kilku państwach to płacisz tam gdzie
    zamieszkujesz.

    Wynika to z rozporządzenia EWG nr 1408/71 (art. 14 ustęp 2 i art. 14c
    punkt b).

    Na tym bazują tak zwane "optymalizacje" ZUS-owskie. Przy czym
    zdecydowanie unika się w takim przypadku "mania" etatu w Polsce.

    Tak więc jeśli planujesz pracować *) w Polsce, to niestety wszelkie
    ubezpieczenia społeczne/zdrowotne płacisz również w Polsce.

    Piotrek

    *) Pojęcie pracownika najemnego według tego rozporządzenia jest szersze
    niż pojęcie pracownika z polskiego kodeksu pracy.

  • 6. Data: 2010-03-25 10:40:41
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 24 Mar 2010, powerline wrote:

> [...]
    > dzialalnosci czyli Sole Trader (odpowiednik naszej jednoosobowej dzialalnosci

    Akurat w tym pojęcie mam równie mgliste, ale wydaje mi się że powinno to
    wynikać wprost z faktu, że DG jest "przypisane" do osoby, a tym samym
    jej "miejsce prowadzenia" - do miejsca zamieszkania.
    Czyli tak samo jak w .pl

> [...]
    > ktora okresla prog podatkowy, ktory z kolei stosuje do wyliczenia podatku od

    Wydawało mi się, że tak było, po czym jak gastarbeiterzy podnieśli krzyk
    że muszą dopłacać do podatku, to rząd (zamiast zastanowić się DLACZEGO
    dopłacają...) skorygował umowę z .gb - i opodatkowanie jest "rozdzielne".
    Ale że mnie mało interesuje, to nie śledziłem aktualizacji, niemniej
    rozeznaj jak jest.
    To co opisujesz jest "o ile umowa m-narodowa nie stanowi inaczej"
    (a sugeruję, że AFAIR stanowi).

    pzdr, Gotfryd