  • 1. Data: 2007-01-24 19:03:55
    Temat: Faktura zaliczkowa, przełom roku
    Od: "Maciek" <m...@g...com>

    Witam,

    Takie mnie naszło pytanie...
    Mam umowę na wykonanie pewnej usługi.. klient wpłacił zaliczkę, ja
    wystawiłem na to fakturę... w grudniu 2006
    prawdopodobnie w lutym usługa zostanie w pełni rozliczona i wtedy
    wystawię fakturę:
    1. wykonanie usługi : kwota netto: xxx zł + 22% vat
    2. zaliczka na wykonanie usługi - faktura vat z grudnia 2006
    nr..../2006. kwota netto: -(yyy zł +22% vat)
    w sumie do zapłaty: xxx-yyy zł

    Jak to wszystko ma się do przełomu roku. rozliczeń rocznych podatku
    dochodowego. itp..
    Dzięki, pozdrawiam
    Maciek

  • 2. Data: 2007-01-24 21:00:39
    Temat: Re: Faktura zaliczkowa, przełom roku
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Maciek wrote:

    > Jak to wszystko ma się do przełomu roku. rozliczeń rocznych podatku
    > dochodowego. itp..

    Do dochodowego (art 14.4) nijak.
    Zaliczka nie jest przychodem.

  • 3. Data: 2007-01-24 21:54:59
    Od: Maciek <m...@n...pl>

    cef napisał(a):
    > Do dochodowego (art 14.4) nijak.
    > Zaliczka nie jest przychodem.
    Podłączę się do tematu. Mam problem o tyle podobny, że w tym miesiącu
    pierwszy raz podpisałem umowę, w której występuje zaliczka oraz dwa
    etapy realizacji, po których ma nastąpić zapłata części kwoty z umowy.
    Po podpisaniu umowy wystawiłem fakturę, ale w nazwie usługi nie ma nic
    na temat tego, że to zaliczka, tylko jest napisane, że to faktura
    częściowa nr 1 zgodnie z umową nr xx/yy. Czy tak jest dobrze, czy musi
    być wspomniane, że to zaliczka? Kiedy mam rozliczyć podatek dochodowy i
    VAT od takiej faktury?

    Maciek
    KPiR, VAT kwartalnie, ZUS, memoriał

  • 4. Data: 2007-01-24 22:50:53
    Od: Maciek <m...@n...pl>

    cef napisał(a):
    > Do dochodowego (art 14.4) nijak.
    > Zaliczka nie jest przychodem.
    Ok, ok - coś poczytałem i już wiem, że faktura zaliczkowa, to nie jest
    tak do końca zwykła faktura, a wydawało mi się, że tutaj nie można nic
    skomplikować ;-)

    W mojej sytuacji popełniłem już chyba pierwszy błąd, tzn. wystawiłem
    fakturę na zaliczkę (dodam, że z terminem płatności 7 dni) przed
    otrzymaniem tej zaliczki. Dodatkowo w nazwie usługi nic nie ma, że to
    zaliczka tylko "faktura częściowa nr 1".

    W umowie mam zapisane, że płatności będą następowały tak:
    - zaliczka 20% w ciągu 7 dni od podpisania umowy
    - 20% po zakończeniu pierwszego etapu prac
    - 30% po zakończeniu drugiego etapu prac
    - 30% po podpisaniu protokołu odbioru

    Zakładając, że ta wystawiona przeze mnie faktura jest zaliczkowa (czyli
    nie płacę od niej podatku dochodowego), co się dzieje w momencie
    wystawienia kolejnej faktury (po pierwszym etapie), która nie jest już
    zaliczkowa, ale wiąże się z otrzymaniem zapłaty za część wykonanych
    prac? Czy w tym momencie płacę podatek dochodowy od całej faktury
    zaliczkowej, czy też może od jakiejś jej części?

  • 5. Data: 2007-01-25 07:17:45
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Wed, 24 Jan 2007 23:50:53 +0100, Maciek napisał(a):

> [...]
    > prac? Czy w tym momencie płacę podatek dochodowy od całej faktury
    > zaliczkowej, czy też może od jakiejś jej części?

    Pytanie podstawowe: czy chodzi o roboty budowlane? (uwaga: czasami pojęcie
    "roboty budowlane" w ustawach jest szersze niż w języku potocznym)

  • 6. Data: 2007-01-25 09:23:40
    Od: Maciek <m...@n...pl>

    jureq napisał(a):
    > Pytanie podstawowe: czy chodzi o roboty budowlane? (uwaga: czasami pojęcie
    > "roboty budowlane" w ustawach jest szersze niż w języku potocznym)
    Według mnie nie, ale jak napiszę urzędowi skarbowemu, że to "budowa
    systemu sterowania", może się okazać, że to jednak roboty budowlane ;-)
    Rzecz jest z pogranicza automatyki i informatyki.

  • 7. Data: 2007-01-25 19:12:51
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 25 Jan 2007, Maciek wrote:

    > Według mnie nie, ale jak napiszę urzędowi skarbowemu, że to "budowa systemu
    > sterowania", może się okazać, że to jednak roboty budowlane ;-)

    Ty się śmiej... ja na takiego prawnika u kontrahenta trafiłem :>

    pzdr, Gotfryd