    From: "Sark" <w...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Faktura "pro forma" a FV
    Date: Wed, 18 Dec 2002 02:49:43 +0100
    Sender: w...@p...onet.pl@ntwklan-sz-62-233-158-34.devs.futuro.pl

    Czytając poniższy tekst (chodzi o dostęp do części płatnej serwisu
    internetowego)....

    [[Płatne przelewem w ciągu 14 dni od wystawienia faktury "pro forma". Po
    otrzymaniu wpłaty zostanie wystawiona faktura VAT]]

    .... mam wątpliwość co do wystarczającego stopnia potwierdzenia zapłaty za
    fakturę VAT skoro w tytule przelewu pojawi się tekst "zapłata za fakturę
    proforma nr XX". I imo, nie za bardzo zmieni się to przez dodanie jeszcze
    opisu usługi np. "Prenumerata kwartalna serwisu internetowego YYYY". Nie
    chodzi w tym przypadku o obawy w stosunku do sprzedawcy ale o stanowisko US
    co do faktu zapłaty za fakturę VAT.

    IMO zapewne pomocne byłoby dopisanie na dosłanej później fakturze VAT
    dopisku "zapłacono przelewem na podstawie faktury pro forma nr XX" (choć
    pewnie będzie standardowy tekst "forma płatności przelew") jednak nie mam
    przekonania czy taka forma "przedpłacenia" jest zgodna z vatowskim prawem.
    Sark