  • Data: 2006-04-27 15:44:51
    Temat: Dodatkowe przychody emeryta
    Od: b...@o...pl szukaj wiadomości tego autora

    Dodatkowe przychody emeryta z tytułu najmu...

    Jestem na wcześniejszej emeryturze. Otrzymuję spore
    przychody za wynajem, który zamierzam rozliczyć w
    przyszłym roku na zasadzie ryczałtu ewidencjonowanego PIT-28.

    Czy takie dochody kwalifikują się do tych ograniczających
    lub nawet zawieszających moją emeryturę?
    Nie mam działalnościgospodarczej, po prostu otrzymuję przychody za
    wynajem.

    Tutaj opisany jest sposób, w jaki chcę się rozliczyć:
    http://www.pit.pl/wynajem/index.php

    Czy przez to mogą mi obniżyć emeryturę?
    Nie jest to przecież praca na etacie...
    Z góry dziękuję za pomoc.

    ----------

    Fragment z oficjalnej witryny ZUS-u:

    "Do przychodów mających wpływ na zawieszanie prawa do świadczeń
    emerytalno-rentowych nie wlicza się natomiast przychodów uzyskiwanych
    z tytułu wykonywania pracy zarobkowej nie objętej obowiązkowymi
    ubezpieczeniami społecznymi.
    Przychody nieobjęte obowiązkiem ubezpieczenia społecznego, a tym
    samym nie uwzględniane przy ustalaniu przychodu wpływającego na
    zawieszenie lub zmniejszenie świadczeń, to np. uzyskiwane z tytułu:

    * darowizn i zapomóg,
    * umowy o dzieło, praw autorskich i patentowych,
    * wynajmu lub dzierżawy nieruchomości albo lokali, chyba że
    wynajem lub dzierżawa stanowią przedmiot działalności
    gospodarczej."

    Z ostatniego punktu wnioskuję, że jeśli nie mam działalności
    gospodarczej
    (a nie mam), to tego typu przychody nie mają wpływu na moją
    emeryturę.
    Czy dobrze rozumuję?