  • 1. Data: 2006-06-09 07:42:59
    Temat: Delegacja czy tylko wykonywanie usługi u klienta?
    Od: "Qgar" <q...@i...USUNpl>

    Witam!

    Bylem przez pewien czas zatrudniony na umowe o prace w pewnej

    firmie. Pozniej zalozylem jednoosobowa dzialalnosc gospodarcza,

    z dotychczasowym pracodawca podpisalem umowe o wspolprace.

    Jako siedzibe dzialalnosci mam mieszkanie, w ktorym jestem

    zameldowany na stale, ale w ramach podpisanej umowy musze

    wykonywac uslugi u wspolpracownika 150km od domu. Mieszkam

    wowczas w hotelu, na co mam fakturę + bilety za dojazd.

    W siedzibie dzialalności bywam srednio raz na miesiac na kilka dni.

    Pytanie jest następujace:

    czy praca wykonywana w ramach tej umowy o wspolprace to delegacja

    czy tez zwykle wykonywanie uslugi u klienta?

    Tzn. czy moge odliczac rowniez diete czy tylko koszt hotelu

    i biletów wpisać do KPiR?

    Z przeczytanych informacji o podobnych przypadkach dowiedzialem sie,

    ze najlepiej skierowac wniosek do US o interpretacje, gdyz USy

    roznie te sytuacje traktuja. Czy to najlepsze rozwiazanie?

    Czy slyszeliscie o dokonanych juz takich interpretacjach? Jesli tak,

    to gdzie mozna znalezc te przyklady?

    Jak dlugo tak wogole sie czeka na odpowiedz z US na zlozony wniosek

    o interpretacje?

    I jeszcze takie podstawowe pytanie:

    W jakim dokumencie/przepisie/ustawie znajde definicje delegacji,

    bo znalazlem w sieci tylko opis mowiacy, ze delegacja jest wowczas,

    gdy usluga jest wykonywana poza siedziba (tu chyba bym mial prawo do diety)

    i poza miejscem pracy (tu nie wiem jak rozumiec miejsce pracy)?

    Qgar

    qgarATinteriaDOTpl

  • 2. Data: 2006-06-09 10:41:59
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 9 Jun 2006, Qgar wrote:

    > I jeszcze takie podstawowe pytanie:
    >
    > W jakim dokumencie/przepisie/ustawie znajde definicje delegacji,

    Przepisy najczęscię posługują się tylko terminami "wyjazd
    służbowy" i "dieta", "delegacja" jest terminem potocznym - i nie
    ma zakazu żeby "dowód wewnętrzny rozliczenia wyjazdu służbowego"
    stanowiący odwzorowanie rozliczenia owego wyjazdu nazwać "delegacją"
    skoro jest to słownikowo przyjęty:
    http://www.slownik-online.pl/kopalinski/47b2b9e4aa0d
    1e88412565b70074d865.php
    ...zwrot!
    :)
    A kwoty są w rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej
    (czy jakoś tak).

    > bo znalazlem w sieci tylko opis mowiacy, ze delegacja jest wowczas,
    > gdy usluga jest wykonywana poza siedziba (tu chyba bym mial prawo do diety)
    > i poza miejscem pracy (tu nie wiem jak rozumiec miejsce pracy)?

    Normalnie - miejsce pracy dotyczy pracownika.
    Prowadzącego DG "miejsce pracy" nie dotyczy - ale dotyczy rozporządzenie
    o 'delegacjach', a działa to tak że w ustawie o podatku dochodowym
    jest interpretowany a contrario zapis:
    +++
    Art. 23.
    1. Nie uważa się za koszty uzyskania przychodów:
    [...]
    52) wartości diet z tytułu podróży służbowych osób prowadzących
    działalność gospodarczą i osób z nimi współpracujących -w części
    przekraczającej wysokość diet przysługujących pracownikom,
    określoną w odrębnych przepisach wydanych przez właściwego ministra,
    [...]
    objaśnienie "a contrario":
    http://www.kodeks.wirt.pl/latina.htm

    Weź i POWOLI i DOKŁADNIE przeczytaj ustawę :)
    (a, coś wspomagającego trawienie postaw obok biurka ;))

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)