    From: "ebrom" <e...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: DG a podatki i koszty...
    Date: Sat, 1 Nov 2003 22:31:51 +0100
    Sender: e...@p...onet.pl@62.148.87.178

    pogooglowalem archiwum, ale nadal mam kilka watpliwosci i dylematow...

    do czerwca bylem zatrudniony w dwoch firmach na umowe o prace na czastkach
    etatow, co dalo mi w sumie te wymagane min 800 zl, zeby przy innych umowach
    (zlecenie i dzielo) z innymi firmami nie odprowadzac skladek do zus...

    aktualnie nadal mam czastki etatow, ale niestety nie daja mi juz one tej
    wymaganej minimalnej placy 800 zl, w zwiazku z powyzszym zostalem zmuszony
    do zalozenia dzialalnosci gospodarczej, by moc wykonywac zlecenia z innych
    firm (dodam tylko, ze to jest moim glownym zrodlem utrzymania ;-)
    no i tutaj wlasnie rodza sie moje dylematy... wczesniej pracowalem w tych
    firmach na standardowa umowe zlecenie oraz umowe o dzielo, gdzie wystawialem
    rachunki podchodace pod prawo autorskie (50% kosztow uzysku), czyli np.
    wystawialem miesiecznie rachunek na 3000 zl, z czego odprowadzane bylo tylko
    jakies 285 zl podatku, teraz gdy mam DG i wystawie ten sam rachunek na 3000
    zl, to z tytulu DG (KPiR) musze odprowadzic dwukrotnie wiekszy podatek,
    czyli pomijajac juz to ze musze placic pelne skladki zus jest to kolejna
    moja "strata" w stosunku do poprzedniej mojej sytuacji...

    i tutaj mam pytania
    - co robic zeby jakos zniwelowac te wszystkie skladki i podatki (aktualnie
    mam dwie umowy o prace - prywatnie oraz dwie dlugoterminowe umowy zlecenia
    jako DG z innymi firmami, prowadze dzialalnosc edukacyjna - glownie kursy i
    zajecia komputerowe, wiec nie jestem VAT'owcem)? co mozna wciagac w
    koszty? - czy musze koniecznie cos kupowac?, czy np. sprzet komputerowy
    ktory posiadam prywatnie i go wykorzystuje przeciez do pracy jakos sie
    "amortyzuje"?
    - jak to bedzie przy rozliczeniu rocznym - wszak dzialalnosc mam od czerwca,
    wczesniej i teraz mam prywatnie umowy o prace, wczesniej mialem prywatnie UD
    i UZ, teraz nadal mam umowy o prace i juz DG...

    jak ktos znajdzie kilka chwil na jakies wskazowki, to bede bardzo wdzieczny,
    bo ionaczej pozostanie mi wizyta w jakiejs poradni (oczywiscie w tej sprawie
    ;-)

    pozdro
    --
    Canonier Romek [Opole]