  • 1. Data: 2007-01-25 21:03:00
    Temat: Czy współwłasność to własność, a siedlisko rolnicze to lokal mieszkalny?
    Od: "Kasia" <d...@t...pl>

    Witam,
    We wrześniu 2002 nabyłam w postępowaniu spadkowym mieszkanie
    spółdzielcze własnościowe o powierzchni ok. 30m kw. [II grupa
    podatkowa]. Wczoraj dostałam natomiast wezwanie do złożenia zeznania
    podatkowego w sprawie spadku. Moja sytuacja jest o tyle skomplikowana,
    że:
    - sąd zawiadomił US, jednak osobiście się do US nie zgłosiłam
    - już po nabyciu spadku, nabyłam na współwłasność z bratem
    siedlisko rolnicze
    - w siedlisku tym jestem od roku zameldowana na pobyt stały

    Oczywiscie najbardziej interesuje mnie kwestia, czy jest jakaś
    możliwość, że załapię się na zwolnienie z podatku. Przebiłam
    się przez Ustawę o podatku od spadków i darowizn, i znalazłam takie
    fragmenty, w interpretacji których bardzo proszę Was o pomoc:

    Art.6 ust. 4. "Jeżeli nabycie niezgłoszone do opodatkowania
    stwierdzono następnie pismem, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą
    sporządzenia pisma; jeżeli pismem takim jest orzeczenie sądu,
    obowiązek podatkowy powstaje z chwilą uprawomocnienia się
    orzeczenia. W przypadku gdy nabycie nie zostało zgłoszone do
    opodatkowania, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą powołania się
    przez podatnika przed organem podatkowym lub organem kontroli skarbowej
    na fakt nabycia."

    Pytanie 1: Czy moje nabycie jest niezgłoszone (ja nie zgłaszałam)
    czy zgłoszone (sąd zgłosił)? Jeśli jest niezgłoszone, co
    rozumieć przez "stwierdzenie następnie pismem" - co to za pismo?
    (chyba nie to wezwanie, które dostałam? czy chodzi o orzeczenie w
    sprawie spadkowej?)

    pytam o to, ponieważ istotny jest czas emisji tego pisma:
    Art. 7 ust. 1. "Podstawę opodatkowania stanowi wartość nabytych
    rzeczy i praw majątkowych po potrąceniu długów i ciężarów
    (czysta wartość), ustalona według stanu rzeczy i praw majątkowych w
    dniu nabycia i cen rynkowych z dnia powstania obowiązku podatkowego."

    Nie muszę chyba wspominać, że przez te kilka lat cena rynkowa
    mieszkania istotnie wzrosła... To w przypadku pesymistycznej wersji,
    czyli jeśli okaże się, że muszę zapłacić podatek.

    Teraz trochę optymizmu mocno podszytego wątpliwościami:

    Art. 16 ust. 1 "W przypadku nabycia własności [...] spółdzielczego
    własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego [...] nie wlicza się do
    podstawy opodatkowania ich czystej wartości do łącznej wysokości
    nieprzekraczającej 110 m2 powierzchni użytkowej budynku lub lokalu.
    ",
    ale...
    Art. 16 ust. 2 pkt 2 "Ulga, o której mowa w ust. 1, przysługuje
    osobom, które łącznie spełniają następujące warunki: [...] nie
    są właścicielami innego budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego
    stanowiącego odrębną nieruchomość[...]"

    Tutaj pytanie 2, zdecydowanie dla mnie kluczowe: czy współwłasność
    siedliska rolniczego podpada pod wymienioną wyżej własność i tym
    samym uniemożliwia mi występowanie o zwolnienie z podatku?

    No i kolejna wątpliwość:
    Art. 16 ust. 2 pkt 5 " będą zamieszkiwać będąc zameldowanymi na
    pobyt stały w nabytym lokalu lub budynku i nie dokonają jego zbycia
    przez okres 5 lat:[...] od dnia zamieszkania potwierdzonego
    zameldowaniem na pobyt stały w nabytym lokalu lub budynku - jeżeli
    nabywca zamieszka i dokona zameldowania na pobyt stały w ciągu roku
    od dnia złożenia zeznania podatkowego [...]"

    Pytanie nr 3: ponieważ zeznania podatkowego nie złożyłam, czy
    oznacza to, że mogę jeszcze zameldować się w odziedziczonym
    mieszkaniu i mieszkać tam przez co najmniej 5 lat, spełniając
    niniejszym powyższy warunek? (planowałam to niezależnie od owego
    nieszczęsnego wezwania...)

    Będę bardzo wdzięczna za wszelką pomoc w odpowiedzi na któreś z
    pytań...

    Pozdrawiam
    Kasia