-
1. Data: 2003-09-17 15:33:03
Temat: Czy biurko w koszty?
Od: Piotr <e...@l...kso.pl>
Witam,
czy moge zaliczyc biurko oraz fotel w koszty prowadzenia dzialalnosci
jako osoba fizyczna?
Pozdrawiam,
Piotr
-
2. Data: 2003-09-17 16:51:33
Temat: Re: Czy biurko w koszty?
Od: "Wioletta Pikorska" <w...@j...com.pl>
Uzytkownik "Piotr" <e...@l...kso.pl> napisal w wiadomosci
news:bk9uqh$lij$1@atlantis.news.tpi.pl...
> Witam,
>
> czy moge zaliczyc biurko oraz fotel w koszty prowadzenia dzialalnosci
> jako osoba fizyczna?
----------------------
Tak bardzo ogólnie mozna, pewnie musisz usiasc przy biurku sporzadzajac
chociazby deklaracje PIT-5 ( zakladam ze rozliczasz sie prowadzac ksiazke
przych.i rozchod.)
Druga sprawa ile ten fotel czy biurko kosztuje jesli wiecej niz 3500 zl (
moze ? ) to wtedy jest srodkiem trwalym i odpowiedz bedzie bardziej
skaplikowana.
Wiola
-
3. Data: 2003-09-17 18:42:58
Temat: Re: Czy biurko w koszty?
Od: "modina" <m...@m...and.pl>
> Druga sprawa ile ten fotel czy biurko kosztuje jesli wiecej niz 3500 zl (
> moze ? ) to wtedy jest srodkiem trwalym i odpowiedz bedzie bardziej
> skaplikowana.
> Wiola
Oj, oj. Dzwoni, ale nie wiadomo w którym kościele?
Zdaje się, że definicja środka trwałego nie wiąże się z ceną, tylko z
okresem użytkowania. Wyposażenie, dla którego przewidujemy okres użytkowania
dłuższy niż rok - staje się środkiem trwałym.
3500 zł to granica od której ŚT nie można zamortyzować jednorazowo, a w
sposób np. liniowy.
Jeśli się mylę, to niech ktoś mnie poprawi - nie jestem księgowym.
Tomek
-
4. Data: 2003-09-17 20:46:53
Temat: Re: Czy biurko w koszty?
Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
On Wed, 17 Sep 2003, modina wrote:
>+ > Druga sprawa ile ten fotel czy biurko kosztuje jesli wiecej niz 3500 zl (
>+ > moze ? ) to wtedy jest srodkiem trwalym i odpowiedz bedzie bardziej
>+ > skaplikowana.
>+ > Wiola
>+
>+ Oj, oj. Dzwoni, ale nie wiadomo w którym kościele?
>+ Zdaje się, że definicja środka trwałego nie wiąże się z ceną,
>+ tylko z okresem użytkowania.
>+ Wyposażenie, dla którego przewidujemy okres użytkowania
>+ dłuższy niż rok - staje się środkiem trwałym.
>+ 3500 zł to granica od której ŚT nie można zamortyzować jednorazowo,
>+ a w sposób np. liniowy.
>+ Jeśli się mylę, to niech ktoś mnie poprawi - nie jestem księgowym.
Ja też nie (jestem księgowym, mylić się czasami mylę !), dla jasności :)
IMO w opinii Wioli błędu nie ma: "jeśli więcej niż 3500 zł
to wtedy JEST środkiem trwałym". Ponieważ "więcej niż rok"
wynika z kontekstu - to zdanie jest prawdziwe.
Ty też masz rację :), to co popisałeś nigdzie nie jest
sprzeczne z opinią Wioli.
Pewne zastrzeżenia budzi określenie "wyposażenia": nie
jest prawdą to co napisałeś, znaczy: "w rozumieniu
przepisów obowiązuje inna definicja wyposażenia nie
zabraniająca żyć mu dłużej niż rok" :) (coś może
*jednocześnie* podpadać pod ŚT i wyposażenie - i *dla
celów księgowych* możesz sobie wybrać o czym niżej).
Przepisy ustawy pozwalają "zaliczyć w koszt" wyposażenie poniżej
3500 (*OPRÓCZ* możliwości dokonania amortyzacji 1-razowej !),
a wtedy *odrębne* przepisy (o KPiR) nakazują wpisać do
ewidencji jeśli przekracza 1500 zł.
Jeszcze drobniejsze elementy ("zwykły młotek") również
łapią się na "ŚT" i "wyposażenie" - ale *nie trzeba*
ich nigdzie wpisywać; no a mówiąc/pisząc używa się
czasem skrótów... (można za to bić :)) - niemniej w tym
co cytujes Wiola do takiego skrótu się *nie odniosła* !
Dokładniej:
+++++++
Art. 22d. 1. Podatnicy mogą nie dokonywać odpisów amortyzacyjnych od
składników majątku, o których mowa w art. 22a i 22b, których wartość
początkowa, określona zgodnie z art. 22g, nie przekracza 3500 zł; wydatki
poniesione na ich nabycie stanowią wówczas koszty uzyskania przychodów
w miesiącu oddania ich do używania.
-------
+++++++
7) "wyposażenie" - rzeczowe składniki majštku, zwišzanego z wykonywanš
działalnociš, nie zaliczone, zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie
art. 22 ust. 7 ustawy o podatku dochodowym, do rodków trwałych,
......
1. Osoby obowišzane do prowadzenia księgi, zwane dalej "podatnikami",
prowadzš:
1) ewidencję rodków trwałych oraz wartoci niematerialnych i prawnych
zgodnie z odrębnymi przepisami,
2) ewidencję wyposażenia.
2. Ewidencjš wyposażenia obejmuje się wyposażenie, którego wartoć
poczštkowa, w rozumieniu odrębnych przepisów, przekracza 1.500 zł.
------
Stąd używa się skrótu myślowego i pisze: "jak coś kosztuje
mniej niż 3500 zł to możesz uznać to za wyposażenie",
w domyśle: *traktować* księgowo jako "koszt nie będący
środkiem trwałym" !
pozdrowienia, Gotfryd
(KPiR, VAT)
-
5. Data: 2003-09-17 21:06:52
Temat: Re: Czy biurko w koszty?
Od: "Wioletta Pikorska" <w...@j...com.pl>
Użytkownik "modina" <m...@m...and.pl> napisał w wiadomości
news:bka9un$it7$1@atlantis.news.tpi.pl...
> > Druga sprawa ile ten fotel czy biurko kosztuje jesli wiecej niz 3500 zl
(
> > moze ? ) to wtedy jest srodkiem trwalym i odpowiedz bedzie bardziej
> > skaplikowana.
> > Wiola
>
>
> Oj, oj. Dzwoni, ale nie wiadomo w którym kościele?
Akurat w którym kościele wiem( jest blisko mojego bloku) ale zdarza mi się
stosowac skróty myslowe zresztą zasygnalizowałam inne zaliczanie a pytający
ani nie okreslił wartości ani czy ma zamiar używać wiecej niż 1 rok .Myśle
że zauważyłeś moje okreslenie" tak ogólnie" a to raczej miało być wskazówką
na precyzyjniesze dane.
Pozdrawiam Wiola
-
6. Data: 2003-09-18 12:13:18
Temat: Re: Czy biurko w koszty?
Od: "modina" <m...@m...and.pl>
...>
> Stąd używa się skrótu myślowego i pisze: "jak coś kosztuje
> mniej niż 3500 zł to możesz uznać to za wyposażenie",
> w domyśle: *traktować* księgowo jako "koszt nie będący
> środkiem trwałym" !
>
> pozdrowienia, Gotfryd
> (KPiR, VAT)
Teraz rozumiem, ja nawet zwykłe regały kosztujące kilkaset zł wciągałem do
rejestru ŚT, mając na uwadze czas ich użytkowania. Człowiek, a zwłaszcza
taki prosty podatnik jak ja, uczy sie całe życie;)
Pozdrawiam
Tomek
-
7. Data: 2003-09-18 17:24:28
Temat: Re: Czy biurko w koszty?
Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
On Thu, 18 Sep 2003, modina wrote:
[...]
>+ Człowiek, a zwłaszcza
>+ taki prosty podatnik jak ja, uczy sie całe życie;)
Się nie martw :)
Ja "na wstępie" pogooglałem przepisowe ;) 3 tysiące postów,
popytałem o to i owo - i wiedziałem co i jak poksięgować.
Ale tego że w ustawie wycena jest "jeśli nie można
ustalić kosztów zakupu" nie przyuważyłem, no i wyceniłem
sobie sprzęt :(
A tak w ogóle to bardzo nie chciałbym czegoś "się nauczyć"
przy okazji kontroli :< !
pozdrowienia, Gotfryd
(KPiR, VAT)
-
8. Data: 2003-09-19 08:18:37
Temat: Re: Czy biurko w koszty?
Od: "Boguslaw Szostak" <a...@u...agh.edu.pl>
Użytkownik "Wioletta Pikorska" <w...@j...com.pl> napisał w wiadomości
news:bkaig0$g4l$1@nemesis.news.tpi.pl...
>
> Użytkownik "modina" <m...@m...and.pl> napisał w wiadomości
> news:bka9un$it7$1@atlantis.news.tpi.pl...
> > > Druga sprawa ile ten fotel czy biurko kosztuje jesli wiecej niz 3500
zl
> (
> > > moze ? ) to wtedy jest srodkiem trwalym i odpowiedz bedzie bardziej
> > > skaplikowana.
> > > Wiola
> >
> >
> > Oj, oj. Dzwoni, ale nie wiadomo w którym kościele?
>
> Akurat w którym kościele wiem( jest blisko mojego bloku) ale zdarza mi się
> stosowac skróty myslowe zresztą zasygnalizowałam inne zaliczanie a
pytający
> ani nie okreslił wartości ani czy ma zamiar używać wiecej niż 1 rok .Myśle
> że zauważyłeś moje okreslenie" tak ogólnie" a to raczej miało być
wskazówką
> na precyzyjniesze dane.
> Pozdrawiam Wiola
Dostalo Ci sie Wiolu NIESLUSZNIE , bo chcialas byc dobra Wrozka...
Ma racje Madzia, gdy w takich wypadkach pisze - ze wrozek tu nie ma......
Boguslaw