Sponsoring a podatki
2005-07-19 11:31
Przeczytaj także: Promocje sprzedażowe a podatki
KONSEKWENCJE PODATKOWE
W zakresie podatku dochodowego od osób prawnych („pdop”) wydatki ponoszone w związku z zawieraniem umów sponsoringu powinny być postrzegane zarówno przez pryzmat art. 15 ust. 1 updop, jak i art. 16 ust. 1 pkt 28 updop. Oznacza to, że podatnik (sponsor) ma prawo do zaliczenia w koszty uzyskania przychodów całości wydatków na sponsoring publiczny (reklama publiczna) oraz odpowiedniej części kosztów sponsoringu niepublicznego (reklama niepubliczna ujmowana w koszty podatkowe do limitu 0,25 proc. przychodów podatkowych), oczywiście o ile wydatkom tym przyświecał nadrzędny cel zwiększenia przychodów podatkowych.
Należy pamiętać, że przypadek sponsoringu niepublicznego, tj. takiego, którego koszty zostaną zaliczone do kosztów podatkowych jedynie w ramach limitu 0,25 proc. przychodów, nie jest rzadkością. Dotyczy to sponsoringu wszelkiego rodzaju imprez, na które uczestnik może wejść jedynie za okazaniem imiennego zaproszenia (wejście na imprezę po okazaniu biletu, który zasadniczo może kupić każdy, nie powoduje klasyfikacji danej imprezy jako niepublicznej). Pamiętać również należy, że często podatnicy będący sponsorami imprezy publicznej zgodnie z umową ponoszą w ramach tej imprezy koszty związane z organizacją zdarzeń o charakterze niepublicznym, np. popremierowych bankietów, uroczystych kolacji po zamknięciu wystawy etc. W takim wypadku koszty działań o charakterze niepublicznym powinny, dla celów podatkowych, zostać wydzielone z całokształtu kosztów sponsoringu danej imprezy publicznej.
W przypadku kiedy sponsoring przyjmuje formę finansowania o charakterze jednostronnym, koszty takiego sponsoringu, które w istocie będą darowizną, nie będą mogły zostać zaliczone do podatkowych kosztów uzyskania przychodu. Jednakże, w zależności od tego, jaki podmiot będzie beneficjentem takiego świadczenia i na jaki cel zostanie ono przekazane, może istnieć możliwość, oczywiście w ramach limitów wskazanych w updop, pomniejszenia podstawy opodatkowania podatkiem pdop o kwoty dokonanych darowizn (darowizny na rzecz podmiotów, których działalność regulowana jest przepisami ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie).
Konsekwencją uznania, że sponsoring to w istocie usługa reklamowa, jest zobowiązanie sponsorowanego do wystawienia faktury VAT. W przypadku sponsoringu pieniężnego (właściwego) wyłącznie sponsorowany wystawi fakturę VAT dokumentującą wyświadczenie na rzecz sponsora usługi reklamowej lub promocyjnej obciążonej 22-proc. podatkiem VAT należnym.
Jeżeli sponsoring przybiera formę porozumienia barterowego, zarówno sponsor, jak i sponsorowany będą zobowiązani do wystawienia faktury VAT wykazującej wartość dokonanych świadczeń (każda ze stron wystawi fakturę dotyczącą dokonanego przez siebie świadczenia, np. sponsorowany wystawi fakturę dokumentującą wykonanie usługi reklamowej, natomiast sponsor wystawi fakturę dokumentującą przekazanie świadczenia rzeczowego). W takim przypadku należy jednak pamiętać, że świadczenia stron umowy sponsoringu powinny być ekwiwalentne, bowiem ustalenie wartości świadczeń na różnych poziomach może oznaczać, że jedna ze stron jest beneficjentem nieodpłatnego (lub częściowo odpłatnego) świadczenia, którego wartość powinna zostać potraktowana jako przychód podlegający opodatkowaniu.
Natomiast obowiązek samoobciążenia się podatkiem VAT należnym na wartości przekazanych towarów zaistnieje w przypadku tzw. sponsoringu pozornego, którego przedmiotem jest jednostronne, nieekwiwalentne świadczenie rzeczowe. W takim przypadku darczyńca (sponsor) będzie zobowiązany sam obciążyć się podatkiem VAT i udokumentować to w wystawionej przez siebie wewnętrznej fakturze VAT. W tej sytuacji to darczyńca poniesie dodatkowy koszt w postaci podatku VAT należnego od nagrody ufundowanej na rzecz sponsorowanego.
oprac. : Karolina Stawowska / Marketing w Praktyce