Dotacja z Urzędu Pracy zwolniona z podatku?
2013-05-13 13:35
Dotacja z Urzędu Pracy zwolniona z podatku? © maciejr23 - Fotolia.com
Przeczytaj także: Środki trwałe: dotacja a koszty i przychody podatkowe
Bezrobotni noszący się z zamiarem otwarcia własnej działalności gospodarczej, mogą na ten cel otrzymać dofinansowanie z Funduszu Pracy. Istniejący przedsiębiorcy mogą natomiast starać się o dotacje na utworzenie nowych stanowisk pracy. To, z jakiego dofinansowania podatnik korzysta, jest bardzo istotne z punktu widzenia podatku dochodowego. Niektóre z tych dofinansowań bowiem korzystają ze zwolnienia z tego podatku.Osoba bezrobotna, która jest zarejestrowania w Urzędzie Pracy, może otrzymać dotację z Funduszu Pracy na rozpoczęcie działalności gospodarczej. Zasady przyznawania takich dotacji regulują przepisy ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. z 2008 r. nr 69, poz. 415 ze zm.), a także rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 23 kwietnia 2012 r. w sprawie dokonywania z Funduszu Pracy refundacji kosztów wyposażenia lub doposażenia stanowiska pracy dla skierowanego bezrobotnego oraz przyznawania środków na podjęcie działalności gospodarczej (Dz. U. poz. 457).
Powyższe przepisy regulują także zasady ubiegania się o dofinansowania na utworzenie nowego stanowiska pracy w istniejącym przedsiębiorstwie.
Co się z kolei tyczy przychodów z działalności gospodarczej, te zostały określone w art. 14 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Ustawodawca nakazuje tutaj zaliczyć m.in. dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych (art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy).
fot. maciejr23 - Fotolia.com
Dotacja z Urzędu Pracy zwolniona z podatku?
Z drugiej strony art. 23 ust. 1 pkt 45 ustawy mówi, że do kosztów uzyskania przychodu nie zalicza się odpisów z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych dokonywanych, według zasad określonych w art. 22a-22o, od tej części ich wartości, która odpowiada poniesionym wydatkom na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie tych środków lub wartości niematerialnych i prawnych, odliczonym od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym albo zwróconym podatnikowi w jakiejkolwiek formie.
Tym samym ustawodawca nakazuje co do zasady zaliczyć do przychodów z działalności gospodarczej także różnego rodzaju dotacje otrzymane przez przedsiębiorcę w związku z prowadzoną firmą. Wyjątek stanowią tutaj te z nich (tzn. nie są zaliczane do przychodu przedsiębiorcy, który należy opodatkować), które służą zakupowi bądź wytworzeniu środków trwałych podlegających amortyzacji. Jednakże w tym przypadku odpis amortyzacyjny przypadający na część wartości początkowej sfinansowanej tą dotacją, nie może być kosztem uzyskania przychodu.
Wskazane wyżej zasady mają także zastosowanie do dotacji otrzymanych z Funduszu Pracy, z jednym jednak wyjątkiem. Otóż w art. 21 ust. 1 pkt 121 ustawy ustawodawca wskazał, że wolne od tego podatku są jednorazowe środki przyznane bezrobotnemu na podjęcie działalności, o których mowa w art. 46 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy.
Dodajmy w tym miejscu, że zgodnie z art. 46 ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, starosta z Funduszu Pracy może przede wszystkim:
- zrefundować podmiotowi prowadzącemu działalność gospodarczą koszty wyposażenia lub doposażenia stanowiska pracy dla skierowanego bezrobotnego w wysokości określonej w umowie, nie wyższej jednak niż 6-krotnej wysokości przeciętnego wynagrodzenia (pkt 1)
- przyznać bezrobotnemu jednorazowo środki na podjęcie działalności gospodarczej, w tym na pokrycie kosztów pomocy prawnej, konsultacji i doradztwa związane z podjęciem tej działalności, w wysokości określonej w umowie, nie wyższej jednak niż 6-krotnej wysokości przeciętnego wynagrodzenia, a w przypadku gdy działalność jest podejmowana na zasadach określonych dla spółdzielni socjalnych, wysokość przyznanych bezrobotnemu środków nie może przekraczać 4-krotnego przeciętnego wynagrodzenia na jednego członka założyciela spółdzielni oraz 3-krotnego przeciętnego wynagrodzenia na jednego członka przystępującego do spółdzielni socjalnej po jej założeniu (pkt 2).
Co za tym idzie, powyższe dotacje, mimo że obydwie są przyznawane na podstawie art. 46 ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, z punktu widzenia ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych są zgoła odmiennie traktowane.
Przyznana dotacja na otwarcie firmy bowiem w całości korzysta ze zwolnienia w podatku dochodowym, podczas gdy dotacja na utworzenie bądź doposażenie stanowiska pracy jest zwolniona tylko w części wydatkowanej na zakup bądź wytworzenie środków trwałych podlegających amortyzacji.
oprac. : Krzysztof Skrzypek / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)