eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPodatkiPorady podatkoweUlepszenie środka trwałego a jego wartość początkowa

Ulepszenie środka trwałego a jego wartość początkowa

2013-04-18 13:39

Ulepszenie środka trwałego a jego wartość początkowa

Ulepszenie środka trwałego a jego wartość początkowa © Jürgen Fälchle - Fotolia.com

Wydatki na remont składnika majątku stanowiącego środek trwały firmy są odnoszone bezpośrednio w ciężar kosztów uzyskania przychodu. Inaczej jest w przypadku jego ulepszenia bądź modernizacji. W takim przypadku bowiem ponoszone wydatki powiększają wartość początkową środka trwałego, o ile ich wartość przekracza 3 500 zł. Warto jednak pamiętać, że limit ten należy uwzględniać w perspektywie całego roku.

Przeczytaj także: Amortyzacja środka trwałego podczas trwania jego modernizacji

Rozpatrzmy następującą sytuację: W styczniu 2012 r. podatnik dokonał modernizacji środka trwałego, której wartość wyniosła 2 000 zł. Następnie w maju 2012 r. ponownie go zmodernizował. Tym razem wydatki na ten cel wyniosły 1 400 zł. Kolejna modernizacja nastąpiła we wrześniu 2012 r. a jej wartość to 3 600 zł. Jak powyższe wydatki rozliczyć w podatku dochodowym?

Zgodnie z art. 22g ust. 17 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeli środki trwałe uległy ulepszeniu w wyniku przebudowy, rozbudowy, rekonstrukcji, adaptacji lub modernizacji, wartość początkową tych środków powiększa się o sumę wydatków na ich ulepszenie, w tym także o wydatki na nabycie części składowych lub peryferyjnych, których jednostkowa cena nabycia przekracza 3 500 zł.
Środki trwałe uważa się tutaj za ulepszone, gdy suma wydatków poniesionych na ich przebudowę, rozbudowę, rekonstrukcję, adaptację lub modernizację w danym roku podatkowym przekracza 3 500 zł i wydatki te powodują wzrost wartości użytkowej w stosunku do wartości z dnia przyjęcia środków trwałych do używania, mierzonej w szczególności okresem używania, zdolnością wytwórczą, jakością produktów uzyskiwanych za pomocą ulepszonych środków trwałych i kosztami ich eksploatacji.

Przytoczona regulacja wskazuje zatem, że wydatki na modernizację środka trwałego co do zasady nie mogą być odniesione bezpośrednio w koszty uzyskania przychodu, a powiększają wartość początkową tego środka trwałego, od której to naliczana jest amortyzacja. Jest tak jednak jedynie w takim przypadku, w którym wartość poniesionych nakładów przekracza 3 500 zł. Limit ten dotyczy przy tym nie pojedynczego nakładu, a wszystkich, które miały miejsce w danym roku podatkowym.

W naszym przykładzie początkowo wartość poniesionych nakładów na modernizację środka trwałego wyniosła 2 000 zł, a więc była niższa aniżeli 3 500 zł. Tym samym z uwagi na ich wysokość wydatek ten należało odnieść bezpośrednio w koszty uzyskania przychodu.

fot. Jürgen Fälchle - Fotolia.com

Ulepszenie środka trwałego a jego wartość początkowa

Wydatki na remont składnika majątku stanowiącego środek trwały firmy są odnoszone bezpośrednio w ciężar kosztów uzyskania przychodu. Inaczej jest w przypadku jego ulepszenia bądź modernizacji. W takim przypadku bowiem ponoszone wydatki powiększają wartość początkową środka trwałego, o ile ich wartość przekracza 3 500 zł.


Podobnie będzie z wydatkami na modernizację dokonaną w maju 2012 r. Te wyniosły bowiem 1 400 zł. Do tej pory zatem przedsiębiorca poniósł nakłady na modernizację środka trwałego w wysokości 3 400 zł, a więc nadal poniżej wskazanego wyżej limitu.

Sytuacja diametralnie zmienia się przy modernizacji dokonanej we wrześniu 2012 r., która kosztowała 3 600 zł. W perspektywie roku bowiem wartość modernizacji środka trwałego wyniosła: 2 000 zł + 1 400 zł + 3 600 zł = 7 000 zł.

Tym samym, z uwagi na wartość nakładów poniesionych na ulepszenie we wrześniu 2012 r., wartość początkowa środka trwałego powiększa się o sumę wydatków poniesionych na to ulepszenie od początku roku, a więc o kwotę 7 000 zł. Odpisy amortyzacyjne od nowej wartości początkowej środka trwałego będą co do zasady naliczane od miesiąca września 2012 r.

Powyższe wymaga przy tym dokonania korekty kosztów o te nakłady, które wcześniej zostały w nich ujęte. Stosownego zmniejszania należy dokonać na bieżąco w miesiącu, w którym został przekroczony limit 3 500 zł (a więc we wrześniu). Nie ma tutaj obowiązku zmiany rozliczeń za poprzednie miesiące, w których nakłady te zostały ujęte w kosztach (a więc za styczeń i maj), gdyż w tamtych okresach wydatki te nie osiągnęły ustawowego limitu i nie było przeszkód, aby bezpośrednio obciążały koszty uzyskania przychodów.

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć urząd skarbowy lub izbę skarbową.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: