eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPodatkiInterpretacje i wyjaśnieniaKPiR: budowa środka trwałego z towarów handlowych

KPiR: budowa środka trwałego z towarów handlowych

2013-04-13 10:45

KPiR: budowa środka trwałego z towarów handlowych

Budowa budynku © sculpies - Fotolia.com

W przypadku przekazania towaru handlowego na budowę środka trwałego, należy wyksięgować go z kol. 10 podatkowej księgi przychodów i rozchodów na podstawie sporządzonego dowodu księgowego posiadającego elementy określone w § 12 rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów. Momentem, w którym należy dokonać ww. wyksięgowania z kosztów jest moment przekazania towaru handlowego na budowę środka trwałego. Stanowisko takie zajął Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji indywidualnej z dnia 19.07.2010 r. nr ILPB1/415-497/10-4/AG.

Przeczytaj także: Likwidacja firmy: "wycena" majątku w PIT

Jakie wątpliwości wyjaśnił organ podatkowy?

Firma handluje materiałami budowlanymi. W 2007 r. zakupiła pustak jako towar handlowy, który został wpisany do podatkowej księgi przychodów i rozchodów w kolumnie 10. Towar ten nie został sprzedany i ujęto go w remanencie. W 2010 r. rozpoczęto budowę magazynu na potrzeby firmy. Niesprzedany pustak postanowiono wykorzystać na tę budowę. W roku 2010 magazyn nie będzie oddany do użytku. Zadano pytanie, jak w takim przypadku zaksięgować powyższą operację w księdze podatkowej? W przedmiotowej sprawie organ podatkowy zajął następujące stanowisko:

„(…) Sposób prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów określa rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (Dz. U. Nr 152, poz. 1475 ze zm.).

Zgodnie z Objaśnieniami do podatkowej księgi przychodów i rozchodów zawartymi w załączniku nr 1 do ww. rozporządzenia, kolumna 10 przeznaczona jest do wpisywania zakupu materiałów oraz towarów handlowych według cen zakupu.
W myśl § 3 pkt 1 lit. a) ww. rozporządzenia towarami handlowymi są wyroby przeznaczone do sprzedaży w stanie nieprzerobionym (…).

fot. sculpies - Fotolia.com

Budowa budynku

Wykorzystywanie do budowy magazynu materiałów budowlanych stanowiących towary handlowe winno zostać odzwierciedlone w księdze przychodów i rozchodów.


Pustaki ceramiczne, które były wprowadzone do podatkowej księgi przychodów i rozchodów, nie zostały sprzedane, a następnie zostały wykorzystane przez Wnioskodawcę do budowy magazynu, jaki będzie wykorzystywany w prowadzonej działalności gospodarczej. Fakt przekazania niesprzedanego towaru handlowego na budowę środka trwałego winien mieć swoje odzwierciedlenie w podatkowej księdze przychodów i rozchodów.

Kwestią do rozstrzygnięcia jest sposób zdjęcia towarów handlowych wykorzystanych do budowy środka trwałego z kol. 10 podatkowej księgi przychodów i rozchodów.

W myśl art. 24 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych u podatników osiągających dochody z działalności gospodarczej i prowadzących księgi przychodów i rozchodów dochodem z działalności jest różnica pomiędzy przychodem w rozumieniu art. 14 a kosztami uzyskania powiększona o różnicę pomiędzy wartością remanentu końcowego i początkowego towarów handlowych, materiałów (surowców) podstawowych i pomocniczych, półwyrobów, wyrobów gotowych, braków i odpadków, jeżeli wartość remanentu końcowego jest wyższa niż wartość remanentu początkowego, lub pomniejszona o różnicę pomiędzy wartością remanentu początkowego i końcowego, jeżeli wartość remanentu początkowego jest wyższa.

Przy czym w myśl § 27 ust. 1 ww. rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów podatnicy są obowiązani do sporządzenia i wpisania do księgi spisu z natury towarów handlowych, materiałów (surowców) podstawowych i pomocniczych, półwyrobów, produkcji w toku, wyrobów gotowych, braków i odpadów, zwanego dalej "spisem z natury", na dzień 1 stycznia, na koniec każdego roku podatkowego, na dzień rozpoczęcia działalności w ciągu roku podatkowego, a także w razie zmiany wspólnika, zmiany proporcji udziałów wspólników lub likwidacji działalności. Spis z natury podlega wpisaniu do księgi także wówczas, gdy osoby prowadzące działalność gospodarczą sporządzają go za okresy miesięczne oraz gdy na podstawie odrębnych przepisów jego sporządzenie zarządził naczelnik urzędu skarbowego (§ 27 ust. 2 ww. rozporządzenia).

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalność gospodarczej nabywa materiały budowlane – towar handlowy. Pustaki ceramiczne zakupione w 2007 roku nie zostały sprzedane, a w 2010 roku Wnioskodawca podjął decyzję o przekazaniu ich na cele wybudowania środka trwałego, jaki będzie wykorzystywany w prowadzonej działalności.

Konieczne będzie wyksięgowanie towaru handlowego przekwalifikowanego do budowy środka trwałego z kosztów uzyskania przychodów. Dokonuje się tego wpisując w kolumnie 10 wartość korekty ze znakiem minus bądź kolorem czerwonym. Podstawą takiego zapisu jest dowód księgowy. Musi on odpowiadać wymogom określonym w par. 12 ust. 3 pkt 2 rozporządzenia.

W tym przypadku należy posiłkować się § 12 ust. 3 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów, który podaje, że podstawą zapisów w księdze są dowody księgowe, którymi są:
1. faktury VAT, w szczególności faktury VAT marża, faktury VAT RR, faktury VAT MP, dokumenty celne, rachunki oraz faktury korygujące i noty korygujące, zwane dalej " fakturami ", odpowiadające warunkom określonym w odrębnych przepisach, lub
2. inne dowody, wymienione w § 13 i 14, stwierdzające fakt dokonania operacji gospodarczej, zgodnie z jej rzeczywistym przebiegiem i zawierające co najmniej:
a. wiarygodne określenie wystawcy lub wskazanie stron (nazwę i adresy) uczestniczących w operacji gospodarczej, której dowód dotyczy,
b. datę wystawienia dowodu oraz datę lub okres dokonania operacji gospodarczej, której dowód dotyczy, z tym, że jeżeli data dokonania operacji gospodarczej odpowiada dacie wystawienia dowodu, wystarcza podanie jednej daty,
c. przedmiot operacji gospodarczej i jego wartość oraz ilościowe określenie, jeżeli przedmiot operacji jest wymierny w jednostkach naturalnych,
d. podpisy osób uprawnionych do prawidłowego udokumentowania operacji gospodarczych
- oznaczone numerem lub w inny sposób umożliwiający powiązanie dowodu z zapisami księgowymi dokonanymi na jego podstawie.

W związku z powyższym, w przypadku przekazania towaru handlowego na budowę środka trwałego, należy wyksięgować go z kol. 10 podatkowej księgi przychodów i rozchodów. W tej części stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe. Należy sporządzić dowód księgowy posiadający elementy określone w § 12 rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów.

Momentem, w którym należy dokonać ww. wyksięgowania z kosztów jest moment przekazania towaru handlowego na budowę środka trwałego, nie zaś jak wskazał Wnioskodawca koniec roku podatkowego.(…)”


Pełną treść interpretacji można przeczytać na stronie Ministerstwa Finansów

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć urząd skarbowy lub izbę skarbową.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: