Promocje sprzedażowe a podatki
2005-05-29 16:14
Przeczytaj także: Kiedy i jaki podatek od wygranej w loterii, konkursie i pokera online?
Obowiązek pobrania i odprowadzenia tego podatku do właściwego urzędu skarbowego, a także złożenia deklaracji PIT-8a (w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano podatek) spoczywa na organizatorze akcji. Ustawodawca przewidział jednakże wiele sytuacji, w których nagrody mogą podlegać zwolnieniu z opodatkowania. I tak, jżeli nagroda przekazywana jest w sprzedaży premiowej adresowanej do konsumentów, a jej wartość nie przekracza 760 zł, nagroda taka podlega zwolnieniu z opodatkowania – brak jest obowiązków zarówno w zakresie opodatkowania nagród, jak i składania deklaracji PIT-8a.
Zastosowanie zwolnienia w odniesieniu do nagród wydawanych w konkursach wymaga spełnienia dodatkowych, dość restrykcyjnych warunków. Aby nagroda o wartości do 760 zł podlegała zwolnieniu z opodatkowania, konkurs powinien być organizowany i emitowany przez środek masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) albo być konkursem z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa lub sportu. Nagrody przyznane w ramach pozostałych konkursów (bez względu na wartość nagrody czy publiczny charakter akcji) zawsze podlegają 10-proc. zryczałtowanemu podatkowi. Łagodniejsze regulacje dotyczą zwolnienia nagród przekazywanych w ramach loterii promocyjnych. W tym przypadku wystarczy, aby akcja była przeprowadzona zgodnie z ustawą o grach i zakładach wzajemnych, a wartość nagrody nie przekraczała 2280 zł. Należy jednakże zauważyć, że w praktyce istnieją akcje, które nie spełniają warunków pozwalających na ich zakwalifikowanie do którejkolwiek z powyższych kategorii. Przykładowo, może to być akcja, w której nagradzany jest każdy, kto udzieli prawidłowej odpowiedzi na zadane pytanie. Akcja taka nie może zostać zakwalifikowana jako sprzedaż premiowa (uczestnik oprócz dokonania zakupu musi spełnić dodatkowy warunek), ale nie stanowi też konkursu (brak jest w niej bowiem elementu rywalizacji).
Nagrody otrzymane przez konsumentów w ramach tego rodzaju „innych promocji” podlegają opodatkowaniu na zasadach ogólnych. W takim przypadku beneficjent nagrody jest zobowiązany do wykazania jej wartości w swoim zeznaniu podatkowym (jako przychodu z innych źródeł). Organizator akcji zobowiązany jest natomiast do przekazania urzędowi skarbowemu informacji PIT-8c o wartości przekazanych tej osobie świadczeń. Również w odniesieniu do nagród w takich akcjach może zostać zastosowane zwolnienie z opodatkowania. W szczególności nagrodzony nie ma obowiązku opodatkowania nagród o wartości do 100 zł, a na podmiocie przekazującym takie nagrody nie ciążą obowiązki informacyjne.
Na koniec warto zauważyć, że jeszcze inne zasady dotyczą opodatkowania nagród przekazywanych w ramach sprzedaży premiowej skierowanej do przedsiębiorców (zwykle kontrahentów spółki, w tym hurtowników lub punktów sprzedaży detalicznej). Nagrody otrzymane przez przedsiębiorców w ramach tych akcji podlegają opodatkowaniu na zasadach ogólnych, jako ich dodatkowy przychód z działalności gospodarczej.
W tym przypadku na wydającym nagrodę nie ciążą żadne obowiązki administracyjne.
NETTO CZY BRUTTO, czyli podatek od towarów i usług
Podatek od towarów i usług (VAT) w istotnym stopniu wpływa na kosztowność działań marketingowych. W przypadku bowiem ponoszenia dodatkowych obciążeń wiążących się z brakiem prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego czy koniecznością obciążenia się podatkiem VAT należnym, koszty te finansowane są z budżetu działu marketingu.
Zasady opodatkowania VAT uległy zmianie pod rządami nowej ustawy obowiązującej od 1 maja 2004 r. Obecnie podatkowaniu podlega każda nieodpłatna dostawa towarów (np. wręczenie nagrody, przekazanie materiałów reklamowych), z którą wiąże się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.
Oznacza to, że w przypadku, gdy firma nabywa materiały i towary, które następnie przekazuje uczestnikom danej akcji, spełnia ona przesłanki dotyczące „dostawy towarów”. W konsekwencji jest ona zobowiązana do obciążenia się podatkiem VAT należnym od wartości upominków i materiałów przekazywanych do nagrodzonych, zatem w budżecie marketingowym należy je ująć w kwocie brutto. Obowiązek obciążenia się podatkiem VAT należnym nie powstaje jedynie w przypadku, gdy przekazywane materiały / towary mogą być zaklasyfikowane jako tzw. prezenty o małej wartości 2.
Na koniec należy jeszcze wskazać, iż zgodnie z przepisami o pdop, podatek VAT, co do zasady, nie stanowi kosztów uzyskania przychodów. Tym niemniej kosztem podatkowym jest podatek VAT należny w przypadku przekazania lub zużycia przez podatnika towarów lub świadczenia usług na potrzeby reprezentacji i reklamy.
Powyższe oznacza, że podatek VAT należny obciążający przekazanie nagród w konkursie reklamowym może zostać zaliczony do kosztów podatkowych firmy, natomiast podatek VAT należny związany ze sprzedażą premiową – nie. Jest to dodatkowy aspekt, który warto wziąć pod uwagę przy podejmowaniu decyzji o organizacji kolejnej akcji promocyjnej.
PRZYPISY:
1. Problematyka związana z określeniem charakteru reklamy została szerzej omówiona w pierwszym artykule z naszego cyklu (MwP 3/05 „POSM-y, ulotki, próbki – implikacje podatkowe”). Na potrzeby niniejszego artykułu przypominamy jedynie, że prawo podatkowe nie definiuje, co należy rozumieć przez pojęcie „reklama publiczna”.
2. Szczegółowe informacje dotyczące zarówno zakresu czynności podlegających opodatkowaniu VAT, jak również prezentów o małej wartości zostały przedstawione w poprzednich artykułach z naszego cyklu.
Katarzyna Szafrańska-Blank jest doradcą podatkowym w PricewaterhouseCoopers, specjalizuje się w klasyfikacji podatkowej działań marketingowych.
Magdalena Ząbczyk jest konsultantem w dziale doradztwa podatkowego PricewaterhouseCoopers.
Jeżeli chcesz zamówić prenumeratę miesięcznika Marketing w Praktyce
1 2