Rabat i zwrot towaru a korekta przychodu
2012-12-28 13:18
Rabat i zwrot towaru a korekta przychodu © Torbz - Fotolia.com
Przeczytaj także: Rabaty i upusty w podatku dochodowym
Definicja przychodu z działalności gospodarczej została uregulowana w art. 14 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Są to kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.Przytoczony przepis wskazuje przy tym, w którym momencie przychód taki powstaje. Ogólna reguła mówi, że za datę powstania przychodu uważa się dzień wydania rzeczy, zbycia prawa majątkowego lub wykonania usługi, albo częściowego wykonania usługi, nie później niż dzień:
- wystawienia faktury albo
- uregulowania należności.
Jeżeli natomiast strony ustalą, że usługa jest rozliczana w okresach rozliczeniowych, za datę powstania przychodu uznaje się ostatni dzień okresu rozliczeniowego określonego w umowie lub na wystawionej fakturze, nie rzadziej niż raz w roku.
Jeśli z kolei nie mają zastosowania żadne powyższe reguły, za datę powstania przychodu uznaje się dzień otrzymania zapłaty.
Niestety przepisy nie mówią nic o tym, jak postępować, gdy pierwotnie wykazany przychód trzeba skorygować np. z przyczyn niezawinionych przez sprzedawcę, tj. gdy po sprzedaży został klientowi udzielony dodatkowy rabat czy też dokonał on zwrotu towaru.
Rodzi się pytanie, czy w takim przypadku korektę przychodu wykazać na bieżąco, czy też cofnąć się do okresu, w którym został on pierwotnie wykazany?
W zakresie korygowania przychodów wskutek udzielonego rabatu wypowiedział się m.in. Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji indywidualnej z 10.12.2009 r., nr ILPB3/423-795/09-5/KS. Wyróżnił on dwie sytuacje powoduję wystawienie faktur korygujących:
- gdy korekta jest spowodowana popełnionym błędem – tutaj winna ona być rozliczona w roku, którego dotyczy (a więc wykazania pierwotnej sprzedaży)
- gdy korekta jest wynikiem działań od podatnika niezależnych – tutaj należy ją rozliczyć na bieżąco
W interpretacji tej czytamy: „(…) w momencie dokonania sprzedaży przez Spółkę, kwotą należną będzie cena pierwotnie wskazana na fakturze (nie pomniejszona o rabat, skonto). w tym miejscu należy wskazać, iż przychód należny, o którym mowa w art. 12 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, to przychód, który w następstwie działalności gospodarczej Spółki, stał się należnością (wierzytelnością). Tym samym, w odniesieniu do przedmiotowej sprawy, będzie to kwota zobowiązania, ustalona między Spółką a Jej kontrahentami, na skutek zawarcia stosownej umowy cywilnoprawnej. W tym też momencie, Spółka nie będzie w stanie ustalić, jaka będzie wysokość rabatów przyznanych kontrahentom, ani czy te rabaty (skonto) zostaną faktycznie udzielone.
fot. Torbz - Fotolia.com
Rabat i zwrot towaru a korekta przychodu
Fakt następczego przyznania rabatu (skonta) stanowić będzie odrębne zdarzenie gospodarcze, które aktualizuje się po spełnieniu określonych przesłanek wynikających z ustalonej procedury ich udzielania przez Spółkę.
oprac. : Krzysztof Skrzypek / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)