Rewolucja w VAT na 2013 r.: faktury i nieodpłatne świadczenia
2012-09-27 11:55
Nowe zasady fakturowania © lagom - Fotolia.com
Przeczytaj także: Zmiany w VAT: faktury tak samochody osobowe nie
Początkowo zakładano, że nowelizacja zacznie obowiązywać w całości od 1 stycznia 2013 r. Zmiana projektu spowodowana krytyką ze strony organizacji gospodarczych opóźniła jednak prace legislacyjne i część nowych regulacji ma wejść w życie z dniem 1 lipca 2013 r. Obecnie zmieniony projekt jest przedmiotem uzgodnień w Radzie Ministrów, a stamtąd ma trafić do Sejmu. Aby zmiany mogły obowiązywać od początku 2013 r., projekt musi przejść całą drogę legislacyjną do końca roku kalendarzowego.Co się zmieni?
Nowe zasady fakturowania i ewidencjonowania
Podatników czekają poważne zmiany w zakresie fakturowania, a jedną z najważniejszych będzie zmiana terminu wystawienia faktury. Zgodnie z Projektem, faktury mają być wystawiane do piętnastego dnia następującego po końcu miesiąca, w którym wykonano usługę lub sprzedano towar. Jeśli podatnik otrzyma zapłatę wcześniej, przed dokonaniem dostawy lub usługi, wówczas termin piętnastodniowy będzie biegł od zakończenia miesiąca, w którym otrzymał część lub całość zapłaty. Ponieważ faktura wystawiana będzie dopiero po zakończeniu miesiąca, pojawi się możliwość wystawiania faktur zbiorczych, dokumentujących wszystkie transakcje, które miały miejsce w danym miesiącu. Zmiana ta może ułatwić rozliczenia np. podatnikom dokonującym wielu dostaw na rzecz stałych kontrahentów.
fot. lagom - Fotolia.com
Nowe zasady fakturowania
Zmiany szykują się także w zakresie faktur elektronicznych. Stosowanie faktur elektronicznych będzie tak jak dotychczas wymagało uzyskania przez podatnika akceptacji odbiorcy faktury, jednak forma tej akceptacji pozostawiona będzie stronom transakcji. Zgodnie z uzasadnieniem resortu finansów, nawet wyrażenie dorozumianej zgody w postaci zapłaty za przesłaną e-fakturę będzie uważane za wyrażenie akceptacji. Faktura elektroniczna będzie mogła zostać wystawiona w każdym formacie, który zapewni autentyczność pochodzenia i integralność treści faktury. W szczególności może być ona wystawiona z wykorzystaniem certyfikowanego podpisu elektronicznego, jednak ustawodawca dopuszcza także inne formy, o ile spełnią wymienione w przepisach przesłanki autentyczności i integralności.
Podatnik w zakresie faktur korygujących „in minus” nadal będzie zobowiązany do posiadania potwierdzenia odbioru faktury korygującej przez nabywcę towaru lub usługi. Warunek ten nie będzie już jednak bezwzględny. Jeśli pomimo udokumentowanej próby doręczenia faktury korygującej, uzyskanie stosownego potwierdzenia nie będzie możliwe, a z dokumentacji posiadanej przez podatnika będzie wynikać, że nabywca towaru lub usługobiorca posiada wiedzę, że transakcja została zrealizowana na warunkach określonych w fakturze korygującej, to podatnik będzie mógł obniżyć podstawę opodatkowania pomimo braku posiadania potwierdzenia odbioru faktury korygującej.
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)