Urząd skarbowy: aktualizacja danych po ślubie
2012-07-21 07:47
Ślub © Eray - Fotolia.com
Przeczytaj także: Urząd skarbowy: aktualizacja danych
Ślub to początek nowej drogi życia, pociągający za sobą liczne zmiany. Pomimo, że moment ten z założenia powinien stanowić kulminację szczęścia dwojga ludzi, nie wolno zapominać o wynikających z tego tytułu obowiązkach formalnych, do których między innymi należy aktualizacja danych osobowych w urzędzie skarbowym.Zmiana danych adresowych przy składaniu deklaracji podatkowej
Podatnicy PIT nieprowadzący działalności gospodarczej i niebędący podatnikami VAT, a także płatnikami podatków oraz składek ZUS, posługują się w relacjach z organami podatkowymi już tylko i wyłącznie numerem PESEL. Nie jest zatem konieczne zgłoszenie aktualizacja danych do urzędu skarbowego. Wynika to bezpośrednio z faktu, że ich dane fiskus weryfikuje w ogólnokrajowej bazie PESEL.
Należy jednak pamiętać, że w przypadku zmiany adresu zamieszkania podatnicy zobowiązani są do aktualizacji adresu. Mogą to jednak zrobić dopiero przy okazji składania rocznego zeznania podatkowego lub też innego dokumentu związanego z obowiązkiem podatkowym. Przy czym należy pamiętać, że zgłoszenie takie jest konieczne jedynie w sytuacji, gdy adres zamieszkania różni się od adresu zameldowania podatnika.
W przypadku jednak, gdy podatnik będzie chciał dokonać aktualizacji adresu miejsca zamieszkania w trakcie trwania roku podatkowego, będzie mógł tego dokonać na formularzu ZAP-3, którego wzór został określony w rozporządzeniu ministra finansów w sprawie wzorów formularzy zgłoszeń identyfikacyjnych i zgłoszeń aktualizacyjnych. Za pośrednictwem tego samego formularza można dokonać zgłoszenia aktualnego numeru rachunku bankowego, jeżeli np. podatnik będzie chciał uzyskać zwrot nadpłaty podatku na rachunek, a nie w drodze przekazu pocztowego.
fot. Eray - Fotolia.com
Ślub
Zupełnie inaczej przedstawia się sytuacja w przypadku podatników objętych rejestrem NIP (przedsiębiorcy, podatnicy VAT, płatnicy podatków, a także składek ubezpieczeniowych). Osoby te zobowiązane są bowiem do dokonania zgłoszenia aktualizacyjnego do naczelnika urzędu skarbowego, nie później niż w terminie 7 dni od dnia, w którym nastąpiła zmiana danych. Dotyczy to zarówno zmiany nazwiska, jak i miejsca zamieszkania lub zameldowania.
W tym celu podatnicy VAT nie podlegający wpisowi do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG) oraz nieprowadzący działalności gospodarczej płatnicy składek i podatków zobowiązani są wypełnić formularz NIP-7. Natomiast przedsiębiorcy, którzy podlegają także wpisowi do CEIDG tam też dokonują aktualizacji swoich danych. Służy do tego wniosek CEIDG-1, który należy złożyć w urzędzie dzielnicy zgodnie z miejscem zamieszkania.
Elżbieta Węcławik, Adam Bujalski
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)